27 Października 2025

Aktualności


Dobiegła końca pierwsza edycja programu pt. „System zachęt do podejmowania i kontynuowania studiów na wybranych kierunkach medycznych oraz podjęcia zatrudnienia w zawodzie na lata 2022-2026” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Beneficjentami byli studenci Wydziału Lekarskiego, Szkoły Zdrowia Publicznego i Filii UWM w Ełku.

Celem programu jest udzielenie wsparcia finansowego przyszłym lekarzom i studentom kierunków medycznych – tak, aby mogli jeszcze skuteczniej realizować zawodowe marzenia i rozwijać kompetencje niezbędne w pracy w ochronie zdrowia. Polegało ono na wypłacaniu miesięcznego stypendium przez trzy pierwsze lata studiów. Na kierunku lekarskim było to 3 tys. zł miesięcznie, zaś studenci ze Szkoły Zdrowia Publicznego i Filii w Ełku otrzymywali 1,5 tys. zł miesięcznie.  

 

Narzędzie do rozwoju 

Na Wydziale Lekarskim stypendium otrzymało 19 osób, w Szkole Zdrowia Publicznego 52 osoby (29 z kierunku pielęgniarstwo, 13 z położnictwa i 10 z ratownictwa medycznego), a z Filii w Ełku 8 studentów pielęgniarstwa.     

Stypendystów wyłoniono na podstawie listy rankingowej przyjęć na studia w roku akademickim 2022/2023. Jedną z osób, która spełniła wymagane kryteria, jest Jakub Skowron, obecnie student czwartego roku kierunku lekarskiego.  

Uważam, że to stypendium było dla nas bardzo pomocne i motywujące do codziennej pracy. Muszę przyznać, że w ten sposób poczułem się doceniony – mówi Jakub w rozmowie z „Wiadomościami Uniwersyteckimi” i podkreśla, że istotne było to, aby mądrze te środki spożytkować. – Te pieniądze można było przeznaczyć na rozwój naukowy, np. na wyjazdy na konferencje, ale też przeznaczyć na pokrycie bieżących potrzeb czy odłożyć je na przyszłość. To z pewnością duża nagroda.  

To, że Jakub Skowron jest już na czwartym roku, oznacza, że za nim uroczystość Białego Fartucha, a więc moment, w którym rozpoczął zajęcia kliniczne, a co za tym idzie, doświadcza pierwszego kontaktu z pacjentami. Nie ukrywa, że pierwsze trzy lata studiów były bardzo wymagające, ale jeśli ktoś nie zmarnował tego czasu, to teraz może czerpać satysfakcję z sukcesywnego przybliżania się do upragnionego wykonywania zawodu lekarza. 

Porządne nauczenie się podstaw, czyli anatomii, histologii, fizjologii czy farmakologii, powoduje, że ta wiedza łączy się w całość i stojąc przy pacjencie podczas zajęć klinicznych, czy biorąc udział w obchodzie, możemy tę wiedzę wykorzystywać. Mam nadzieję, że to wszystko zaowocuje i będziemy w stanie jak najlepiej pomóc pacjentowi – dodaje Jakub Skowron.  

Zadowolona z możliwości otrzymywania stypendium jest również Emilia Lemkowska, studentka czwartego roku kierunku lekarskiego. Podobnie jak Jakub, zwraca uwagę na to, że wsparcie finansowe było przydatne szczególnie podczas pierwszych trzech lat studiów medycznych.   

W tym czasie każdy rodzaj wyróżnienia działa na studentów motywująco. Cieszymy się, jeśli inni nas doceniają i dostrzegają nasze starania o to, abyśmy jak najlepiej się wykształcili. W dzisiejszych czasach nie brakuje rozmaitych możliwości samorozwoju – można brać udział w wyjazdach naukowych czy realizować rozmaite kursy, a takie stypendium stanowi dodatkową zachętę, by działać i się rozwijać – przekonuje Emilia, która również podzieliła się z naszą redakcją wrażeniami z rozpoczęcia nowego etapu studiowania na kierunku lekarskim.

