W stronę kompleksowych rozwiązań VR/AR w Filii UWM w Ełku
W „Pracowni e-learningowej” Filii UWM w Ełku są kontynuowane działania zmierzające do optymalnego wykorzystania, już od nowego roku akademickiego, technologii wirtualnej oraz poszerzonej rzeczywistości (VR – ang. Virtual Reality, AR – ang. Augmented Reality). W toku prób, prowadzonych 12-15 września br., kompleksowym testom poddano dwa typy zestawów VR: HTC Vive Cosmos, HTC Vive Cosmos Elite oraz zestaw AR: Hololens 2, pozwalający na nakładanie wirtualnych elementów na obraz otaczający użytkownika. Zarówno VR, jak i AR pozwalają na interakcje w czasie rzeczywistym. Następne próby będą dotyczyły dwóch innych zestawów VR: Oculus Quest 2 oraz ClassVR.
Sprzęt oraz specjalistyczne oprogramowanie dla pracowni zakupiono z projektu pn. „Uniwersytet Wielkich Możliwości – program podniesienia jakości zarządzania procesem kształcenia i jakości nauczania", nr POWR.03.05.00-00-Z201/18, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Z pracowni e-learningowej będą mogli korzystać nauczyciele akademiccy, studenci, pracownicy i współpracownicy UWM oraz osoby upoważnione przez Dyrektora Filii UWM w Ełku. Planuje się prowadzenie szkoleń w języku angielskim dla uczestników z krajów objętych programem NATO DEEP, czyli wspierania transformacji systemów szkolnictwa wojskowego krajów partnerskich Sojuszu.
Technologia VR/AR jest coraz szerzej wykorzystywana w edukacji, doradztwie zawodowym oraz systemach dedykowanych potrzebom służb mundurowych realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa i obronności. Filia UWM w Ełku wpisuje w ten trend, rozwijając współpracę z partnerami krajowymi (np. Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Bezpieczeństwa) oraz zagranicznymi (np. NATO DEEP). Jej konkretnym efektem jest dostęp, jako jedynego podmiotu w Polsce, do dwóch kursów VR, wykorzystywanych przez Sojusz Północnoatlantycki: (1) „Protection of Civilians” (Ochrona osób cywilnych), (2) „Children in the Armed Conflicts” (Dzieci w konfliktach zbrojnych).