28 Czerwca 2023

Aktualności


Innowacje społeczne, rozwój, trafne diagnozowanie problemów i potrzeb – to m.in. tym na co dzień zajmują się wykładowcy i studenci kierunku analiza i kreowanie trendów. Wraz z dr Jadwigą Błahut-Prusik, przewodniczącą kierunkowego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia, podsumowujemy mijający rok akademicki, który obfitował w wiele ciekawych projektów i wydarzeń.

W maju tego roku studenci analizy i kreowania trendów odbyli wizytę studyjną w Kopenhadze. Z relacji w mediach społecznościowych wynika, że była ona bardzo ciekawa. Proszę opowiedzieć o tym wyjeździe coś więcej.

Wybór Kopenhagi nie był przypadkowy, ponieważ podczas studiów na analizie i kreowaniu trendów jest ona przywoływana jako przykład miasta, którego przestrzeń jest wręcz nasycona wielością innowacyjnych rozwiązań. Będąc w stolicy Danii, można poznać aktualne trendy i kierunki zmian, m.in. w zakresie tworzenia zrównoważonych i odpornych na różnego rodzaju czynniki wywołujące zagrożenie dla społecznego systemu miejskiego miast przyszłości, kluczowych trendów urbanistycznych, komunikacji i integracji międzykulturowej, projektowania inkluzywnego czy gospodarki cyrkularnej. W związku z tym, że po Kopenhadze poruszaliśmy się przede wszystkim rowerami, to studenci mieli okazję doświadczyć tego, co w praktyce oznacza idea „miasta dla ludzi” Jana Gehla, duńskiego architekta i urbanisty, która zakłada, że miasto jest przyjazne dla pieszych i atrakcyjne dla rowerzystów. Ponadto wyjazd studyjny do stolicy Danii był dla studentów interesującym oraz miłym zwieńczeniem studiów magisterskich.  

Studenci analizy i kreowania trendów bardzo często pracują metodami projektowymi. W ubiegłym roku akademickim wykonali ich bardzo dużo, a jednym z nich była praca nad scenariuszami przyszłości Kortowa. Na czym ona polegała?

Studenci pracowali nad projektem przekształcenia Kortowa w miasteczko przyjazne środowisku, w perspektywie najbliższych 12-15 lat. W oparciu o przeprowadzone wywiady pogłębione z władzami, pracownikami i studentami naszego uniwersytetu zdiagnozowali obecną sytuację. Najistotniejszymi trendami dla badanego problemu były: samowystarczalność miast, ekonomia cyrkularna i ekonomia współdzielenia. Na tej podstawie określili czynniki, które w najwyższym stopniu będą kształtowały przyszłość. Po wzięciu pod uwagę najważniejszych z nich – proekologiczne regulacje prawne oraz proekologiczną edukację – powstały cztery scenariusze przedstawiające różne wizje rozwoju Kortowa w perspektywie zmian klimatycznych i konieczności przeciwdziałania im. Przestrzeń Kortowa stała się przedmiotem badań terenowych także innej grupy studentów, którzy zbadali z kolei jej jakość, stosując kryteria jakościowe krajobrazu pieszego stworzonego przez wspomnianego już wcześniej Jana Gehla. Z badań tych dowiadujemy się, ile warta jest ta przestrzeń oraz co jest jej słabą, a co mocną stroną.

Moją uwagę zwróciła również współpraca z zabytkowym żaglowcem z Gdańska – „Generałem Zaruskim”. Zespół projektowy poszukiwał odpowiedzi m.in. na pytania, jak z zabytkowego statku stworzyć minilaboratorium gospodarki cyrkularnej oraz jak świadomie konsumować, a przy tym ograniczać wytwarzane na pokładzie odpady.

Muszę przyznać, że był to nietypowy partner, a współpraca z nim okazała się sporym wyzwaniem, ponieważ część studentów po raz pierwszy zetknęła się z żeglugą morską. W efekcie powstały dwa projekty: jeden jest ukierunkowany na stworzenie przyjaznej formy rekrutacji, komunikacji i onboardingu, a drugi na zaprojektowanie rozwiązań, które poszerzyłyby ekologiczne praktyki stosowane na pokładzie i jednocześnie wpisywałyby się w edukacyjną misję żaglowca. Podstawą obu projektów były doświadczenia i potrzeby pokolenia Z, warunki i ograniczenia statku oraz wymagania środowiska naturalnego i gospodarki zrównoważonej. Dzięki temu projektowi studenci zdobyli bardzo cenną wiedzę oraz doświadczenie.

Studenci projektowali również rozwiązania dla turystyki, prawda?

