06 Marca 2024
Aktualności
Europejski Dzień Logopedy świętowany jest 6 marca już od 20 lat. Od powstania logopedii na Wydziale Humanistycznym angażują się w jego popularyzację także studenci i wykładowcy UWM. Chcą edukować, zarażać logopedyczną pasją, informować, inspirować – zarówno tych najmłodszych, jak i dorosłych. Podkreślają, jak ważne jest ćwiczenie prawidłowego wypowiadania się. W organizację wydarzenia zaangażowali się przedstawiciele Studenckiego Koła Naukowego „Laboratorium Logopedyczne”, które funkcjonuje na Wydziale Humanistycznym. Jednym z punktów programu był dzień otwartych drzwi w gabinecie logopedycznym.
– Dla grup przedszkolaków organizowane są zajęcia paluszkowe, taneczne, ruchowe. Do gabinetu logopedycznego może przyjść każdy, także student czy pracownik. Każdy może skorzystać z konsultacji logopedycznych – mówi Edyta Cieloszczyk, studentka pierwszego roku studiów magisterskich na kierunku logopedia. – Najbardziej fascynującą rzeczą w logopedii jest to, że jest to interdyscyplinarny kierunek i można czerpać wiedzę z zakresu medycyny, pedagogiki, psychologii.
>>> Logopeda – architekt i konstruktor umysłu. Rozmowa z dr Ewą Hrycyną
Kinga Krauze jest nauczycielką w przedszkolu „Mali Giganci”. Wydział Humanistyczny odwiedziła z grupą dzieci.
– Uważam, że warto było tutaj przyjść, żeby popularyzować Dzień Logopedy. To bardzo ważny i potrzebny zawód. Dzieciom zajęcia bardzo się podobały – zaznacza.
Weronika Głodkowska jest na drugim roku w Szkole Doktorskiej. Pełni funkcję opiekunki SKN „Laboratorium Logopedyczne”, a 6 marca nadzorowała dzień otwarty w gabinecie logopedycznym.
– Jako koło naukowe prowadzimy działalność popularyzatorską. Otworzyłyśmy dzisiaj drzwi naszego gabinetu logopedycznego. Chcemy, żeby studenci, dzieci ze szkół i przedszkoli oraz wszystkie osoby zainteresowane mogły do nas przyjść, zobaczyć, jak pracujemy, zadać pytania. Może mają potrzebę jakiejś terapii, a studenci może chcieliby się włączyć w działanie koła naukowego? Dlatego dzisiaj cały dzień odpowiadamy na wszystkie pytania – mówi Weronika Głodkowska. I dodaje: – Przychodzą do nas nasze byłe studentki, które teraz pracują w przedszkolach. Chcą pokazać dzieciom, gdzie same uczyły się zawodu. To nas cieszy.
Zuzanna Wierzbicka, przewodnicząca Studenckiego Koła Naukowego „Laboratorium Logopedyczne”, dodała także, że ważną częścią działalności koła, jest prowadzenie terapii logopedycznej.
Poza otwartymi drzwiami gabinetu logopedycznego na Wydziale Humanistycznym odbywały się również warsztaty logopedyczne dla przedszkolaków „Czarowanie i bajanie”.
– Dzięki warsztatom logopedycznym dzieci ćwiczą mowę. Wykonują np. kląskanie czy dmuchanie przez gwizdki – mówi Monika Zawistowska z Przedszkola Miejskiego 37.
– Warsztaty „Czarowanie i bajanie” prowadzone są na kanwie bajek. Korzystamy z takich form jak teleturniej, zagadki, rozumienie czytanych bajek. Prowadzą to moje studentki. Dzieci są zainteresowane i reagują z entuzjazmem. Bajki uczą pięknego języka i obycia z literaturą. Podczas zajęć zwracamy uwagę na ćwiczenia przygotowujące aparat mowy do starannego mówienia. Z reakcji dzieci widać, że znają stare bajki i one nadal są aktualne – tłumaczy mgr Beata Mikitiuk, która prowadzi na logopedii ćwiczenia z zaburzeń wymowy, a podczas warsztatów towarzyszyła studentkom.
Studenci pierwszego roku logopedii przedstawili „Szewczyka Dratewkę” i „Calineczkę”, a absolwentka UWM Klaudia Dubicka wygłosiła wykład „Postępowanie logopedyczne w leczeniu układu stomatognatycznego”.
W trakcie obchodów Europejskiego Dnia Logopedy na UWM zaplanowany był także finał VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Najtrudniejszą Lingowałamkę i Skrętacz Języka. Wiktoria Malinowska i Katarzyna Nadolska zwyciężyły w kategorii Skrętacz Języka, natomiast najtrudniejszą lingowałamkę przygotowała Dagmara Szydłowska.
aw