21 Listopada 2024
Aktualności
Zapowiadany już we wrześniu projekt edukacyjny „Kortosfera w szkołach” rozpocznie się 5 grudnia. Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie odwiedzi 10 wybranych szkół podstawowych i przybliży uczniom fascynujący świat nauki poprzez darmowe zajęcia laboratoryjne, pokazy chemiczne, mobilną pracownię mikroskopową, pokazy fizyczne oraz unikalną wystawę organizowaną wspólnie z Triasem – partnerem inicjatywy.
Projekt „Kortosfera w szkołach” realizowany będzie we współpracy z firmą Trias AVI Sp. z o.o., z którą centrum nauki współpracuje od samego początku. Bogusław Stec, kanclerz UWM, Mateusz Pikuliński, dyrektor „Kortosfery” oraz Marcin Wojczyński, wiceprezes zarządu Trias podpisali w tej sprawie umowę 21 listopada.
– Celem projektu jest popularyzacja nauki wśród uczniów, rozwijanie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu i ekonomicznemu uczniów z terenów wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego. Przygotowany program edukacyjny jest dostosowany do różnych grup wiekowych i pozwala na realizację zajęć w każdej sali lekcyjnej, co sprawia, że nauka staje się dostępna dla każdego – wyjaśnia Mateusz Pikuliński i dodaje, że zajęcia prowadzone będą przez doświadczonych laborantów i edukatorów, którzy zadbają o to, aby lekcje były ciekawe i angażujące. Dodatkowo uczniowie skorzystają ze sprzętu i odczynników stosowanych w laboratoriach chemicznych i biologicznych.
Wyrównywanie szans
Jak podkreśla kanclerz UWM Bogusław Stec, podpisanie umowy daje możliwość dalszego rozwoju Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji UWM.
– Dzięki umowie możemy wyjść naprzeciw potrzebom osób, które nie mogą do nas dotrzeć i które mają utrudniony dostęp do edukacji na wyższym poziomie – zaznacza kanclerz.
Trias Avi jest polskim generalnym wykonawcą ekspozycji w muzeach i centrach nauki – od projektu, poprzez realizację, aż po gotowe do użytku obiekty. Priorytetem firmy jest tworzenie unikalnych wystaw poprzez integrację najnowocześniejszych systemów multimedialnych i technologii z tradycyjnymi i zabytkowymi eksponatami muzealnymi. Firma współpracuje z „Kortosferą" od samego początku i to ona jest odpowiedzialna za projekt olsztyńskiego centrum popularyzacji nauki.
– Wspieramy inicjatywy „Kortosfery", bo uważamy, że są niezwykle istotne. Olsztyński obiekt z sukcesami promuje naukę, ale niestety nie wszyscy mają do niego równy dostęp. „Kortosfera w szkołach” to projekt dotyczący wyrównywania szans. Chcemy, aby nauka dotarła do miejsc, gdzie trochę jej brakuje, żeby też te dzieciaki mogły doświadczyć tego, czego doświadczają odwiedzający kortowskie centrum nauki – podkreśla Marcin Wojczyński.
Udział w projekcie „Kortosfera w szkołach” to doskonała okazja, aby uczniowie na poziomie akademickim zapoznali się z wieloma dziedzinami nauki, takimi jak: chemia, biologia czy fizyka. Dzięki praktycznym zajęciom i eksperymentom, dzieci będą mogły rozwinąć swoje zainteresowania w tych kierunkach, co może otworzyć przed nimi perspektywy dalszego rozwoju edukacyjnego i zawodowego w przyszłości.
Laboratorium chemii w drodze
W programie innowacyjnego projektu znajdują się zajęcia laboratoryjne zatytułowane „Laboratorium chemii w drodze”, podczas których uczestnicy będą mieli okazję poznać zagadnienia chemiczne w sposób praktyczny i angażujący. Dzieci i młodzież będą przeprowadzać eksperymenty takie jak ekstrakcja chlorofilu, badanie reakcji wytwarzania wodoru, czy testowanie redukujących właściwości cukrów. Poznają także właściwości suchego lodu i reakcje egzotermiczne. Te różnorodne doświadczenia pozwolą im na lepsze zrozumienie podstawowych zasad chemicznych oraz ich praktyczne zastosowanie w codziennym życiu. Program zajęć dostosowywany jest do wieku uczestników (klasy 1-5 oraz 6 i starsze).
Magia chemii w barwach
Kolejny punkt programu to pokaz chemiczny „Magia chemii w barwach”, który przeprowadzą doświadczeni laboranci. Umożliwi on jego obserwatorom bezpośredni kontakt z fascynującymi eksperymentami chemicznymi. Podczas jego trwania uczniowie dowiedzą się o właściwościach czerwonej kapusty jako naturalnego wskaźnika pH, czym są cukry redukujące, a także poznają reakcje egzotermiczne oraz zobaczą eksperymenty z wykorzystaniem ciekłego azotu (-196°C).
„Mobilna pracownia mikroskopowa” będzie doskonałą okazją do głębszego zrozumienia mikroświata dzięki mikroskopom, które umożliwią badanie preparatów z zakresu biologii, chemii, fizjologii człowieka i genetyki.
To nie magia – to fizyka
Podczas dynamicznego pokazu fizycznego „To nie magia – to fizyka” uczniowie odkryją, jak różne zjawiska fizyczne – od siły oporu powietrza działającej na łyżwiarza, przez tajemnice elektryczności, aż po działanie grawitacji – są obecne w naszym codziennym życiu. Fizykę w tej fascynującej odsłonie zobaczą na żywo w efektownych eksperymentach i pokazach.
Wystawa z Triasem zaprezentuje uczniom eksponaty związane z badaniami kosmicznymi (łaziki marsjańskie i komiczna waga interaktywna), elektrycznością (generator Van de Graffa) oraz matematyką (gry logiczne). Uczniowie będą mieli także okazję zobaczyć kołyskę Newtona, maszynę elektrostatyczną Wimshursta i teleskop słoneczny, zgłębiając tajemnice fizyki i astronomii.
Projekt skierowany jest do szkół wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego, szczególnie tych, które zmagają się z wykluczeniem transportowym lub ekonomicznym. Udział w projekcie jest bezpłatny, a szkoły, które spełnią określone kryteria, mają szansę na udział w interesujących zajęciach, które potrwają do września 2025 roku.
– Szczegóły dotyczące rekrutacji i kryteriów udziału w projekcie ukażą się na naszej stronie 22 listopada. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny online. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego zachęcamy szkoły do wybrania dogodnego terminu i dołączenia do naukowej przygody już teraz! – podsumowuje Mateusz Pikuliński i dodaje, że jeśli uda się pozyskać środki na dalszą działalność przy tym projekcie, to będzie on kontynuowany w kolejnych latach.
Sylwia Zadworna, fot. Janusz Pająk