21 Listopada 2024

Aktualności


Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji „Kortosfera” Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie rozpoczyna projekt edukacyjny „Kortosfera w szkołach”. Jest to możliwe m.in. dzięki współpracy z firmą Trias AVI Sp. z.o.o.

Zapowiadany już we wrześniu projekt edukacyjny „Kortosfera w szkołach” rozpocznie się 5 grudnia. Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie odwiedzi 10 wybranych szkół podstawowych i przybliży uczniom fascynujący świat nauki poprzez darmowe zajęcia laboratoryjne, pokazy chemiczne, mobilną pracownię mikroskopową, pokazy fizyczne oraz unikalną wystawę organizowaną wspólnie z Triasem – partnerem inicjatywy.

Projekt „Kortosfera w szkołach” realizowany będzie we współpracy z firmą Trias AVI Sp. z o.o., z którą centrum nauki współpracuje od samego początku. Bogusław Stec, kanclerz UWM, Mateusz Pikuliński, dyrektor „Kortosfery” oraz Marcin Wojczyński, wiceprezes zarządu Trias podpisali w tej sprawie umowę 21 listopada.

– Celem projektu jest popularyzacja nauki wśród uczniów, rozwijanie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu i ekonomicznemu uczniów z terenów wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego. Przygotowany program edukacyjny jest dostosowany do różnych grup wiekowych i pozwala na realizację zajęć w każdej sali lekcyjnej, co sprawia, że nauka staje się dostępna dla każdego – wyjaśnia Mateusz Pikuliński i dodaje, że zajęcia prowadzone będą przez doświadczonych laborantów i edukatorów, którzy zadbają o to, aby lekcje były ciekawe i angażujące. Dodatkowo uczniowie skorzystają ze sprzętu i odczynników stosowanych w laboratoriach chemicznych i biologicznych.

Wyrównywanie szans

Jak podkreśla kanclerz UWM Bogusław Stec, podpisanie umowy daje możliwość dalszego rozwoju Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji UWM.

– Dzięki umowie możemy wyjść naprzeciw potrzebom osób, które nie mogą do nas dotrzeć i które mają utrudniony dostęp do edukacji na wyższym poziomie – zaznacza kanclerz.

Trias Avi jest polskim generalnym wykonawcą ekspozycji w muzeach i centrach nauki – od projektu, poprzez realizację, aż po gotowe do użytku obiekty. Priorytetem firmy jest tworzenie unikalnych wystaw poprzez integrację najnowocześniejszych systemów multimedialnych i technologii z tradycyjnymi i zabytkowymi eksponatami muzealnymi. Firma współpracuje z „Kortosferą" od samego początku i to ona jest odpowiedzialna za projekt olsztyńskiego centrum popularyzacji nauki.

– Wspieramy inicjatywy Kortosfery", bo uważamy, że są niezwykle istotne. Olsztyński obiekt z sukcesami promuje naukę, ale niestety nie wszyscy mają do niego równy dostęp. „Kortosfera w szkołach” to projekt dotyczący wyrównywania szans. Chcemy, aby nauka dotarła do miejsc, gdzie trochę jej brakuje, żeby też te dzieciaki mogły doświadczyć tego, czego doświadczają odwiedzający kortowskie centrum nauki podkreśla Marcin Wojczyński.

Udział w projekcie „Kortosfera w szkołach” to doskonała okazja, aby uczniowie na poziomie akademickim zapoznali się z wieloma dziedzinami nauki, takimi jak: chemia, biologia czy fizyka. Dzięki praktycznym zajęciom i eksperymentom, dzieci będą mogły rozwinąć swoje zainteresowania w tych kierunkach, co może otworzyć przed nimi perspektywy dalszego rozwoju edukacyjnego i zawodowego w przyszłości.

Laboratorium chemii w drodze

W programie innowacyjnego projektu znajdują się zajęcia laboratoryjne zatytułowane „Laboratorium chemii w drodze”, podczas których uczestnicy będą mieli okazję poznać zagadnienia chemiczne w sposób praktyczny i angażujący. Dzieci i młodzież będą przeprowadzać eksperymenty takie jak ekstrakcja chlorofilu, badanie reakcji wytwarzania wodoru, czy testowanie redukujących właściwości cukrów. Poznają także właściwości suchego lodu i reakcje egzotermiczne. Te różnorodne doświadczenia pozwolą im na lepsze zrozumienie podstawowych zasad chemicznych oraz ich praktyczne zastosowanie w codziennym życiu. Program zajęć dostosowywany jest do wieku uczestników (klasy 1-5 oraz 6 i starsze).

Magia chemii w barwach

Kolejny punkt programu to pokaz chemiczny „Magia chemii w barwach”, który przeprowadzą doświadczeni laboranci. Umożliwi on jego obserwatorom bezpośredni kontakt z fascynującymi eksperymentami chemicznymi. Podczas jego trwania uczniowie dowiedzą się o właściwościach czerwonej kapusty jako naturalnego wskaźnika pH, czym są cukry redukujące, a także poznają reakcje egzotermiczne oraz zobaczą eksperymenty z wykorzystaniem ciekłego azotu (-196°C).

„Mobilna pracownia mikroskopowa” będzie doskonałą okazją do głębszego zrozumienia mikroświata dzięki mikroskopom, które umożliwią badanie preparatów z zakresu biologii, chemii, fizjologii człowieka i genetyki.

To nie magia – to fizyka

Podczas dynamicznego pokazu fizycznego „To nie magia – to fizyka” uczniowie odkryją, jak różne zjawiska fizyczne – od siły oporu powietrza działającej na łyżwiarza, przez tajemnice elektryczności, aż po działanie grawitacji – są obecne w naszym codziennym życiu. Fizykę w tej fascynującej odsłonie zobaczą na żywo w efektownych eksperymentach i pokazach.

Wystawa z Triasem zaprezentuje uczniom eksponaty związane z badaniami kosmicznymi (łaziki marsjańskie i komiczna waga interaktywna), elektrycznością (generator Van de Graffa) oraz matematyką (gry logiczne). Uczniowie będą mieli także okazję zobaczyć kołyskę Newtona, maszynę elektrostatyczną Wimshursta i teleskop słoneczny, zgłębiając tajemnice fizyki i astronomii.

Projekt skierowany jest do szkół wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego, szczególnie tych, które zmagają się z wykluczeniem transportowym lub ekonomicznym. Udział w projekcie jest bezpłatny, a szkoły, które spełnią określone kryteria, mają szansę na udział w interesujących zajęciach, które potrwają do września 2025 roku.

– Szczegóły dotyczące rekrutacji i kryteriów udziału w projekcie ukażą się na naszej stronie 22 listopada. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny online. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego zachęcamy szkoły do wybrania dogodnego terminu i dołączenia do naukowej przygody już teraz! – podsumowuje Mateusz Pikuliński i dodaje, że jeśli uda się pozyskać środki na dalszą działalność przy tym projekcie, to będzie on kontynuowany w kolejnych latach.

Sylwia Zadworna, fot. Janusz Pająk

Rodzaj artykułu