Pomoc materialna 2025/2026
Studenci mogą ubiegać się o następujące świadczenia:
- stypendium socjalne,
- stypendium dla osób niepełnosprawnych,
- zapomogę,
- stypendium rektora.
Osoba studiująca jednocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymać stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomogę, stypendium rektora tylko na jednym, wskazanym przez studenta kierunku studiów.
Stypendia przyznawane są wyłącznie na wniosek studenta.
Termin składania wniosków o pomoc materialną:
- do 15 października (w semestrze zimowym w roku akademickim 2025/2026),
- do 10 marca (w semestrze letnim, jeżeli studia rozpoczynają się od semestru letniego, danego roku akademickiego.
Wszystkie wnioski o przyznanie świadczeń pomocy materialnej można wygenerować po uprzednim wypełnieniu formularza elektronicznego w systemie USOSweb - zakładka Dla wszystkich -> Wnioski.
Wypłata przyznanych świadczeń pomocy materialnej następuje wyłącznie na rachunek bankowy studenta.
Wypełnienie wniosku w systemie USOSweb nie jest jednoznaczne z jego złożeniem. Wydrukowany i podpisany wniosek o przyznanie świadczeń wraz z wymaganymi dokumentami student składa w dziekanacie wydziału/szkoły/filii w terminach wskazanych w Regulaminie świadczeń dla studentów UWM. Niewypełnienie wniosku w wersji elektronicznej uniemożliwia złożenie wniosku w wersji papierowej.
1. Stypendium socjalne
Stypendium socjalne może otrzymać student, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. Stypendium socjalne w zwiększonej wysokości może zostać przyznane studentowi w przypadku:
- gdy jest sierotą zupełnym,
- gdy jest półsierotą,
- gdy dochód na osobę w rodzinie studenta nie przekracza kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wskazanych w ust. 2 (tj. 823 zł),
- gdy osiągnął pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej,
- zamieszkania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki (poza domem rodzinnym),
- o ile spełnia warunki niezbędne do otrzymania stypendium socjalnego.
Stypendium socjalne będzie mógł otrzymać student, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. Wysokość dochodu uprawniająca studenta do ubiegania się o stypendium socjalne w roku akademickim 2025/2026 wynosi 1.908,90 zł netto na członka rodziny.
Zgodnie z art. 88 ust 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Rektor albo Komisja Stypendialna lub Uczelniana Odwoławcza Komisja Stypendialna odmawia przyznania stypendium socjalnego studentowi, którego miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (823 zł), jeżeli do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego nie dołączy wydanego przez ośrodek pomocy społecznej albo przez centrum usług społecznych zaświadczenia o korzystaniu w roku złożenia wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej przez niego lub przez członków jego rodziny.
W przypadku gdy student, o którym mowa w art. 88 ust. 4, ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, lub członkowie jego rodziny nie korzystają ze świadczeń z pomocy społecznej, Rektor, albo Komisja Stypendialna lub Uczelniana Odwoławcza Komisja Stypendialna może przyznać studentowi stypendium socjalne, jeżeli udokumentował źródła utrzymania rodziny.
Ubiegając się o stypendium socjalne do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenia wystawione przez Urząd Skarbowy potwierdzające dochód studenta oraz członków rodziny studenta osiągnięty w 2024 r. opodatkowany na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zaświadczenie zobowiązany jest złożyć: student, każdy pełnoletni członek rodziny studenta, a także osoby, które nie uzyskały w 2024 r. żadnego dochodu lub nie figurują w ewidencji organu podatkowego) - rodzice/małżonkowie przedstawiają zaświadczenia oddzielnie (również w przypadku kiedy rozliczali się wspólnie);
- student lub członek jego rodziny dodatkowo ma obowiązek dostarczyć zaświadczenie wystawione przez Urząd Skarbowy potwierdzające uzyskane w 2024 r.:
➢ przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pomniejszone o składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne tzw. ulga dla osób poniżej 26 lat,
➢ przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a, b i d oraz pkt 153 lit. a, b i d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz art. 21 ust. 1 pkt 154 […], tj. osoby, które przeniosły miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (przybysze),
➢ przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c oraz pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych według zasad określonych w art. 27 i art. 30c tej ustawy, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne, tj. rodzice co najmniej czworga dzieci,
- zaświadczenie z urzędu skarbowego o wysokości kwot otrzymanych na podstawie art. 27f ust. 8-10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwrot niewykorzystanej ulgi na dziecko;
- osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem lub kartą podatkową składają zaświadczenie z Urzędu Skarbowego za 2024 r. zawierające informacje o: roku podatkowym, którego dotyczy zaświadczenie, formie opłacanego podatku, wysokości przychodu, stawce podatku, wysokości opłaconego podatku;
- zaświadczenia wydane przez organ emerytalno-rentowy (ZUS, KRUS) lub zakład pracy o wysokości odprowadzonej, pełnej 9% składki zdrowotnej w 2024 r. (Uwaga! Zaświadczenie z KRUS o wysokości odprowadzonej składki zdrowotnej dostarczają tylko osoby pobierające rentę lub emeryturę rolniczą);
- zaświadczenie o wysokości dochodów studenta lub członka rodziny studenta w przypadku, jeśli osiągał on dochody poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w 2024 r.;
- zaświadczenie z urzędu pracy potwierdzające fakt pozostawania bez pracy, z prawem lub bez prawa do zasiłku, studenta lub członków jego rodziny, zaświadczenie musi zawierać informację o wysokości uzyskiwanego zasiłku netto i okresie jego otrzymywania;
- zaświadczenia z Urzędu Gminy o wielkości gospodarstwa rolnego posiadanego w roku 2024, wyrażonej w hektarach fizycznych oraz przeliczeniowych ogólnej powierzchni;
- zaświadczenie z KRUS o wysokości otrzymanego lub nieotrzymywaniu w 2024 r. zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego przysługującego rolnikom w myśl przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników;
- decyzje o przyznaniu renty strukturalnej;
- umowę dzierżawy gospodarstwa rolnego (w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego wyłącznie na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników) oraz dokument potwierdzający zapłacony czynsz z tytułu dzierżawy.