Tak, to prawda. Powstały cztery raporty projektowe we współpracy z Nadleśnictwem Srokowo, które zarządza Ośrodkiem Edukacji Historyczno-Przyrodniczej „Wilczy Szaniec” w Gierłoży i Nadleśnictwem Strzałowo, które prowadzi Izbę Pamięci Ernsta Wiecherta. Zespoły studenckie badały doświadczenia użytkowników i pracowały nad rozwojem istniejących usług turystycznych. Zaprojektowane rozwiązania dotyczyły dwóch grup docelowych i ich potrzeb. W przypadku Wilczego Szańca były to dzieci, a w przypadku Izby Pamięci Ernesta Wiecherta – użytkownicy ze specjalnymi potrzebami, o trwałych niepełnosprawnościach. Studenci zaproponowali rozwiązania w duchu projektowania inkluzywnego, tj. umożliwiającego tym osobom skorzystanie z projektowanych rozwiązań.

Jak radzą sobie na rynku pracy absolwenci analizy i kreowania trendów?

Nie dysponujemy oficjalnymi danymi, ale na podstawie nieoficjalnych informacji uzyskanych od absolwentów, z którymi utrzymujemy kontakt, mogę powiedzieć, że jeden absolwent analizy i kreowania trendów został zatrudniony na stanowisku asystenta w naszym Instytucie i prowadzi zajęcia na kierunku. Planowane są dalsze zatrudnienia, być może także absolwentów. Inna absolwentka naszego kierunku znalazła pracę w Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji „Kortosfera”, niektórzy prowadzą własną działalność gospodarczą czy pracują w innowacyjnych labach, tworzonych w dużych organizacjach. Nasi absolwenci wybierają różne ścieżki – szukają stałej, etatowej pracy albo już podczas studiów pracują jako freelancerzy i później kontynuują taką działalność.

Analiza i kreowanie trendów to wciąż stosunkowo młody kierunek na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Czy korzystając z tych pierwszych doświadczeń kształcenia w tym zakresie, wprowadzili państwo jakieś zmiany – np. w programie studiów?

Właściwie pewne korekty i zmiany są wprowadzane cyklicznie, w miarę potrzeb. Staramy się dostosowywać zarówno treści poszczególnych przedmiotów, jak i sam program do współczesnych wyzwań i zachodzących przemian. Dwa lata temu został zmieniony program studiów pierwszego stopnia, w tym drugiego roku. Dostrzegamy już konieczność dalszych zmian, np. wprowadzenia przedmiotów z projektowania zrównoważonego.

Co planujecie państwo w przyszłym roku akademickim?

Jesteśmy po wstępnych rozmowach z nowo powstałą w Olsztynie Pracownią PAKT Robisz.to i liczymy, że współpraca zaowocuje większym projektem, który zaangażuje także mieszkańców Olsztyna. W przyszłym roku prawdopodobnie wracamy do współpracy z Krainą Kanału Elbląskiego i zaczniemy współpracę z Żeglugą Ostródzko-Elbląską. Są plany, aby studentów analizy zaangażować w badania ruchu turystycznego nad Kanałem Elbląskim.

Pani doktor, niech podsumowaniem naszej rozmowy będzie zachęta do podjęcia studiów na kierunku analiza i kreowanie trendów. Dlaczego warto do państwa dołączyć? 

Myślę, że te wszystkie działania naszych studentów, o których opowiadałam, a to tylko niektóre z nich, są najlepszą reklamą naszego kierunku i same w sobie stanowią zachętę do podjęcia u nas studiów. Jestem przekonana, że dając możliwość łączenia wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin nauki, wspieramy wszechstronny rozwój studentów. Stale współpracujemy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, kładąc nacisk na zajęcia praktyczne: warsztaty, ćwiczenia, praktyki zawodowe, a zwłaszcza działania zespołowe, dzięki czemu wyposażamy absolwentów w profesjonalne i oczekiwane przez rynek pracy, interdyscyplinarne umiejętności, które są niezbędne w podejmowaniu pracy właściwie w każdej instytucji, przedsiębiorstwie czy organizacji – w sektorze biznesu, administracji publicznej czy NGO.

 

Rozmawiała Marta Wiśniewska

fot. główne: Analiza i kreowanie trendów

 

Dr Jadwiga Błahut-Prusik

Dr Jadwiga Błahut-Prusik – przewodnicząca kierunkowego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia Analizy i kreowania trendów, pracownik Instytutu Filozofii. Autorka monografii pt. Spór o perspektywy cywilizacji zachodniej. Szkice z amerykańskiej filozofii społecznej.

 

 

Rodzaj artykułu