17 Marca 2025

Aktualności


Na tych, którzy nagrywają, tworzą i publikują w internecie, a także na tych, którzy chcą wiedzieć, jak to robić jeszcze lepiej, czeka nowy kierunek studiów. Wydział Humanistycznym zaprasza absolwentów studiów I stopnia do kontynuowania swojego kształcenia na kierunku multimedia i kreacja cyfrowa.

Wydział Humanistyczny UWM w odpowiedzi na zainteresowania studentów i potrzeby lokalnego rynku uruchamia nowe kierunki na studiach magisterskich. Jednym z nich jest kierunek multimedia i kreacja cyfrowa.

 

Odpowiedź na zainteresowania studentów

Utworzenie kierunku multimedia i kreacja cyfrowa wynikało z prowadzonych od kilku lat obserwacji na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Widzimy, jak zmienia się świat mediów, zawód dziennikarza i oczekiwania studentów. Coraz częściej młodzi ludzie nie mówią już „chcę zostać drugą Moniką Olejnik” albo „chciałbym pracować w telewizji”, ale chcą tworzyć treści w internecie, zarabiać na byciu influencerem, youtuberem, podcasterem czy pomagać w kreatywnych działaniach w mediach. Studenci oczekują, że wyjdziemy naprzeciw ich potrzebom i zaproponujemy im coś dodatkowego po studiach z dziennikarstwa – mówi prof. Urszula Doliwa, kierownik Katedry Dziennikarstwa, która razem z prof. Mariolą Marczak koordynuje przygotowanie kierunku.

Do tej pory na Wydziale Humanistycznym można było wybrać dziennikarstwo i komunikację społeczną na studiach licencjackich (I stopnia) i magisterskich (II stopnia). Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej proponuje teraz absolwentom (nie tylko dziennikarstwa)  kontynuację kształcenia i możliwość sprofilowania swoich zainteresowań w kierunku tworzenia treści cyfrowych i uzyskania dodatkowej specjalizacji. Studia mogą stać się okazją do zdobywania multimedialnych umiejętności, bo to one są ważne dla potencjalnych pracodawców.

Przy okazji nowego kierunku mogliśmy wprowadzić przedmioty, które odpowiadają na to, co dzisiaj jest interesujące dla młodych ludzi, np. wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia treści cyfrowych – dodaje prof. Urszula Doliwa.  

 

Odpowiedź na potrzeby otoczenia społecznego

Poza kwestią zainteresowań młodych ludzi ważne są potrzeby lokalnego rynku i obserwacja trendów, bo wielu absolwentów UWM będzie szukało pracy w regionie.

– Tradycyjne redakcje w naszym regionie raczej ograniczają liczbę zatrudnianych dziennikarzy. Rośnie za to zapotrzebowanie na specjalistów od treści cyfrowych i zarządzania komunikacją w internecie. Każda firma potrzebuje dzisiaj takich pracowników, więc ten kierunek jest też odpowiedzią na oczekiwania otoczenia społecznego – wyjaśnia prof. Doliwa, koordynatorka nowego kierunku.

 

Korzystanie z doświadczenia praktyków i zaplecza technicznego

Atutem studiów na kierunku multimedia i kreacja cyfrowa jest doświadczona kadra wykładowców. Pracownicy Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej mają nie tylko dorobek naukowy, ale również praktyczny, bo wielu z nich są także twórcami cyfrowymi. Dydaktycznie kierunek wspierać będą także doktoranci, którzy mają doświadczenie w pracy w multimediach.

Wśród prowadzących zajęcia będą również przedstawiciele innych wydziałów, m.in. Wydziału Sztuki (z zakresu projektowania graficznego) czy Wydziału Prawa i Administracji (kwestie prawne związane z publikowaniem). Część zajęć praktycznych będą prowadzili pracownicy różnych firm, którzy zasiadają w Radzie Programowej działającej przy Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Na studentów czeka też 160 godzin praktyk.

Aby uczyć się kreacji multimedialnych treści, potrzebne jest zaplecze techniczne. Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej dysponuje nowoczesnym studiem telewizyjnym i studiem do nagrywania treści audio i podcastów oraz pracownią postprodukcyjną.

Myślę, że całość złoży się w atrakcyjny kierunek. Z jednej strony wykształcimy praktyków, którzy będą w stanie odpowiedzieć na potrzeby rynku, a z drugiej strony otwarta dla studentów będzie ścieżka analityczna, naukowa, bo studia magisterskie przygotowują też do studiów trzeciego stopnia. Nasza dyscyplina nauki o komunikacji społecznej i mediach ma uprawnienia do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego – zachęca prof. Doliwa.

 

Kompetencje przyszłości

Kierunek multimedia i kreacja cyfrowa kładzie nacisk na takie kompetencje jak kreatywność, elastyczność, umiejętność biegłego poruszania się w świecie cyfrowym i współtworzenia treści z wykorzystaniem nowych technologii. Jednocześnie studia bazują na społeczno-humanistycznym fundamencie, nie tracąc z oczu człowieka. Zdobyte podczas studiów umiejętności mogą okazać się pomocne w zawodach przyszłości, które dopiero powstaną.

Jeśli ktoś zastanawia się nad byciem twórcą internetowym i chciałby dowiedzieć się o tym czegoś więcej – warto skorzystać z propozycji Wydziału Humanistycznego UWM.

 

Kierunek Multimedia i kreacja cyfrowa na portalu rekrutacyjnym >>

 

Rodzaj artykułu