07 Marca 2025

Aktualności


Katedra Logopedii UWM już tradycyjnie włączyła się w obchody Europejskiego Dnia Logopedy. W czwartek 6 marca Wydział Humanistyczny stał się miejscem promowania wiedzy o umiejętnościach językowych i edukacji przez zabawę.

Hasło tegorocznego dnia logopedów brzmiało „Wzbogacając otoczenie, rozwijasz komunikację”.

To święto ma na celu propagowanie wiedzy logopedycznej oraz uświadomienie rodzicom i opiekunom, jak ważną rolę w życiu społecznym odgrywają mowa, język i komunikacja. Przypominamy, żeby rodzice nie zwlekali z udaniem się do logopedy, jeśli zauważą cokolwiek niepokojącego u swoich dzieci – mówi dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz, kierownik Katedry Logopedii UWM.Gościliśmy dzisiaj trzy grupy przedszkolaków, m.in. z przedszkoli Żaczek i Poziomka. Studenci II roku logopedii przeprowadzili dla nich warsztaty „Logopedyczny Tor Przeszkód”, a studenci z koła naukowego Laboratorium logopedyczne warsztaty „Mówimy z naturą”. Rozstrzygnęliśmy też IX Ogólnopolski Konkurs na Najtrudniejszą Lingwołamkę i Skrętacz Języka.

Edukacja z logopedii

Katedra Logopedii od swoich początków na UWM włącza się w świętowanie dnia logopedów i popularyzowanie wiedzy. Naukowcy i studenci starają się też angażować we wszystkie tematy związane z komunikacją, m.in. w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu czy Międzynarodowy Dzień Świadomości Jąkania.

Myślę, że z powszechną wiedzą logopedyczną jest coraz lepiej, ale nadal funkcjonują mity, np. że chłopcy mogą zacząć mówić później, więc rodzice zwlekają z udaniem się do specjalisty i czekają, że nagle mowa z sama z siebie wybuchnie, jak dziecko skończy 3 lata. Ważne jest przypominanie, że jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości związane z mową dziecka czy osoby dorosłej po incydentach neurologicznych, powinniśmy poszukać specjalisty logopedy, surdologopedy czy neurologopedy. Nie bójmy się korzystać z pomocy. Logopedia w Polsce jako zawód i dziedzina wiedzy jest w rozkwicie i mamy dobrych specjalistów – mówi dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz.

Komunikacja w języku migowym

Europejski Dzień Logopedy został na UWM zorganizowany przy współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie. Przed Aulą Teatralną zorganizowane zostały warsztaty w Polskim Języku Migowym „Oblicza komunikacji”. Można było się także zapoznać ze stoiskiem informacyjnym.

Jesteśmy obecni ze stoiskiem na temat komunikacji językiem migowym. Prezentujemy teledyski kręcone przez nasze dzieci i tłumaczone na język migowy. Mamy przygotowanych kilka zabaw aktywizujących i zachęcających do nauki tego języka. Jest to forma komunikowania się nie tylko dla osób, które niedosłyszą, ale również dla tych, które mają problem z wyrażeniem swoich potrzeb i emocji, tak jak np. dzieci z autyzmem. To duża pomoc w pracy logopedy – mówi Magdalena Panasik-Amri, logopeda w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie.

W naszym ośrodku mamy też dzieci z afazją. Jest to również problem komunikacyjny. One także uczą się języka migowego jako alternatywnego sposobu komunikowania się, chociażby po to, by rozwijać umiejętności społeczne i mieć większy zakres kolegów i koleżanek – dodaje Aleksandra Szostak, pedagog szkolny.

Aby przybliżyć, jak ważna jest znajomość języka migowego, organizatorzy zaproponowali wykład Ewy Miller i Magdy Lachowicz „Między światami – komunikacja i funkcjonowanie społeczne osób g/Głuchych i słabosłyszących”, który tłumaczony był na język migowy.

Logopeda powinien znać język migowy. Nasi studenci mogą się go uczyć, a kurs dofinansowany jest ze środków europejskich – dodaje dr Osowicka-Kondratowicz.

Nauka przez zabawę

Studenci I roku przedstawili dzieciom sztuki teatralne „Urodziny Smerfetki” i „Trzy małe świnki”. Przedszkolaki reagowały z dużym entuzjazmem na wszystko, co działo się na scenie i dialogowały z aktorami.

W przypadki dzieci ważne jest, by forma nauki i terapii była interesująca, ciekawa, angażująca. Dzięki temu praca z logopedą będzie kojarzyła się z przyjemnością i dobrą zabawą, a nie z przymusem – mówi Oliwia Suchecka, studentka I roku logopedii, grająca smerfa Ciamajdę. Przygotowując się do przedstawienia, przyszli logopedzi realizowali zajęcia m.in. z emisji głosu i terapeutycznej funkcji literatury. – Spektakl wystawiamy drugi raz, wcześniej prezentowaliśmy go w ramach zaliczenia przedmiotu. Dużo radości dała nam reakcja dzieci, bo obawialiśmy się, czy będą z nami współpracować. Ich pozytywna reakcja przerosła nasze oczekiwania.

Ewa Ziomek należy do koła naukowego Laboratorium logopedyczne.

Prowadziliśmy warsztaty, które miały rozbudzić komunikację u dzieci. Mieliśmy grupę w wieku 3-6 lat. Na zajęciach skupiliśmy się na słownictwie związanym z dziką przyrodą, zwierzętami, lasem, farmą, dżunglą. Zaproponowaliśmy dużo zadań ruchowych, by połączyć je z komunikacją. Dzieci bardzo chętnie włączały się w zabawę, dzieliły się ulubionymi zwierzętami. Włączyliśmy w to język migowy i pokazaliśmy im parę znaków związanych ze zwierzętami – zaznacza Ewa Ziomek, studentka.

Bardzo się cieszymy, że mogliśmy tutaj być. Dzieci były przeszczęśliwe. Na dniu logopedy byliśmy pierwszy raz i na pewno nie ostatni. Trzeba mówić o umiejętnościach językowych. Im szybciej zareagujemy na problemy, tym lepiej – podkreśla Agnieszka Łozowska, nauczycielka z Przedszkola Poziomka.

Wydarzenie zakończyło się grą terenową na Wydziale Humanistycznym „Na tropie logopedy”, którą zaproponowali studenci z koła naukowego Laboratorium logopedyczne.

Organizatorami wydarzenia były Instytut Językoznawstwa UWM, Katedra Logopedii UWM oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie.

Anna Wysocka

fot. Janusz Pająk 

Rodzaj artykułu