25 Lutego 2025

Aktualności


Gry takie jak Counter-Strike czy League of Legends znane są każdemu pasjonatowi e-sportu. Rada Wydziałowa Samorządu Studenckiego na Wydziale Matematyki i Informatyki organizuje turnieje, w których mogą wziąć udział wszyscy studenci UWM.

Pewnego dnia Jakub Sobczyński, student informatyki i przewodniczący RWSS na Wydziale Matematyki i Informatyki, wraz z kolegami wpadł na pomysł, aby organizować turnieje sportu elektronicznego. Pomyśleli, że skoro studiują informatykę i interesują się grami komputerowymi, to warto zintegrować wokół tego społeczność akademicką.

- Oczywiście, że interesuję się e-sportem. Gdyby tak nie było, to nie robiłbym tego, co robię – mówi Jakub Sobczyński w rozmowie z „Wiadomościami Uniwersyteckimi”. – Polacy byli swego czasu bardzo mocni w Counter-Strike’a – mówi się nawet o „złotych czasach polskiego CS-a". Pamiętam, jak oglądałem turnieje w sieci i przeżywałem duże emocje. W sportach elektronicznych podoba mi się to, że akcja rozgrywa się właściwie cały czas i że są one dostępne dla każdego. Lubię też tradycyjne sporty, np. piłkę nożną, ale tam bywa o wiele nudniej, no i nie każdy może zostać piłkarzem, który będzie grał w dobrych klubach – wyjaśnia Jakub.

Krótki Niezbędnik dla początkujących

Counter-Strike i League of Legends to obecnie dwie najpopularniejsze gry komputerowe, które sprzyjają zorganizowanej rywalizacji wieloosobowej. Counter-Strike to gra z gatunku first-person shooter (tzw. strzelanka), gdzie rozgrywka opiera się na walce antyterrorystów z terrorystami, w której jedna ze stron musi bronić miejsca, gdzie znajduje się ładunek wybuchowy lub uwolnić zakładników, a druga podłożyć bombę albo pilnować pojmanych. Zdobywa się punkty i gra się do trzynastu wygranych rund.

League of Legends jest grą typu multiplayer online battle arena, co oznacza, że widok na pole rozgrywki jest z góry. W grze uczestniczą dwie drużyny składające się z pięciu graczy, a ich celem jest zniszczenie bazy przeciwnika. Mecze trwają około godziny i nie są podzielone na żadne rundy.

- Tego typu gry są świetnym sposobem na to, aby ćwiczyć refleks, koordynację oko-ręka, ale także myślenie strategiczne. Dodatkowo, gracze League of Legends muszą nauczyć się m.in. postaci i przedmiotów, więc trenuje się pamięć, co bez wątpienia jest dobre dla studentów. Ale branie udziału w takich e-sportowych turniejach jest też dobrym sposobem na zawarcie nowych znajomości. Członkowie drużyn często się nie znają, ale gdy zagrają razem turniej i przeżyją wspólnie wielkie emocje, to siłą rzeczy nawiązują bliższe relacje – tłumaczy Jakub Sobczyński.

Turniej gier komputerowych na Wydziale Matematyki i Informatyki UWM
Fot. RWSS WMiI

Turnieje na Wydziale Matematyki i Informatyki

Obecnie (do 9 marca) trwają zapisy na pierwszy na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim turniej w League of Legends. Chęć do udziału można zgłaszać za pośrednictwem strony internetowej, a na profilu na Facebooku RWSS Wydziału Matematyki i Informatyki można poszukiwać członków drużyn, wpisując ogłoszenia w komentarzach pod postami.

- W tej chwili limit miejsc wynosi 16 drużyn po 5 osób, ale jeśli zainteresowanie okaże się większe, to postaramy się, aby każdy chętny mógł wziąć udział w turnieju. Rozgrywki będą odbywały się w formacie drabinkowym, czyli każda drużyna gra jeden mecz i jeśli wygra, to przechodzi dalej, a jeśli przegra, to odpada. Do finału przejdą dwa najlepsze zespoły i będą rywalizowały w trójmeczu, czyli do dwóch wygranych. Finał odbędzie się stacjonarnie na WMiM. Wszystko będzie transmitowane na platformie Twitch – mówi Jakub Sobczyński.   

W grudniu na Wydziale Matematyki i Informatyki odbył się finał rozgrywek w Counter-Strike’a. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem ze strony nie tylko samych uczestników, ale także ich kibiców czy wykładowców, którzy z ciekawością obserwowali internetową transmisję i podziwiali umiejętności swoich studentów.

Pierwszy turniej odbył się w 2022 roku. Wówczas członkowie RWSS zaproponowali studentom wydziału udział w turnieju Counter-Strike: Global Offensive. Od tamtej pory wydarzenie ewoluowało do rangi ogólnouczelnianej. 

RWSS Wydziału Matematyki i Informatyki odpowiedzialna za organizację turniejów gier komputerowych
Fot. RWSS WMiI

 

Marta Wiśniewska

zdj.: RWSS WMiI 

Rodzaj artykułu