15 Lutego 2025
Aktualności
W konkursie wzięło udział 35 uczniów ze szkół ponadpodstawowych z Braniewa, Działdowa, Elbląga, Giżycka, Iławy, Lidzbarka Warmińskiego, Olecka, Ostródy, Szczytna, Węgorzewa i kilku szkół z Olsztyna (LO I, IV, V), a także Bursy nr 3. Czas oczekiwania na wyniki umiliła Grupa Teatralna „Faux Pas" z I LO im. Adama Mickiewicza w Olsztynie.
Za organizację konkursu odpowiada dr hab. Joanna Chłosta-Zielonka, prof. UWM, prodziekan Wydziału Humanistycznego ds. promocji. Jak powiedziała w rozmowie z „Wiadomościami Uniwersyteckimi”, konkurs ewoluował na przestrzeni ostatnich lat.
– Gdy po raz pierwszy zorganizowaliśmy ten konkurs, wzięło w nim udział zaledwie sześciu uczestników, w kolejnych edycjach było to kilkanaście osób, a w ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z prawdziwym wyzwaniem logistycznym, bo było to ponad 40 osób. Dziękuję za pomoc studentom filologii polskiej i Pałacowi Młodzieży im. Orląt Lwowskich w Olsztynie, który dba o oprawę muzyczną i dźwiękową – mówiła prof. Chłosta-Zielonka.
Zmagania w konkursie toczyły się w dwóch kategoriach: recytacja i poezja śpiewana. W tej pierwszej zwyciężyła Blanka Niezgoda, uczennica Zespołu Szkół nr 2 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Szczytnie, którą merytorycznie przygotowała Ewa Napiórkowska.
– Udział w konkursie zaproponowała mi pani Ewa Napiórkowska. Powiedziała, że wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego pt. „Żony dzielą się na mądre i głupie” będzie dla mnie idealny. Zgodziłam się, bo ja zawsze na wszystko się zgadzam (śmiech). Lubię podejmować wyzwania. Jestem zaskoczona tym sukcesem, bo nie ukrywam, że jest to mój pierwszy w życiu występ na konkursie recytatorskim. Tym bardziej, że moim zdaniem wszyscy bardzo ładnie recytowali. W głowie układałam sobie już pierwszą trójkę, a tu całkowite zaskoczenie – jury postawiło na mnie! Może to jest znak, żeby próbować w innych konkursach recytatorskich? – zastanawiała się głośno Blanka.

Z kolei w kategorii poezja śpiewana najlepsza okazała się Zuzanna Szpakowska z II LO w Działdowie, która zaśpiewała piosenkę „Konie” Maryli Rodowicz z tekstem Włodzimierza Wysockiego.
– Ta piosenka opowiada o przymusowym losie człowieka, z którego każdy chciałby się wyrwać, uwolnić. Ten tekst bardzo do mnie przemówił. Biorę udział w tym konkursie drugi raz z rzędu i muszę przyznać, że występuje mi się tutaj bardzo dobrze. Jury jest wspaniałe i cieszę, że w tym roku zostałam doceniona. Poezją zajmuję się właściwie od dziecka. Ona jest wspaniała! Bardzo ją lubię – to prawda, że dotyka samej duszy – mówiła chwilę po ogłoszeniu werdyktu Zuzanna Szpakowska.
Warto również odnotować, że trzecie miejsce w kategorii recytacja zajął Mariusz Rochowicz z I LO im. J. Bażyńskiego w Ostródzie, ubiegłoroczny zwycięzca. Wyrecytował on utwór Tadeusza Różewicza pt. „Przyszli, żeby zobaczyć poetę”, a jego merytorycznym opiekunem była Iwona Podgórska.
– Przeczytałem ten wiersz i powiedziałem: muszę z nim jechać na jakiś konkurs recytatorski! Urzekł mnie swoim przekazem, że sztuka nie musi być zaangażowana politycznie, że może być po prostu sztuką. Recytowało mi się bardzo dobrze, starałem się przemycić elementy aktorskie, ponieważ po liceum wybieram się do studium aktorskiego – mówił Mariusz Rochowicz.

