21 Marca 2023
Aktualności
Pierwsze spotkanie networkingowe pod hasłem „Człowiek w biznesie” odbyło się 16 marca. Otworzyło ono cykl spotkań na ciekawy temat.
Zainteresowanie tematem było duże, co pokazuje, że faktycznie jest potrzeba, by mówić o aspekcie ludzkim biznesu. Od kilku lat robimy cykl spotkań networkingowych, żeby przedsiębiorcy z naszego regionu poznali siebie i nas, bo mamy im sporo do zaoferowania. Nie chcemy, by to były tylko spotkania przy kawie, ale żeby przedsiębiorcy wynieśli z nich wartość dodaną. Co roku jest jakiś temat przewodni. Najpierw były to nowe technologie, w 2022 roku były trendy w różnych branżach. Teraz postawiliśmy na „Człowieka w biznesie”. Ten temat jest efektem wyników zeszłorocznej ankiety, w której zapytaliśmy, czego oczekiwaliby od nas nasi klienci, bo bardzo chcemy wychodzić im naprzeciw.
Jakie tematy spotkań są przewidziane na rok 2023?
Ogólnie na cały rok jest przewidzianych osiem spotkań: cztery do wakacji i cztery po wakacjach. Wszystkie tematy związane są z aspektem psychologiczno-społecznym. Najbliższe spotkanie 13 kwietnia ma temat „Wystąpienia publiczne, w tym sztuka autoprezentacji”. Kolejne tematy to: Budowanie efektywnych zespołów, Konflikt i negocjacje, Zarządzanie stresem, Badanie potrzeb klienta, Savoir-vivre w biznesie, Jak budować przyjazny wizerunek instytucji otoczenia biznesu.
Marcowe spotkanie na temat „Komunikacja jako element wizerunkowy firmy” prowadziła dr Lidia Domańska z Wydziału Nauk Społecznych UWM.
Pani doktor będzie ekspertem całego cyklu. Jak szukaliśmy prowadzącego, zapytanie zostało wysłane do pracowników Katedry Socjologii i Katedry Psychologii. Chcieliśmy, by zgłosił się ktoś jak najbardziej odpowiedni w tym zakresie tematycznym. Wybraliśmy dr Lidię Domańską. Mamy już jedno spotkanie za sobą, wiec wiemy, że to była dobra decyzja . Uczestnicy byli bardzo zadowoleni z przebiegu tego spotkania, po nim jeszcze stali przy kawie i rozmawiali, zagadywali panią doktor. Wszystkie spotkania odbywają się w Starej Kotłowni przy ul. Prawocheńskiego 9 w Olsztynie.
Rejestracja na spotkania odbywa się za pośrednictwem Internetu?
Tak, staramy się unikać papierów i wszystkiego, co mogłoby zostać śmieciem. W końcu jesteśmy częścią Green University.
Czy jest też transmisja online ze spotkań?
Nie, wszystko dzieje się fizycznie. Mam wrażenie, że to jest coś, co nadal jest pokłosiem pandemii: ludzie chcą się spotykać na żywo. Faktycznie kilka osób pytało o transmisję online. Były to firmy, które nie są z samego Olsztyna, więc była to kwestia dojazdu, ale na ten moment nie przewidujemy transmisji online.
Można jeszcze się zgłaszać?
Tak, oczywiście. Nie każdy może mieć przecież czas z góry określony na cały rok. Nie każdego może też interesować konkretny temat spotkania, więc na każde spotkanie jest osobna rejestracja. Na koniec miesiąca ruszamy z kolejną rekrutacją. Mniej więcej dwa tygodnie przed wydarzeniem są ogłaszane zapisy.
Czy studenci też się mogą zgłaszać? Czy to jest zamknięte dla społeczności akademickiej?
Na marcowym spotkaniu mieliśmy jedną studentkę. Myśli ona o założeniu swojej firmy. Nasza praca w Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym, a zwłaszcza praca w naszej Sekcji Przedsiębiorczości, jest skierowana przede wszystkim do przedsiębiorców, więc na to stawiamy i to są nasi główni odbiorcy. Dla nich mamy przygotowany szerszy pakiet usług. Grudniowe spotkanie będzie skierowane jednak do drugiej grupy, z którą staramy się silnie współpracować - do instytucji otoczenia biznesu. One, tak jak i my, wspierają przedsiębiorców w naszym regionie, więc warto się będzie spotkać. To grudniowe spotkanie będzie całkowicie przeznaczone dla nich.
Wspomniała pani, że temat spotkań jest wynikiem zeszłorocznej ankiety. Ile osób uczestniczyło w minionej edycji?
W zeszłym roku było to około 80 osób. Na pierwszym spotkaniu w tym roku mieliśmy już ponad 30 uczestników, więc jesteśmy bardzo dumne z tego, że wybrałyśmy dobry temat, który odpowiada na potrzeby rynku.
Uczestnikami byli przedsiębiorcy z Olsztyna czy z różnych miast?
Głównie z Olsztyna ze względu na dojazd. To nie jest całodniowe szkolenie ani warsztat, tylko przede wszystkim spotkanie networkingowe – okazja do podzielenia się doświadczeniami i zaczerpnięcia ciekawych inspiracji. Uczestnicy marcowego spotkania byli spragnieni więcej i po oficjalnym spotkaniu jeszcze rozmawiali ze sobą i z nami, co bardzo nas cieszy. Nie przewidujemy jednak, by spotkanie trwało dłużej niż trzy godziny, bo wychodzimy z założenia, że jak ktoś prowadzi swój biznes, to ma bardzo napięty grafik. Spotkania są bezpłatne dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych.
Jakie wątki związane z komunikacją cieszyły się największym zainteresowaniem? Temat jest bardzo szeroki.
Fakt, to jest bardzo szeroki temat. Chyba najwięcej pytań dotyczyło nie tyle trudnego klienta, co komunikacji z pracownikami. Przedsiębiorcy mówią, że z klientami jakoś sobie radzą w firmie, bo wiedzą, że z klientem ważne są relacje partnerskie, rozpoznanie i odpowiadanie na oczekiwania i jeżeli klient wymaga więcej informacji, to staramy się mu je dać. Dostosowujemy się do klienta i jego potrzeb, gdy nie ma czasu i potrzebuje konkretów. Te zagadnienia były znane – uczestnicy wiedzieli, w czym rzecz i jak to robić dobrze. Natomiast pytania i przykłady sytuacji z życia wziętych dotyczyły komunikacji wewnątrz firmy. Pojawiały się pytania do prowadzącej: jak by to pani rozwiązała? To było trochę zaskakujące, bo myślałam, że raczej kwestia komunikacji z klientem będzie ważniejsza.
- Przedstawiciele jakich branż są zainteresowani tematyką „Człowiek w biznesie”?
Wszystkich. Byłam ciekawa, jaki będzie przekrój uczestników, czy da się wyłonić jakąś jedną dominującą branżę, ale były wszystkie - od IT, przez modę, po firmy produkcyjne od opakowań czy z branży spożywczej. Nie ma jednej konkretnej branży, wszyscy są zainteresowani tematem. Bardzo mnie to cieszy, bo pokazuje, że człowiek jest ważny dla każdego.
Rozmawiała Anna Wysocka
Więcej informacji o wydarzeniu na stronie Centrum Badań i Projektów.
Agnieszka Domańska, kierownik projektu