20 Marca 2023

Aktualności


- Największą satysfakcję daje to, że wydarzenie miało bardzo pozytywny odbiór i wzięło w nim udział ponad 400 uczestników – mówi dr Agata Żmijewska, adiunkt na Wydziale Biologii i Biotechnologii UWM, koordynatorka Tygodnia Mózgu.

- W dniach 13-19 marca 2023 na UWM odbył się Tydzień Mózgu 2023 pt. „Niesamowity mózg”.

Tydzień był organizowany przez nas po raz pierwszy. W zeszłym roku udało nam się zorganizować dwudniowe Dni Mózgu. Tydzień Mózgu to akcja globalna Brain Awareness Week Dana Foundation, która ma na celu zwiększenie świadomości społecznej, dotyczącej funkcjonowania i budowy mózgu. UWM dołączył do akcji w 2022 roku, ale dopiero w tym roku jako partner i dzięki wsparciu Dana Foundation mogliśmy zrobić wydarzenie na większą skalę niż wcześniej. Staraliśmy się przygotować zróżnicowany program. Ogłosiliśmy możliwość przeprowadzenia zajęć i zbieraliśmy zapisy. Ze względu na ograniczenia lokalowe część zajęć odbyła się na uczelni, a część była zajęciami wyjazdowymi. Zajęcia były przeprowadzone dla osób dorosłych i studentów oraz młodzieży szkolnej i przedszkolnej, m.in. przedszkoli Promyczek i Śmieszek z Olsztyna, przedszkola i biblioteki w Świątkach, szkół podstawowych (w tym Niepublicznej Szkoły Podstawowej „Piątka” z Olsztyna, SP 34) oraz liceów ogólnokształcących (w tym SPO2, IV LO).

- Jak dużym zainteresowaniem cieszył się Tydzień Mózgu?

Nie spodziewaliśmy się, że będzie aż takie zainteresowanie, a zajęcia będą cieszyły się taką popularnością. Na przykład dużo chętnych było na wykład doktora Piotra Markiewicza, który opowiadał o operacjach mózgu z wybudzeniem z perspektywy neuropsychologa. Przybliżał, jak można diagnozować operowanych pacjentów i jak reagują oni po wybudzeniu w trakcie operacji. Ale tematów związanych z mózgowiem było wiele. W jednych zajęciach średnio uczestniczyło ok. dwadzieścia osób. Sumarycznie ok. 400 osób wzięło udział w wydarzeniu. Studenci byli zainteresowani spotkaniem „Zrób sobie przerwę, załóż alkogogle i rozwiąż zagadki”, w czasie którego można było zobaczyć, jak reaguje mózg po spożyciu środków psychoaktywnych. Bardzo dużo zajęć mieliśmy dla młodzieży szkolnej i przedszkolnej. Wśród dzieci popularne były zajęcia manualne z budowy mózgu, wśród młodzieży – efektywne uczenie się.

Dodatkowo odzywały się przedszkola, które nie zdążyły się zapisywać. Mamy do zrealizowania jeszcze cztery spotkania dodatkowe, a w zeszłym tygodniu też jedno spotkanie było poza programem. Jest zainteresowanie tematem, jak mózg reaguje, gdy gramy w gry i jakie są tego konsekwencje. Studenci z Naukowego Koła Biotechnologów opowiadają o konsekwencjach fizjologicznych nadmiernego grania w gry wideo czy internetowe, takich jak: zmęczenie układu nerwowego, zmęczenie fizyczne, podniesienie ciśnienia, czy wyrzut hormonów stresu.

- Widziałam, że w niektórych spotkaniach umożliwiali państwo uczestnictwo online.

Finalnie mniejsze było zainteresowanie udziałem w zajęciach online niż stacjonarnie. Może po edukacji zdalnej w pandemii mamy większą potrzebę kontaktu i przeżycia doświadczenia „na żywo”, czyli poza spotkaniami online.

- Co było dla pani najważniejsze jako dla koordynatora?

Koordynacja wszystkiego była wymagająca, ale nie było sytuacji, że zadzwoniłam do kogoś z prośbą o pomoc i ktoś odmawiał. Stresujące dla mnie było to, by wszystko się udało jak najlepiej i żeby uczestnicy byli usatysfakcjonowani. Mamy bardzo pozytywny odbiór. Spływają podziękowania i relacje w mediach społecznościowych z naszych spotkań.

Największą satysfakcję daje to, że wydarzenie miało bardzo pozytywny odbiór i wzięło w nim udział ponad 400 uczestników. Jeśli jest sukces i coś się udaje, to człowiek chce realizować kolejne zadania. Jestem bardzo wdzięczna studentom oraz pracownikom za ich zaangażowanie i chęć działania! Fizycznie jedna osoba bez teamu nie dałaby rady zorganizować takiego wydarzenia. To była  współpraca z członkami kół naukowych, opiekunami tych kół, z zaproszonymi gośćmi i dzięki temu program był bardzo rozbudowany. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku współpraca będzie jeszcze lepsza. Mamy kolejne tematy i pomysły.

Rozmawiała Anna Wysocka 

Dr Agata Żmijewska, fot. archiwum prywatne Dr Agata Żmijewska - adiunkt w Katedrze Anatomii i Fizjologii Zwierząt. Opiekun Koła Naukowego Biotechnologów. Prowadzi zajęcia m.in. z transformacji genetycznych, biologii molekularnej, fizjologii człowieka i zwierząt, Inżynierii embrionalnej, embriologii i genetyki człowieka. 

 

Więcej informacji i rozmów o Tygodniu Mózgu na UWMhttp://www.uwmfm.pl/news/126/czytaj/11015/dni-mozgu-na-uwm.html

 

Rodzaj artykułu