02 Grudnia 2025
Aktualności
Akcja to efekt zajęć z ochrony środowiska, prowadzonych przez prof. Stanisława Czachorowskiego na Wydziale Biologii i Biotechnologii UWM. Organizacyjnie koordynuje ją Alicja Frost, studentka III roku biologii, która razem z grupą ze studiów codziennie przez 24 dni będzie ogłaszać na Facebooku, Instagramie i TikToku jedno łatwe zadanie do wykonania.
– Dostaliśmy propozycję od prof. Czachorowskiego, by zajęcia zaliczyć w formie projektowej. Razem z grupą wymyśliliśmy ekologiczny kalendarz adwentowy. Główną ideą jest to, aby zadania były bardzo łatwe do wykonania, żeby pokazać ludziom, że nie trzeba wielkich zmian, aby coś zrobić dla planety – wyjaśnia Alicja Frost. – Wystarczy nawet mała rzecz, na przykład przyniesienie ze sobą na Uniwersytet kawy w termosie zamiast kupowania jej w automacie, zrobienie sobie rano śniadania zamiast wybierania jedzenia w plastiku albo zrobienie samemu ozdoby choinkowej.
EkoAdwent
Organizatorzy akcji zachęcają, by wstawiać na media społecznościowe zdjęcia, opisy lub rolki z wykonaniem zadania. Koniecznie z hashtagiem #EkoAdwent. Dołączyć może każdy. Pierwszego dnia akcji (1 grudnia) studenci zapraszali do chwalenia się swoimi torbami wielorazowego użytku. Każdego dnia na profilach na Facebooku i Instagramie będą publikowane kolejne zadania i zaproszenie do dołączenia.
– Przewidzieliśmy nagrody dla najbardziej aktywnych użytkowników – dodaje Alicja Frost.
Prof. Czachorowski, prowadzący zajęcia i pomysłodawca zaliczenia ich w formie projektowej, zwraca uwagę, że studenci będą dwa razy lepsi od Herkulesa, który wykonał „tylko” dwanaście prac. Przekonuje, że ważne jest zachęcanie młodych ludzi do wdrażania teorii o ochronie środowiska w życie.
– Sama wiedza nie wystarczy, potrzebne są także działania i kompetencje społeczne. Nawet na zajęciach z ochrony środowiska można uczyć się przydatnych w późniejszej pracy umiejętności. Nie jest tylko ważne, co wiesz, ale ważne jest również to, czy potrafisz działać, a więc wykorzystać swoją wiedzę w praktyce. Te kompetencje, w tym praca zespołowa, współpraca z mediami, przekonywanie, argumentacja i posługiwanie się nowoczesnymi narzędziami komunikacji społecznej, będą potrzebne na każdym stanowisku pracy – wyjaśnia mediom prof. Czachorowski.
Nie tylko w adwencie
Kalendarz nie jest jedyną ekologiczną akcją studentów Wydziału Biologii i Biotechnologii i jedynym przykładem realizowania zajęć w formie projektowej. W listopadzie 2025 grupa studentów III roku studiów pierwszego stopnia z mikrobiologii realizowała projekt w ramach zajęć z ochrony środowiska, podejmując się rozwiązania problemu zaniedbanych budek lęgowych dla kawek i jerzyków. Jak informowali w mediach społecznościowych, zaniedbanie tych miejsc może sprzyjać rozprzestrzenianiu się chorób wśród ptaków, zaś regularne czyszczenie budek znacząco zwiększa szanse ptaków na przeżycie. Wiele budek od lat nie było sprzątanych, co stwarzało ryzyko dla ptaków, bo zanieczyszczenia sprzyjają rozwojowi pasożytów oraz pojawianiu się nieproszonych lokatorów, takich jak gryzonie i owady. Kierując się hasłem „Dbajmy o to, co już powstało”, studenci postanowili wesprzeć lokalne populacje ptaków, przeprowadzając bezpieczne i kontrolowane czyszczenie budek lęgowych. Ich działania miały poprawić warunki lęgowe oraz zwiększyć szanse ptaków na zdrowy i bezpieczny rozwój młodych. Relacje z projektu oraz efekty pracy studenci publikowali na Instagramie, zachęcając społeczność do świadomej troski o istniejącą infrastrukturę dla dzikich zwierząt.
red.