W jury konkursu zasiadali: Hanna Banasiak, aktorka Olsztyńskiego Teatru Lalek i przewodnicząca jury; dr Marek Matyjewicz z Katedry Pedagogiki Ogólnej i Opiekuńczej na Wydziale Nauk Społecznych UWM oraz dr Magdalena Zaorska z Katedry Języka Polskiego i Logopedii UWM.
Ogłaszając wyniki, Hanna Banasiak wyraziła podziw dla wysiłku uczniów, którzy musieli poradzić sobie z ogromną tremą.
– Ten wysiłek było widać na scenie. Niektórzy zapomnieli na chwilę tekstu czy w jakiś inny sposób wytrącili się z rytmu, ale wszyscy świetnie poradzili sobie z tym, aby wrócić i dokończyć recytację. Dlatego trzeba występować, bo nie jest najważniejsze to, żeby wygrać, ale żeby stanąć na scenie i wyrecytować, szlifując w ten sposób swój warsztat aktorski – przekonywała.
Tematyka polskiej poezji dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznej często jest niełatwa, ponieważ dotyka wielkich konfliktów zbrojnych i tragedii jednostek przez nie spowodowanych. Młodzi ludzie z oczywistych powodów nie są w stanie zrozumieć takich doświadczeń, ale mimo to wybierają takie wiersze. Na scenie zabrzmiały utwory między innymi Wisławy Szymborskiej, Tadeusza Różewicza, Czesława Miłosza, Juliana Tuwima czy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
– Rzeczywiście, uczniowie dość często sięgają po dosyć poważną twórczość, można by pomyśleć, że nieadekwatną do ich wieku. Jednak młodzież lubi takie emocjonalne utwory, ponieważ sprzyjają one ciekawym recytacjom. Może nam się wydawać, że konkursy recytatorskie wyszły z mody, ale tak nie jest – wiem od nauczycieli, że uczniowie sami ich na nie namawiają – mówiła prof. Joanna Chłosta-Zielonka, zaś Hanna Banasiak dodała, że uczestnicy takich konkursów powinni – jak się wyraziła – przepuścić przez swoje serce recytowane utwory, aby zabrzmieć wiarygodnie.
– Tematyka XX wieku jest trudna. Młody człowiek opowiadający o wojnie, spadających bombach czy utracie dziecka może zabrzmieć fałszywie. My, jako jury czujemy, gdy ktoś nie rozumie, o czym mówi, dlatego ważne jest, aby wybrany tekst postarać się jak najlepiej zrozumieć i sprawdzić, czy rozumie się emocje, które przekazuje – mówiła aktorka Olsztyńskiego Teatru Lalek.

Celami konkursu „Polska poezja XX i XXI wieku” są ukazanie piękna języka polskiego, popularyzacja polskiej poezji tego okresu, kształtowanie języka, wyobraźni i wrażliwości oraz odkrywanie talentów aktorskich i wokalnych.
Kontynuacja obchodów Dnia Języka Ojczystego na Wydziale Humanistycznym nastąpi w poniedziałek 24 lutego od godz. 9:45 w auli im. Marii i Georga Dietrichów. W programie wydarzenia przewidziano między innymi dyktando, quiz językowy, wykład prof. dr. hab. Tomasza Miki z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz rozstrzygnięcie XIV Konkursu Literackiego o Trzcinę Kortowa.
Marta Wiśniewska
Pełne wyniki X edycji konkursu recytatorskiego „Polska poezja XX i XXI wieku”:
W kategorii recytacja:
I miejsce – Blanka Niezgoda, wiersz K.I. Gałczyńskiego Żony dzielą się na mądre i głupie, Zespół Szkół Nr 2 im. J. Śniadeckiego w Szczytnie, opiekunka Ewa Napiórkowska;
II miejsce – Olaf Płoski, wiersz Wisławy Szymborskiej Rozmowa z kamieniem , IV LO w Olsztynie, opiekunka Grażyna Kluz;
III miejsce – Mariusz Rochowicz, wiersz Tadeusza Różewicza Przyszli, żeby zobaczyć poetę, I LO im. J. Bażyńskiego w Ostródzie, opiekunka Iwona Podgórska.
Wyróżnienia:
Justyna Kozłowska – wiersz Tadeusza Różewicza List do ludożerców, Zespół Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku, opiekunka Agata Górczyńska;
Zofia Kozibska – wiersz Stanisława Barańczaka Widokówka z tego świata, I LO im. A. Mickiewicza w Olsztynie, opiekunka Wiesława Zielińska.
W kategorii poezja śpiewana:
I miejsce – Zuzanna Szpakowska, utwór Konie, sł. Włodzimierz Wysocki, II LO w Działdowie, opiekunka Wioletta Lech;
II miejsce – Zuzanna Dreikopel, utwór Na brzozowej korze, sł. Agnieszka Osiecka, V LO im. Wspólnej Europy w Olsztynie, opiekunka Sylwia Pisarek-Kemska;
III miejsce – Julia Grzywińska, utwór Proszę sądu, sł. Agnieszka Osiecka, LO przy Zespole Szkół nr 2 w Szczytnie, opiekunka Daria Szymborska.
Wyróżnienia:
Emilia Mielnicka – utwór Byłam różą, sł. Kayah, V LO w Olsztynie im. Wspólnej Europy w Olsztynie, opiekunka Jolanta Moszczyńska.