- oświadczenia studenta i członków rodziny studenta o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w 2024 r. wg wzoru dostępnego na stronie UWM – obowiązkowo;
- odpis aktu zgonu w przypadku, gdy rodzic/rodzice nie żyją;
- zupełny akt urodzenia, jeżeli ojciec jest nieznany;
- skrócony odpis aktu urodzenia rodzeństwa/dzieci wnioskodawcy, nieobjętych obowiązkiem szkolnym;
- akt małżeństwa studenta;
- zaświadczenia o uczęszczaniu rodzeństwa/dziecka studenta do szkoły lub szkoły wyższej;
- orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności rodzeństwa lub dzieci studenta powyżej 18 roku życia, o ile nie uczą się i pozostają na utrzymaniu studenta lub członków rodziny studenta;
- orzeczenie sądu o umieszczeniu studenta lub członka jego rodziny w pieczy zastępczej;
- zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej albo z centrum usług społecznych o korzystaniu w roku złożenia wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej przez studenta lub przez członków jego rodziny, w przypadku, gdy miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, (t.j. D. U. z 2025 r. poz. 509), tj. kwoty 823,00 zł.
- dokumenty potwierdzające źródła utrzymania studenta i rodziny w 2025 r. do dnia złożenia wniosku o stypendium w przypadku braku zaświadczenia wskazanego powyżej; wg wzoru dostępnego na stronie UWM.
- zaświadczenia z MOPS/GOPS o wysokości pobranych świadczeń w 2025 r. do dnia złożenia wniosku o stypendium; (np. zasiłki celowe, pielęgnacyjne, rodzinne, opiekuńcze, itp.);
- kopię (oryginał do wglądu) prawomocnego wyroku sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separację studenta lub rodziców studenta;
- kopię (oryginał do wglądu) odpisu wyroku sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub kopię odpisu ugody sądowej lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu oddalającego powództwo o roszczenia alimentacyjne;
- w przypadku przedstawienia wyroku wydanego wcześniej niż przed trzema laty, student zobowiązany jest złożyć pisemne oświadczenie o następującej treści: „uprzedzony o odpowiedzialności karnej grożącej za popełnienie przestępstwa z art. 286 § 1 k.k. oświadczam, że przedstawiony przeze mnie wyrok alimentacyjny jest aktualny i realizowany przez osobę zobowiązaną”;
- zaświadczenie komornika sądowego o wysokości egzekwowanych alimentów albo o częściowej lub całkowitej bezskuteczności egzekucji alimentów w 2024 r.,
- zaświadczenie o wysokości świadczeń pobranych z Funduszu Alimentacyjnego w 2024 r.,
- odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądowego zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub spoza rodziny lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną oraz przekazy lub przelewy pieniężna dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów na rzecz osób spoza rodziny;
- jeżeli w trakcie 2024 roku lub po roku 2024 nastąpiła utrata lub przybycie dochodu w rodzinie studenta, dodatkowo należy złożyć dokumenty potwierdzające datę i wysokość utraconego/uzyskanego dochodu:
Wnioskodawca może do wniosku dołączyć również inne dokumenty, które pozwolą organowi ustalić fakt, że student znajduje się w trudnej sytuacji materialnej.
W uzasadnionych przypadkach, Rektor albo Komisja Stypendialna może żądać od studenta innych dokumentów określających sytuację materialną rodziny studenta.
