Zakończenie realizacji międzyuczelnianego projektu - udział prof. dr hab. Renaty Marks-Bielskiej

Realizacja Projektu „Wprowadzenie edukacji z zakresu zrównoważonego rozwoju na wybranych uniwersytetach w Polsce” została zakończona. Wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju to nie tylko moda, ale konieczność. Rośnie świadomość w tym zakresie, podejmowane są nowe inicjatywy i zadania, osiągane kolejne cele.

Partnerzy i cel projektu

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (na podstawie Umowy Partnerskiej nr 01/032024/ZR/UWM) przystąpił do projektu dydaktycznego realizowanego przez Fundację HumanDoc, we współpracy z Santander Bank Polska. Oprócz UWM w projekcie uczestniczyli:

Koordynator na UWM 

Reprezentantką naszego Uniwersytetu, a także kierownikiem i wykonawcą wszystkich zadań w Projekcie, była prof. dr hab. Renata Marks-Bielska z Wydziału Nauk Ekonomicznych.

Profesor Marks-Bielska:

  • prowadzi przedmioty związane z tematyką zrównoważonego rozwoju i gospodarki cyrkularnej.
  • prowadzi badania naukowe i publikuje prace na ten temat.
  • angażuje się w edukację dzieci i młodzieży w zakresie Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) we współpracy z Fundacją Promyk Energii, wykorzystując opatentowaną Platformę OZE.
  • jest członkinią działającego na UWM Zespołu ds. zrównoważonego rozwoju Green Team.
  • jest członkinią Rady Programowej Principles for Responsible Management Education (PRME), Polish Chapter.

Efekty projektu 

Efektem współpracy w ramach Projektu jest m.in.:

  • Podręcznik „Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju” (dostępny również w wersji on-line i w postaci audiobooka).
  • Wypracowanie kart przedmiotu.
  • Modyfikacja treści realizowanych dotychczas przedmiotów.

Zarówno podręcznik, jak i karty przedmiotu mogą być wykorzystywane przez pracowników naszego Uniwersytetu.

Spotkania, warsztaty i przykłady praktyczne

W ramach Projektu odbył się szereg merytorycznych spotkań i warsztatów, łączących teorię z praktyką:

  1. Spotkanie robocze (Warszawa, Fundacja HumanDoc): odbył się tu pierwszy roboczy warsztat. Uczestnicy wzięli także udział w warsztacie przeprowadzonym przez dr Katarzynę Barańską nt. gospodarki odpadami.
  2. Warsztaty w Firmie Maxpro (Wałbrzych): wizyta u jedynego w Polsce producenta rowerów cargo. To zeroemisyjne i ciche rozwiązanie łączy ekologię z funkcjonalnością, znajdując zastosowanie m.in. w transporcie paczek, przewozie żywności oraz jako ekologiczne śmieciarki. Udowodniono, że współpraca nauki z praktyką może przynosić korzyści społeczeństwu i gospodarce.
  3. Warsztaty podsumowujące (Warszawa, Punkt Zwrotny): nowoczesne centrum edukacji ekologicznej, oferujące bezpłatną edukację na temat cyrkularności i zrównoważonej mody. Uczestnicy wzięli udział w warsztacie dydaktycznym „Ekozagadka”, rozwiązując zagadki związane z fast fashion, oraz zapoznali się z aktualnymi warunkami raportowania ESG.

Uczestnicy Projektu wyrazili nadzieję, że wypracowane efekty przyczynią się do jeszcze większego upowszechnienia idei zrównoważonego rozwoju na uczelniach wyższych, zarówno wśród studentów, jak i wśród pracowników.

Podręcznik: