27 Marca 2025

Aktualności


Konkurs, który wspólnie zorganizowali Radosław Król, wojewoda warmińsko-mazurski oraz prof. Jerzy Przyborowski, rektor Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego, miał na celu rozwijanie nie tylko przedsiębiorczości wśród młodych osób, ale także zachęcanie ich do udziału w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego. Statuetki „Skrzydła Warmii i Mazur” oraz nagrody dla zespołów, które przygotowały najciekawsze projekty z myślą o regionie, zostały wręczone 26 marca podczas uroczystej gali.

Prof. Jerzy Przyborowski, rektor UWM podkreślił, że bardzo cieszy się z szansy, którą inicjatywa „Skrzydła Warmii i Mazur” jest dla studentów.

Warto podkreślić, że to jest pierwszy tego typu konkurs skierowany do młodych ludzi, do studentów. Pytamy ich o to, co chcieliby zmienić w swoim otoczeniu i w życiu społeczno-gospodarczym regionu. A przede wszystkim – jak? W zgłoszonych przez nich pomysłach dostajemy odpowiedzi – mówił prof. Jerzy Przyborowski. I zaznaczył: – Zaskakuje świeżość pomysłów. Młodzi ludzie dostrzegają więcej potrzeb regionu niż osoby pełniące różne funkcje.

Zwracając się do uczestników konkursu, rektor podkreślił, że wszyscy oni są wygranymi, ponieważ swoimi projektami dają wyraz tego, że są zaangażowani w życie regionu i bardzo im na nim zależy.

Jako Uniwersytet robimy bardzo dużo, żeby zapewnić rozwój tym, którzy są mieszkańcami tego regionu, ale pamiętamy też o tym, że około połowa naszych studentów to są młodzi ludzie przyjeżdżający z innych części Polski. Chcielibyśmy, żeby zostali tu i tutaj budowali ten kapitał – zaznaczył prof. Przyborowski.

 

Skrzydła Warmii i Mazur

 

Młodzi potrzebują skrzydeł

Symbolika statuetek jest nieprzypadkowa, szczególnie dla młodych ludzi. Gdy się daje ludziom skrzydła i wiatr w te skrzydła, to daje się też poczucie własnej wartości i możliwości wzlatywania na wyżyny swoich umiejętności. W młodzieży, szczególnie tej akademickiej, drzemie bardzo duży potencjał, często niewydobyty – wyjaśniał z kolei ideę konkursu wojewoda Radosław Król, zaznaczając, że młodzi ludzie zwykle nie zdają sobie sprawy z tego, że ich pomysły mogą być gdzieś wykorzystane. Tymczasem, jak przekonywał, może się zdarzyć, że będą oni beneficjentami swoich własnych pomysłów, w przyszłości je, na przykład, realizując. – To może być z jednej strony praktyczne, a z drugiej ciekawe. Osoby, które dzisiaj oceniają pomysły, a są decydentami, mogą je wykorzystać do realizacji celów promocyjnych i rozwiązań regionalnych.

Za pomysł, wizję i organizacyjne serce włożone w ten projekt dziękowano w czasie gali Monice Choroszewskiej-Pleńkowskiej, dyrektor generalnej Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, prof. Marioli Grzybowskiej-Brzezińskiej, prorektor UWM, prof. Anicie Frankowiak z Wydziału Humanistycznego, pełnomocniczce wojewody ds. protokołu dyplomatycznego oraz dr Katarzynie Andruszkiewicz z Wydziału Nauk Ekonomicznych.

 

 

Skrzydła Warmii i Mazur

Sala rycerska w aplikacji?

W konkursie zgłoszonych zostało 20 projektów, 16 z nich spełniło wymogi określone w regulaminie. Kapituła, której przewodniczył dr Marek Siemiński z Wydziału Nauk Ekonomicznych, wybrała cztery najlepsze projekty. Jury pod uwagę brało m.in.: oryginalność pomysłu, jego dopasowanie do potrzeb regionu, racjonalność inwestycji i rozsądne gospodarowanie zasobami, wpisywanie się projektu w idee zrównoważonego rozwoju, innowacyjność i możliwość skalowania oraz zaangażowanie społeczności lokalnej.

Jurorzy najwyżej ocenili projekt pod hasłem „Lake Quest – Przygoda na Warmii i Mazurach”, który zgłosili Jakub Borowski, Klaudia Kordulewska, Martyna Ciarcińska, Wiktoria Templin, Patrycja Templin. Zaproponowali oni grę terenową z wykorzystaniem aplikacji mobilnej, która miałaby prowadzić po malowniczych szlakach wodnych, na których zlokalizowane byłyby zagadki związane z regionem.

Skrzydła Warmii i Mazur

 

Naszym projektem chcieliśmy wypromować legendy i elementy naszej kultury, z których nie wszyscy mogą sobie zdawać sprawę. Wiele osób ceni sobie tereny nadwodne, ponieważ jest tam świeże powietrze i piękna natura. Postanowiliśmy wykorzystać je do zabawy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i sprzętu wodnego, żeby ludzie razem ze swoimi rodzinami mogli porozwiązywać zagadki – mówił Jakub Borowski. – Nasz pomysł może stać się magnesem na turystów. Pochodzę z Iławy i widzę, że mamy dużo odwiedzających z Niemiec, Hiszpanii i regionów, z których normalnie byśmy się nie spodziewali, że ktoś mógłby przyjechać.

– Jak tylko dowiedzieliśmy się od pani doktor Katarzyny Andruszkiewicz o tym konkursie, to zaraz byliśmy chętni, żeby zgłosić nasz projekt – tłumaczyła z kolei Martyna Ciarcińska. Jak wyjaśniała, „Lake Quest” pomyślany został tak, żeby cieszyć się nim mogli wszyscy, niezależnie od wieku. – Wystarczy chęć wyjścia, spotkania się na świeżym powietrzu.

Zwycięzcy konkursu w nagrodę pojadą do Brukseli. Ich wyjazd został ufundowany przez Adama Jarubasa, posła Parlamentu Europejskiego.

Jesteśmy tym bardzo zaskoczeni i podekscytowani – przyznała Martyna tuż po ogłoszeniu wyników.  

Drugie miejsce przypadło projektowi „E-Warmia”, którego autorami są Kacper Karwowski, Mateusz Grabowski, Jakub Mazurek, Miłosz Siudak i Arkadiusz Ziółek. Zaproponowali oni przygotowanie aplikacji będącej kompleksowym narzędziem do organizowania i planowania pobytów w naszym regionie. Miałaby ona pozwalać m.in. na rezerwację hoteli i zawierałaby interaktywną mapę czy opinie o restauracjach. „E-Warmia” miałaby zatem być wsparciem „dla każdego turysty, który chce w pełni wykorzystać swój czas spędzony w jednym z najpiękniejszych regionów Polski”.

 

Skrzydła Warmii i Mazur

 

Najlepszą zaletą tej aplikacji jest jej wszechstronność. Praktycznie każdy jest w stanie z niej korzystać. Sama aplikacja również jest darmowa, co sprawia, że wiele osób również nawet przypadkiem będzie w stanie ją zainstalować i używać chociażby do znajdowania swoich szlaków, hoteli czy innych miejsc – nie tylko tych najbardziej popularnych na Warmii i Mazurach, ale również tych, które są gdzieś, że tak powiem, skryte: pod chmurami, pod drzewami… - mówił w imieniu swojego zespołu Kacper Karwowski.

Na nowe technologie postanowili postawić także autorzy projektu, który zdobył III miejsce. Martyna Mazurkiewicz, Weronika Jaźwińska, Michał Czerwiński i Mateusz Oleksiński wpadli na pomysł „Qubera”, czyli wypożyczalni sprzętu wodnego. Rzecz w tym, że dzięki zastosowaniu aplikacji mobilnej nie wymagałaby ona obsługi – sprzęt miałby znajdować się w specjalnie chronionej budce. Zgodnie z założeniami twórców aplikacja służyłaby też jako narzędzie promocji lokalnych atrakcji wodnych. Mogłaby zawierać mapy, przewodniki oraz rekomendacje najlepszych miejsc do uprawiania sportów wodnych.

 

Skrzydła Warmii i Mazur

 

Jestem wychowana na Warmii i Mazurach i uważam, że brakuje u nas takich wypożyczalni sprzętu wodnego – podkreślała Weronika Jaźwińska, a Martyna Mazurkiewicz dodała, że pomysł narodził się spontanicznie, a grupie zależało na tym, żeby był oryginalny. – Uznaliśmy, że musimy zrobić coś, na co nikt inny nie wpadnie.

Tuż po wręczeniu nagród Weronika i Martyna nie kryły małego rozczarowania. Jak przyznały, miały nadzieję, że ich projekt okaże się najlepszy. Zaznaczyły jednak, że członkowie grupy – bogatsi o doświadczenie związane z pracą zespołową – będą mieli szansę przygotowywać jeszcze lepsze pomysły w przyszłości.

Wyróżnienie zdobył pomysł Ośrodka Rycerskiego w Grunwaldzie. Członkowie zespołu: Justyna Król, Daria Borkowska, Paulina Lewandowska, Adam Zielonka chcieliby tworzyć przestrzeń, w której „każdy krok to podróż w głąb historii”. Do przeniesienia się w czasy rycerskiej epoki zapraszać miałyby namioty wzorowane na szałasach dawnych podróżników.

 

Skrzydła Warmii i Mazur

 

Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie można bardzo mocno poczuć klimat rycerstwa – tłumaczyła Justyna Król, główna pomysłodawczyni projektu. Podkreślała też, że w budynku można byłoby spać przez cały rok, a latem ośrodek oferowałby też wynajem namiotów rycerskich. Autorzy uwzględnili też miejsce na warsztaty dla najmłodszych oraz przestrzeń dla Escape Roomu. – Myślę, że znalazłyby się też osoby, które poprowadziłyby zajęcia z gwary czy z lepienia z gliny. To łączyłoby rodziny.

Przedsiębiorczości trzeba się nauczyć

Jak przyznała prof. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prorektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, pomysł na symboliczne statuetki narodził się podczas jej spotkania z Moniką Choroszewską-Pleńkowską, dyrektor generalną UW.

Zastanawiałyśmy się, jak zatrzymać młodzież w regionie, co zrobić, żeby tworzyli go razem z nami, a w zasadzie, żeby sami tworzyli sobie cudowne miejsca, w których chcą być. Padło hasło „dodajmy im skrzydeł” – wspominała prorektor UWM. – Uniwersytet to miejsce, które ma inspirować, które ma dodawać odwagi. Uczymy kreatywnego myślenia i krytycznego także. Jesteśmy tymi, którzy tworzą warunki do tego, żeby skrzydła mogły się rozwijać i żeby nie były to skrzydła ikarowe, ale żeby z pasją debiutanta ci młodzi ludzie mogli się odrywać od rzeczywistości swoimi marzeniami. Mamy nadzieję, że tego rodzaju przedsięwzięcia pozwolą im realizować marzenia i dodadzą im odwagi.

 

Skrzydła Warmii i Mazur

 

Podczas obserwowania efektów twórczej pracy studentów, metaforyczne skrzydła u ramion pojawiały się i u wykładowców, dumnych z postępów swoich podopiecznych.

Wszystkie zgłoszone do konkursu projekty są warte tego, żeby się nad nimi pochylić i zastanowić – zarówno merytorycznie, żeby je jeszcze rozwinąć, ale też inwestycyjnie – zaznaczyła prof. Grzybowska-Brzezińska, dodając, że liczy na to, że laureaci konkursu będą mieli szansę zrealizować swoje pomysły.

Jak podkreślała prorektor UWM, młodzi ludzie świetnie zdają sobie sprawę z potencjału Warmii i Mazur, więc ich pomysły dotyczyły m.in. tego, jak sprawić, żeby turystów przyciągać także poza sezonem. W swoich projektach nie zapominali też o mieszkańcach regionu, zachęcając ich do tego, żeby lepiej poznali swoje otoczenie.

Czekamy z niecierpliwością na kolejną edycję konkursu. Młodzi są zainspirowani. Ci, którzy brali udział w gali, już się zastanawiają, co zrobić, żeby jeszcze raz wystartować, może z lepszym pomysłem – mówiła prof. Mariola Grzybowska-Brzezińska.

Daria Bruszewska-Przytuła

 

 

Skrzydła Warmii i Mazur

 

Nagrodzone zespoły:

MIEJSCE I

Nazwa Projektu: Gra Lake Quest –  Przygoda na Warmii i Mazurach 

Członkowie zespołu: Jakub Borowski, Klaudia Kordulewska, Martyna Ciarcińska, Wiktoria Templin, Patrycja Templin 

MIEJSCE II 

Nazwa Projektu: E-Warmia

Członkowie zespołu: Kacper Karwowski, Mateusz Grabowski, Jakub Mazurek, Miłosz Siudak, Arkadiusz Ziółek 

MIEJSCE III 

Nazwa Projektu: Quber

Członkowie zespołu: Martyna Mazurkiewicz, Weronika Jaźwińska, Michał Czerwiński, Mateusz Oleksiński 

WYRÓŻNIENIE 

Nazwa Projektu: Ośrodek Rycerski 

Członkowie zespołu: Justyna Król, Daria Borkowska, Paulina Lewandowska, Adam Zielonka

 

Skład kapituły konkursu:

  • Monika Choroszewska-Pleńkowska, dyrektor generalna urzędu wojewódzkiego
  • prof. Anita Frankowiak, pełnomocnik wojewody ds. protokołu dyplomatycznego
  • Szymon Tarasewicz, rzecznik prasowy wojewody
  • prof. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej UWM w Olsztynie
  • dr Marek Siemiński, prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk Ekonomicznych – przewodniczący kapituły
  • dr Katarzyna Andruszkiewicz, Wydział Nauk Ekonomicznych UWM
  • Anna Bułło – Bank Gospodarstwa Krajowego,
  • Marcin Piwowarczyk – Zakład Produkcji Mleczarskiej Mlekpol w Mrągowie,
  • Krzysztof Karwowski – Bank Spółdzielczy w Szczytnie,
  • Marcin Adamczyk – Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna.
  • Artur Lewandowski – Radio Olsztyn,
  • dr Magdalena Golińska-Konecko – TVP Olsztyn.

 

Rodzaj artykułu