Te pierwsze trzy lata studiów są wymagające także z tego powodu, że nie mamy zbyt dużego kontaktu z pacjentami. Wiemy, że chcemy zostać lekarzami, ale w tym czasie musimy skoncentrować się na teorii, która oczywiście też jest potrzebna. Natomiast zajęcia kliniczne, których od tego roku mamy więcej, są zupełnie innym sposobem nauki – przez praktykę, dyskusje nad doborem odpowiedniej terapii itp. Bardzo się cieszymy, bo teraz możemy zobaczyć, jak tę nabytą wiedzę możemy wykorzystać w praktyce.

Projekty współfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Nr umowy o dofinansowanie projektu: KPOD.07.05-IP.10-0018/23/KPO/1896/2024/18

Łączny budżet projektu wyniósł 1 539 000,00 zł.

Nr umowy o dofinansowanie projektu: KPOD.07.05-IP.10-0019/23/KPO/1896/2024/38

Łączny budżet projektu wyniósł 2 430 000,00 zł.

 

Na horyzoncie również rozwój infrastruktury 

Przypomnijmy, że w czerwcu br. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski został jedną z sześciu uczelni w Polsce kształcących na kierunku lekarskim, która otrzymała środki z Krajowego Planu Odbudowy. Kwota w wysokości 17,6 mln złotych zostanie przeznaczona na modernizację i rozwój bazy dydaktycznej, co w przyszłości pozwoli zwiększyć limity przyjęć studentów. Środki pochodzą z programu pt. „Wyposażenie i dostosowanie obiektów do zwiększenia limitów przyjęć na studia medyczne”.

Uczelnia przeznaczy uzyskane środki przede wszystkim na wsparcie dla nauk podstawowych, przedklinicznych oraz niektórych zajęć klinicznych. Realizacja tego projektu obejmie m.in.: doposażenie Centrum Symulacji Medycznej; powstanie pracowni diagnostyki obrazowej, w której studenci będą mieli do dyspozycji sprzęt zarówno do nauki radiologii, jak i nauk morfologicznych; budowę platformy do nauki cyfrowej i hybrydowej oraz doposażenie Kliniki Neurologii z Pododdziałem Udarowym oraz Kliniki Otolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi.

Jak mówiła w rozmowie z mediami Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego dr hab. Agnieszka Skowrońska, prof. UWM, prodziekan ds. studenckich i kształcenia Wydziału Lekarskiego, dzięki tym środkom wzrośnie poziom kształcenia na Wydziale Lekarskim.

Będziemy mogli zakupić specjalistyczny sprzęt, z którego będą korzystali zarówno nasi pracownicy, jak i studenci. Dzięki temu zajęcia dydaktyczne będą realizowane na najwyższym poziomie, zgodnie z wymogami dotyczącymi m.in. wykorzystywania możliwie najnowocześniejszego sprzętu. Wraz z nowym sprzętem powstanie cała infrastruktura, czyli np. dodatkowe sale, szczególnie dla nauk podstawowych, gdzie będą odbywały się zajęcia z histologii, farmakologii czy patofizjologii. Bardzo się z tego cieszymy – podkreślała.

Suma środków przeznaczonych na ten cel wynosi 281 mln złotych.

Wydział Lekarski UWM sukcesywnie i konsekwentnie buduje swój prestiż, nieustannie podnosząc jakość prowadzonych badań naukowych oraz zajęć dydaktycznych. Jego studenci plasują się w czołówce zdających Lekarski Egzamin Końcowy. W marcu dyscyplina nauki medyczne zadebiutowała w prestiżowym rankingu QS World University Ranking by Subject i zajęła miejsce w przedziale 701-850.

mw   

Rodzaj artykułu