16 Marca 2024

Aktualności


Dr Miłosz Babecki z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej swoim wykładem na temat „Sejmflixa” zainaugurował cykl „Naukowe środy na UWM”. W pierwszym z sześciu zaplanowanych spotkań wzięli udział m.in. uczniowie olsztyńskich szkół, studenci i mieszkańcy miasta. Medioznawca opowiedział im o imponującym wzroście zainteresowania internautów transmisjami obrad Sejmu.

„Naukowe środy na UWM” to symboliczny gest otwarcia uniwersyteckich drzwi przed wszystkimi, którzy chcą dowiedzieć się czegoś nowego. Do przekroczenia progu uczelni i pogłębienia wiedzy na tematy, które są dzisiaj szczególnie interesujące, wspólnie z ekspertami z UWM zaprasza Centrum Marketingu i Mediów, organizator wydarzenia.

Cykl spotkań z naukowcami UWM rozpoczął się 13 marca od wykładu dr. Miłosza Babeckiego, który przyjrzał się medialnemu fenomenowi, jakim stały się transmitowane w internecie obrady Sejmu. Coś, co jeszcze do niedawna śledzone było przede wszystkim przez najbardziej zaangażowanych obserwatorów polskiej polityki, dzisiaj dotarło „pod strzechy”. Zjawisko, któremu dr Babecki przygląda się z medioznawczą wnikliwością, doczekało się już własnej nazwy, stąd pojawiający się w tytule wykładu „Sejmflix”.

Daria Bruszewska-Przytuła i dr Miłosz Babecki

 

Kampania parlamentarna, która zakończyła się w październiku 2023 roku, pojawiała się w dużym natężeniu w serwisach społecznościowych i aplikacjach mobilnych – przede wszystkim na Tik Toku, ale także na YouTube – mówił dr Babecki, zaznaczając, że znalazło to swoje odzwierciedlenie także w pejzażu medialnym: po jej zakończeniu w serwisie wystartował nowy format.

 

 

Jak zaznaczył wykładowca, obecnie kanał Sejmu ma ponad 700 tys. subskrybentów, a zapisana transmisja z pierwszego dnia posiedzenia Sejmu X kadencji była wyświetlana dotąd niemal milion razy. Jeszcze więcej osób wyświetliło nagranie, w którym marszałek Szymon Hołownia prezentował salę obrad i przed kamerą ujawniał ciekawostki z nią związane.

I właśnie Szymon Hołownia i jego doświadczenie medialne mają, zdaniem medioznawcy z UWM, niebagatelny wpływ na wzrost popularności transmisji obrad Sejmu w internecie. Jako prowadzący program z gatunku „talent show”, który był emitowany na żywo, Hołownia jest świetnie przygotowany do odnajdywania się w sytuacji, w której konieczne jest reagowanie z dużym refleksem i… humorem. Zdaniem dr. Babeckiego ważne jest także to, że ostatnie wybory zaangażowały także nieco inną grupę wyborców. Najmłodsi uprawnieni do głosowania, a więc ci urodzeni na początku XXI wieku, wnieśli do kampanii inny sposób użytkowania mediów.

 

Dr Miłosz Babecki

 

Opowiadając o fenomenie „Sejmflixa”, dr Babecki zarysował przed uczestnikami wykładu także szerszych kontekst medialny: przedstawił, jak wyglądają statystyki dotyczące oglądalności programów telewizyjnych oraz przywołał te emisje, które zapisały się jako rekordowe w polskiej telewizji, przypominając o „małyszomanii” i imponującej liczbie odbiorców oglądających w telewizji pogrzeb papieża Jana Pawła II.

Medioznawca podczas swojego wystąpienia zastanawiał się m.in. nad tym, czy innym powodem, dla którego transmisje obrad Sejmu stały się dość nagle (i chyba dość nieoczekiwanie) interesujące dla bardzo dużej grupy odbiorców, są mechanizmy znane z teorii komunikowania.

W komunikowaniu reklamowym mamy do czynienia z czymś takim, co nazywa się „efektem WOW”, a w komunikowaniu politycznym mówimy z kolei o „efekcie świeżości”. Niektórzy określają to zjawisko „miodowym miesiącem komunikacyjnym” – przypomniał dr Babecki.

Uczniowie szkół średnich, którzy byli jedną z najliczniejszych grup biorących udział w spotkaniu, na początku byli nieco onieśmieleni wizją uczestnictwa w akademickim wykładzie, ale natychmiast odnaleźli się formule „Naukowych śród na UWM”. Jak zresztą zaznaczyła nauczycielka z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Handlowych w Olsztynie, pomysł, by zaproponować młodzieży spotkanie podejmujące temat polityki, okazał się bardzo trafiony, a największą i najprzyjemniejszą niespodziankę sprawili jej sami uczniowie – swoim zaangażowaniem i zainteresowaniem.

 

Uczestniczka wykładu zadaje pytanie

 

Nawet ci uczniowie, którym wydawało się, że polityka ich nie dotyczy i nie interesuje, przekonali się, że jest inaczej, że „wchodzi” ona do ich świata – mówiła Anna Willman. – Młodzież przygotowała się do spotkania na Uniwersytecie, zbierając trochę informacji dotyczących tematu wykładu. To dla mnie duża radość i pozytywne zaskoczenie, że moi uczniowie tak dobrze orientowali się w tych wątkach i mogli czerpać dodatkową wiedzę od prowadzącego wykład.

Kolejna „Naukowa Środa na UWM” już 27 marca. Wykład poprowadzi dr Katarzyna Andruszkiewicz z Wydziału Nauk Ekonomicznych UWM. Jako ekspertka ds. marketingu, opowie więcej o funkcjonowaniu branży polskich influencerów. Dlaczego tak chętnie stają do wyścigu po zasięgi? Z czego wynikają ich kryzysy wizerunkowe i czy rzeczywiście negatywnie wpływają one na ich popularność? O tym (i znacznie więcej) już niebawem.

dbp

 

Rozmowy z dr. Miłoszem Babeckim można posłuchać także w Radiu UWM FM. Tuż po wykładzie, którym zainaugurował „Naukowe środy na UWM”, Amelia Zalewska poprosiła go o odpowiedź na kilka pytań związanych z tematem wystąpienia.

 

 

Dr Miłosz Babecki

 

Dr Miłosz Babecki pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Humanistycznym UWM. Jest medioznawcą, badaczem gier społecznego oddziaływania i twórcą „Met@phor Games”, czyli pierwszego polskiego podcastu, który w całości dotyczy gier mediów. Można go słuchać na Spotify oraz w serwisie Spreaker. Zainteresowania naukowe dr. Babeckiego ogniskują się wokół wpływu mediów społecznościowych na użytkowników.

 

 

 

Rodzaj artykułu