2. Stypendium dla osób niepełnosprawnych
Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymać student będący osobą z niepełnosprawnością, legitymujący się orzeczeniem właściwego organu (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub dokument równoważny).
Wysokość stypendium dla osób niepełnosprawnych zależy od stopnia niepełnosprawności.
Procedura ubiegania się o stypendium dla osób niepełnosprawnych krok po kroku:
1. Student, który po raz pierwszy ubiega się o stypendium oraz student, który otrzymał nowe orzeczenie, składa do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami:
- dwie kopie orzeczenia (przedkłada też oryginał do wglądu)
- „Zgodę na przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych" (druk do pobrania ze strony Biura do spraw Osób z Niepełnosprawnościami)
Powyższe dokumenty student może dostarczyć do Biura osobiście lub listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Siedziba Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami: pok. S2/105, ul. Oczapowskiego 12B, Biblioteka Uniwersytecka, 10-719 Olsztyn tel. +48 89 523-38-60, tel. +48 89 523-38-66 www.uwm.edu.pl/bon, bon@uwm.edu.pl.
Po sprawdzeniu zgodności z oryginałem, pracownik Biura odda albo odeśle pocztą oryginał orzeczenia wraz z potwierdzoną jedną kopią orzeczenia.
2. Po wprowadzeniu danych o niepełnosprawności studenta do systemu informatycznego przez pracownika Biura, student po migracji danych, będzie mógł wypełnić formularz wniosku o stypendium dla osób niepełnosprawnych na stronie USOSweb (zakładka Dla Wszystkich → Wnioski).
3. Wygenerowany, wydrukowany i podpisany formularz wniosku (nie może posiadać napisu „NIEZATWIERDZONY") wraz z kopią orzeczenia o stopniu niepełnosprawności potwierdzoną przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami oraz oświadczeniem należy złożyć we właściwym dziekanacie wydziału/szkoły/filii.
Studenci, którzy wcześniej ubiegali się o stypendium dla osób niepełnosprawnych w naszej Uczelni, a ich orzeczenie jest nadal aktualne, postępują zgodnie z pkt 3 - z tą różnicą, że do wniosku dołączają własną kopię orzeczenia (lub dokumentu równoważnego), bez konieczności wizyty w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Student, oczekujący na nowe orzeczenie, który otrzymał odpowiednie zaświadczenie od instytucji orzekającej, powinien dostarczyć powyższy dokument do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Zgodnie z regulaminem stypendium przyznaje się od miesiąca, w którym został złożony wniosek.
3. Zapomoga
Zapomoga jest formą doraźnej, bezzwrotnej pomocy i może być przyznana studentowi, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej, spowodowanej w szczególności:
- śmiercią członka rodziny studenta,
- utratą przez studenta lub członka jego rodziny stałego źródła dochodów (za stałe źródło dochodu uznaje się wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę, rentę, alimenty, cyklicznie zawierane umowy zlecenia - uzyskiwane przez co najmniej 12 kolejno następujących po sobie miesiącach przed datą jego utraty),
- długotrwałą lub ciężką chorobą studenta lub członka jego rodziny,
- zdarzeniem losowym,
- klęską żywiołową lub ekologiczną.
Student może otrzymać zapomogę dwa razy w roku akademickim, ale tylko jedną z tego samego tytułu.
Zdarzenie wskazane jako powód ubiegania się o zapomogę oraz trudną sytuację życiową, w której przejściowo znalazł się student - należy udokumentować (do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające dochody uzyskane w okresie 3 ostatnich miesięcy, przez studenta i członków jego rodziny).
Wniosek o zapomogę wraz dokumentami należy złożyć w dziekanacie niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty wystąpienia zdarzenia.
Wysokość zapomogi ustalana jest indywidualnie w każdym przypadku.
Wypłata zapomogi następuje WYŁĄCZNIE NA RACHUNEK BANKOWY STUDENTA.
Wniosek o przyznanie zapomogi student może wypełnić tylko za pośrednictwem formularza elektronicznego umieszczonego w systemie USOSweb (link do strony; https://usosweb.uwm.edu.pl, zakładka Dla Wszystkich →Wnioski).
Wypełnienie wniosku w systemie USOSweb nie jest jednoznaczne z jego złożeniem. Wydrukowany i podpisany wniosek (nie może posiadać napisu „NIEZATWIERDZONY”), oświadczenie o dochodach wraz z wymaganymi dokumentami, student składa w dziekanacie wydziału w terminach określonych w Regulaminie świadczeń dla studentów UWM.
Szczegółowe kryteria i tryb przyznawania świadczeń oraz sposób dokumentowania sytuacji materialnej studenta (w przypadku ubiegania się o stypendium socjalne) określa Regulamin świadczeń dla Studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie dostępny na stronie internetowej: https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/dokumenty-i-regulaminy
