19 Września 2025

Aktualności


Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM wspólnie z urzędem marszałkowskim zorganizowało konferencję pt. „Otwarci na kraje DACHL” (Niemcy, Austria, Szwajcaria), której celem było wsparcie firm z Warmii i Mazur we wchodzeniu na rynki niemieckojęzyczne.

– CWO aktywnie działa na rzecz wzmacniania wpływu naszej uczelni na środowisko społeczno-gospodarcze. Dzięki wysokim kompetencjom zespołu projektu Enterprise Europe Network oraz bardzo dobrej współpracy z Urzędem Marszałkowskim województwa warmińsko-mazurskiego, wspólnie tworzymy przestrzeń sprzyjającą umiędzynarodowieniu regionalnych przedsiębiorstw i inspirujemy je do odważnego wchodzenia na rynki zagraniczne – mówi Marta Wangin, dyrektorka CWO. 

Tegoroczna konferencja, która odbyła się 18 września w Hotelu Wileńskim w Olsztynie, była kolejną edycją wydarzenia z cyklu spotkań networkingowych z partnerami zagranicznymi, organizowanych z udziałem CWO i Enterprise Europe Network. Wzięło w niej udział prawie 60 uczestników, którzy reprezentowali firmy m.in. z branży spożywczej, meblarskiej, IT i budowlanej. Przyjechało 7 firm z Niemiec i odbyło się prawie 40 rozmów biznesowych.

Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym odpowiadało za organizację rozmów B2B, czyli tzw. randek biznesowych, które wielokrotnie stają się wstępem do dalszych rozmów, wymiany ofert czy nawet realnej współpracy handlowej.  

Naszą rolą jest wsparcie firm z naszego województwa w dobraniu partnerów do rozmów – tak, aby spotkania miały jak największy sens biznesowy. Pomagamy zidentyfikować potencjalne pola współpracy, przygotować profil firmy i odpowiednio się zaprezentować – wyjaśnia ideę spotkania Joanna Popiel-Królik, kierowniczka projektu Enterprise Europe Network w CWO. – Spotkania B2B trwały 20 minut i tego czasu nie można było przekraczać. Jest to doskonała okazja do tego, aby potrenować takie umiejętności, jak sprzedaż swojej oferty czy nawiązanie wstępnych relacji, bo wiadomo, że do konkretów dochodzi nawet kilka miesięcy później  tak funkcjonuje biznes – dodaje.

Jedną z uczestniczek rozmów B2B była Magdalena Dudek z firmy „Rolmax” z Susza, która produkuje mrożoną żywność.

Chciałam poznać profil klienta z Niemiec – tak, by wiedzieć, co możemy mu zaoferować, jakie ma potrzeby i przede wszystkim, jak niemiecki klient postrzega polskich producentów i przedsiębiorców. Ta konferencja spełniła nasze oczekiwania i udało nam się nawiązać kontakt z jednym z większych niemieckich producentów produktów spożywczych – mówi Magdalena Dudek i jednocześnie przyznaje, że nie jest łatwo nawiązać kontakt z zagranicznymi firmami, dlatego takie wydarzenia jak to, są bardzo pomocne: – Produkty, które mają do zaoferowania polscy producenci, nie zawsze współgrają z potrzebami klientów na innych rynkach. Ta konferencja może być wskazówką, co zrobić, aby dostosować je do innych wymagań i za to chciałabym podziękować organizatorom. Rozmowy B2B są moim zdaniem dobrym rozwiązaniem, ponieważ w ten sposób możemy bezpośrednio dotrzeć do naszych kontrahentów. Takie dwudziestominutowe rozmowy są wystarczające, by przekonać się, czy mamy coś ze sobą wspólnego i czy warto nawiązać dalsze relacje. 

Nowe biznesowe znajomości udało się nawiązać także Wiolettcie Łukaszuk z firmy Total Quality Solutions, która zajmuje się systemami zarządzania jakością.

W trakcie konferencji nawiązałam współpracę z firmą z Bonn, bardzo podobną do mojej. Pomaga ona uzyskać certyfikaty, które potwierdzają jakość na rynkach zagranicznych – m.in. w Niemczech i krajach arabskich. Dzięki temu będę mogła swoim klientom, którzy chcą otworzyć się na rynki zagraniczne, zaoferować jakość, merytorykę i opiekę prawną – mówiła Wioletta Łukaszuk. 

Z kolei dla Barbary Taranko z fabryki mebli Taranko, konferencja wpisała się w czas przygotowań do targów w Niemczech, w których weźmie udział już w kolejnym tygodniu.  

Konferencja była okazją do wysłuchania ciekawych dyskusji i wymiany doświadczeń między uczestnikami. Spotkanie zostało profesjonalnie zorganizowane, a obecność różnych podmiotów i instytucji pokazała, jak wiele możliwości daje współpraca. Poruszane tematy były praktyczne i inspirujące, dając uczestnikom nowe spojrzenie na rozwój ich działalności. Dobrze jest mieć wsparcie w rozwoju i budowaniu swojej pozycji na arenie międzynarodowej, a podczas konferencji udało się ustalić konkretne kierunki współpracy i kolejne kroki do wdrożenia w praktyce – przyznaje Barbara Taranko.

Częścią działań podejmowanych przez Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM jest współpraca z firmami. Mogą one liczyć na pomoc w nawiązywaniu relacji międzynarodowych i skorzystać z usług doradczych, m.in. w zakresie cyfryzacji, rynków zagranicznych czy marketingu.

Zapraszamy do nas firmy, które chciałby skorzystać z usług doradczych. Podczas pierwszego spotkania analizujemy potrzeby firmy i ustalamy plan dalszej współpracy. Proponujemy przejście przez proces doradczy bazujący na modelu Business Model Canvas, który umożliwia efektywne poznanie danej firmy – zarówno jej potencjału, jak i barier. Enterprise Europe Network pełni rolę moderatora, ale podsuwa także swoje pomysły – wyjaśnia Joanna Popiel-Królik.

30 października br. odbędzie się podobna konferencja, tylko tym razem poświęcona nawiązywaniu kontaktów biznesowych z partnerami ze Skandynawii – Danii, Szwecji i Norwegii.  

mw

Rodzaj artykułu