05 Grudnia 2024

Aktualności


Znamy finalistów 19. edycji plebiscytu Belfer UWM. Studenci wszystkich wydziałów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wybrali swoich ulubionych wykładowców. Szesnaścioro nauczycieli akademickich zakwalifikowanych do III etapu o tytuł powalczy od 8 do 12 stycznia. Zwycięzcę poznamy 23 stycznia podczas uroczystej gali w kortowskim Centrum Konferencyjnym.

Plebiscyt Belfer UWM tradycyjnie składa się z trzech etapów. W pierwszym z nich (od 18 do 20 listopada) przyjmowane były zgłoszenia kandydatów na Belfra danego wydziału. Swoje propozycje mogli przedstawić wszyscy studenci. Następnie rady wydziałowe samorządu studenckiego wybierały troje nauczycieli akademickich, których kandydatury poddane zostały głosowaniu w drugim etapie konkursu (w dniach 2-4 grudnia). Osoby, które zdobyły najwięcej głosów na poszczególnych wydziałach, zostały zakwalifikowane do finału.

W ostatnim, trzecim etapie szesnaścioro finalistów walczyć będzie o tytuł Belfra UWM 2024. Głosowanie zaplanowano od 8 do 12 stycznia. Zwycięzcę lub zwyciężczynię plebiscytu poznamy podczas uroczystej gali, która odbędzie się 23 stycznia w kortowskim Centrum Konferencyjnym.

Finaliści plebiscytu Belfer UWM 2024:

Wydział Bioinżynierii Zwierząt – dr inż. Justyna Błażejak-Grabowska

Wydział Biologii i Biotechnologii – dr Ewa Zaobidna

Wydział Geoinżynierii – dr inż. Andrzej Wróblewski

Wydział Humanistyczny – dr Iwona Góralczyk

Wydział Rolnictwa i Leśnictwa – mgr inż. Klaudia Strękowska

Wydział Lekarski – dr Jacek Kieżun

Wydział Matematyki i Informatyki – dr Aleksandra Kiślak-Malinowska

Wydział Medycyny Weterynaryjnej – dr hab. wet. Maria Iller, prof. UWM

Wydział Nauk Ekonomicznych – mgr Kacper Sieciński

Wydział Nauk Społecznych – mgr inż. Henryk Prus

Wydział Nauk Technicznych – dr inż. Bartosz Pszczółkowski

Szkoła Zdrowia Publicznego – mgr Grzegorz Wasilewski

Wydział Sztuki – mgr Jakub Kozicki

Wydział Prawa i Administracji – dr Michał Gornowicz

Wydział Teologii – ks. dr hab. Marek Jodkowski prof. UWM

Wydział Nauki o Żywności – dr inż. Joanna Ciborska

Kto zasługuje na miano Belfra UWM?

Plebiscyt na Najlepszego Nauczyciela Akademickiego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Belfer UWM 2024 roku” to inicjatywa Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego. Jak podkreślają studenci, jest on okazją, by docenić i nagrodzić tych wykładowców, którzy wkładają w pracę dydaktyczną najwięcej serca i zaangażowania. Po raz pierwszy wyróżnienie wręczono za rok 2004.

Doświadczenie poprzednich edycji konkursu każe przypuszczać, że studenci będą aktywnie wspierać swoich ulubionych wykładowców i promować ich kandydatury. Ich wyobraźnia i kreatywność są właściwie nieograniczone, a dodatkową korzyścią płynącą z przeprowadzenia plebiscytu jest integracja wydziałowych społeczności.

„Dla nas Belfrem jest każdy nauczyciel akademicki, który jest świetnym dydaktykiem, a przy tym potrafi słuchać, wyciąga pomocną dłoń w stronę studentów i dba o to, żeby w przyszłości byli świetnymi specjalistami. Najczęściej z ust studentów słyszymy, że to nauczyciel doświadczony, prostudencki, pełen pasji i zaangażowany, uśmiechnięty, ambitny, uczciwy, empatyczny, inspirujący i tolerancyjny” – piszą na stronie plebiscytu przedstawiciele Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego.

Podobne wypowiedzi zebrała reporterka Radia UWM FM, Julia Kowalczyk, kiedy zapytała studentów, czym powinien charakteryzować się dobry wykładowca. Wśród odpowiedzi wskazywano na gotowość do pomocy studentom, wyrozumiałość, cierpliwość i charyzmatyczność. Studenci podkreślali też, że oczekują miłej atmosfery, otwartości i indywidualnego podejścia. Radzili, by na zajęciach nie czytać prezentacji, ale wyjść zza biurka i być gotowym na rozmowę z osobami uczestniczącymi w ćwiczeniach czy wykładzie. Młodzi ludzie podkreślali, że dobry wykładowca powinien mieć w sobie pasję i zarażać nią swoich uczniów. Przypominali, że na zajęciach musi się znaleźć czas na żart, a nawet i jedzenie, bo wyrozumiały wykładowca przymknie oko na zjadaną ukradkiem kanapkę. Co ciekawe, wśród niezbędnych kompetencji nauczyciela wskazywano także umiejętność mówienia w czasie, kiedy słuchacze… śpią. Żartobliwych rad było zresztą więcej, ale tym, co już zupełnie poważnie wskazywano jako zaletę wykładowcy, było poczucie humoru. Zdaniem studentów właśnie ono pozwala dotrzeć z przekazem do uczestników zajęć i zbudować pozytywne relacje.

Szczegółowe informacje dotyczące plebiscytu dostępne są na stronie: belfer.uwm.edu.pl.

Rodzaj artykułu