04 Grudnia 2024
Aktualności
Debata, podczas której omawiano nowe, niezbędne w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, kompetencje komunikacyjne i medialne, odbyła się 3 grudnia w Auli Dietrichów na Wydziale Humanistycznym. Spotkanie poprowadził dr Miłosz Babecki z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM, medioznawca, badacz gier wideo, twórca podcastu Met@phor_Games.
– Bardzo lubimy numery. Mówimy o tym, że otaczają nas media 1.0, 2.0, 3.0. Mówimy o tym, że mamy do czynienia z czatem GPT-1, GPT-2, GPT-3, GPT-3,5, GPT-4. Mówimy o tym, że mamy do czynienia z marketingiem 5 0. W związku z tym pytanie jest takie, jak w tym wszystkim odnajdują się nasze kompetencje, nasze umiejętności, co my powinniśmy umieć w tym cyfrowym świecie, jak powinniśmy sobie radzić w naszych bańkach elektronicznych, w których od pewnego czasu mieszka też sztuczna inteligencja. Z nią też komunikujemy się na wiele różnych sposobów – mówił podczas spotkania dr Miłosz Babecki i dodał, że debata jest po to, aby porozmawiać o stanie naszych umiejętności w związku z tym, co wokół nas dzieje się w przestrzeni cyfrowej, ale też fizycznej. Bo jedną nogą jesteśmy w realu, ale głową i dłonią, obsługując nasze urządzenia, jesteśmy w digitalu.
W debacie udział wzięła dr Marta Więckiewicz-Archacka, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM, która zajmuje się badaniem mediów cyfrowych i prowadzi działania na rzecz zwiększenia świadomości problemu dezinformacji. Drugim gościem był Marek Lewiński, dziennikarz Radia Olsztyn od 2007 r., kierownik redakcji publicystyki, reporter, prezenter i autor audycji tematycznych, w tym współautor podcastu futurologicznego. Miłośnik historii muzyki rozrywkowej, pasjonat radia i amator nowych technologii. Do rozmowy o kompetencjach 4.0 został zaproszony również Wojciech Przyłęcki – przedsiębiorca i inwestor zaangażowany w ponad 100 start-upów technologicznych, architekt systemów informatycznych, programista oraz pasjonat nowych technologii i wykorzystania AI w biznesie i codziennym życiu.
Debata rozpoczęła się od refleksji dotyczącej danych statystycznych, które przytoczył dr Miłosz Babecki.
– Według Światowego Forum Ekonomicznego aż 50% pracowników na świecie będzie wymagało do 2025 r. przekwalifikowania i w tym przekwalifikowaniu, będzie trzeba uwzględniać te kwestie, które są związane z cyfryzacją naszego życia. Ale to nie wszystko. Aż 35% obecnych umiejętności studentów, przestanie być istotna w ciągu najbliższych pięciu lat – zaznaczał dr Miłosz Babecki i dodał, że kompetencje 4.0 to zestaw kompetencji, wśród których znajdują się m.in. interdyscyplinarność, współpraca, krytyczne myślenie, umiejętności narracyjne, empatia i na końcu dopiero zrozumienie technologii i adaptacja.
Wojciech Przyłęcki zgodził się z przedmówcą, że trudno jest wskazać zestaw kompetencji, który dzisiaj powinniśmy nabyć, aby w przyszłości być spokojnym o swoją pracę
– W każdej dziedzinie, w której funkcjonujemy, niezależnie od tego, czy jesteśmy humanistami, programistami, lekarzami, to punktem wyjścia jest wiedzieć, co się dzieje dookoła nas i mieć otwartą głowę na zmiany. Umiejętność adaptacji i zdobywania nowej wiedzy niezależnie od wieku jest kluczowe. Start-upy czy swoje biznesy mogą prowadzić nie tylko ludzie, którzy są bardzo światli w technologii – zaznaczał Wojciech Przyłęcki.
Marek Lewiński zwrócił uwagę na to, że od dziennikarza współcześnie wymaga się, aby pracował z różnego rodzaju sprzętem, aplikacjami, był redaktorem, realizatorem dźwięku, robił zdjęcia, publikował w internecie itd.
– I my to oczywiście robimy. Trudno jest jednak, w mojej ocenie, wymagać od pracownika, aby potrafił wszystko. Ja na przykład jako reporter jadę na temat radiowy i oczywiście zrealizuję też go do internetu, ale wolę mieć ze sobą fotoreportera, który zrobi najlepsze zdjęcie z możliwych – podkreślał dziennikarz.
Na pytanie jak wyglądają kompetencje studentów i jak się zmieniają. próbowała odpowiedzieć dr Marta Więckiewicz-Archacka.
– Czasami na pytanie czego uczę, odpowiadam, że uczę pisać i czytać. Umiejętność czytania ze zrozumieniem wydaje mi się jedną z najważniejszych kompetencji, które są w dzisiejszych czasach potrzebne. Jak te kompetencje się rozwijały na przestrzeni lat? Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie. Wydaje mi się, że świadomość studentów na temat wpływu nowych technologii wzrasta, ale wzrasta też zagrożenie dezinformacją. Dlatego tak istotne jest czytanie ze zrozumieniem. Niezwykle ważna jest też świadomość tego, że trzeba się rozwijać i poszerzać swoje kompetencje, coś co nazywamy kształceniem się przez całe życie – zaznaczała dr Marta Więckiewicz-Archacka.
Rozmówcy zwrócili uwagę także na to, że część osób obawia się nowych technologii, czuje się zagubiona i dlatego tak ważne jest, aby oswajać się z nią już od najmłodszych lat. W szkołach, a nawet w przedszkolach pojawiają się dodatkowe zajęcia z programowania. Dużą rolę w tym zakresie odgrywają także różne programy prowadzone przez organizacje pożytku publicznego. Wojciech Przyłęcki stwierdził jednak, że Polska pod tym względem jest niestety opóźniona, a Marek Lewiński dodał, że to na rodzicach spoczywa największa odpowiedzialność w budowaniu uważności młodego człowieka.
– Ta uważność jest nadrzędną kompetencją, która w przyszłości będzie mogła być wykorzystana – przekonywał.
– Powinniśmy wspierać kompetencje naszych dzieci, ale nie wszystkie i nie na siłę, bo to nie ma sensu i jest nierealne, tylko te, które odpowiadają jego zainteresowaniom. Myślę, że zawsze na naszej drodze znajdą się ludzie, którzy wesprą nasze mocne strony – dodał Wojciech Przyłęcki.
Pierwsza debata „Human w digitalu" odbyła się w maju 2024 r. podczas święta Wydziału Humanistycznego UWM. Wówczas eksperci rozmawiali o sztucznej inteligencji. Kolejną debatę organizatorzy planują zorganizować w semestrze letnim.
syla, fot. Janusz Pająk
>>> Debatę można obejrzeć w serwisie YouTube