06 Maja 2025
Wydarzenia
Oto, co do powiedzenia o olsztyńskiej wystawie ma autorka:
Prace prezentowane na wystawie są częścią cyklu, jaki tworzę już od 2018 roku, a który miał swoją premierę podczas obrony pracy doktorskiej w 2022 roku pod tytułem: Zadziwienie rzeczami. Hortus delectat aesthetica, czyli Ogród rozkoszy estetycznych. W ramach tego cyklu stworzyłam grafiki, które ujmuję w podcyklach: Części Wszechświata, Świątynia Natury, Wieczne Byty oraz Kosmiczne drobiny w oceanie materii. Inspiracją do rozwinięcia tak sformułowanego tematu, była między innymi publikacja wybitnego badacza Ernsta Haeckela, którego studia nad strukturą i kształtem mikroskopijnych form życia szczególnie mnie zachwyciły. Ten zachwyt próbuję uchwycić i wyrazić za pomocą języka plastycznego, gdzie łączę warsztaty grafiki artystycznej: technikę transferu z malarstwem, kolaż z wklęsłodrukiem, litografię z kredką, ołówek z farbami graficznymi próbując stworzyć technikę mix media, szukając w ten sposób nowych znaczeń formalnych. Zapożyczone przeze mnie formy ze wzornika Haeckla, powstały poprzez złożoność rysunku i linii. Tłem dla nich są warstwy abstrakcyjnych plam i przetarć, które zostały stworzone za pomocą techniki wklęsłodruku oraz eksperymentu: wody, gumy arabskiej i asfaltu, dając pożądany i oczekiwany efekt. Brzmią one delikatnością, strukturalnością malarską w kontraście dla czystego, mocnego rysunku „rzeczy" – „rzeczy" wyobrażonych. Użyte formy w projektach grafik stają się często elementem pejzażu. Jest w tym zabiegu zakodowana tajemnica życia, skrywana w mikroskopowym obrazie pierwotnych organizmów, które nas otaczają, a których nie jesteśmy wstanie dostrzec gołym okiem. Jest też fascynacja istotą natury, którą mamy przeżyć i zrozumieć, a nie jedynie zobaczyć. Ponadto w swoich pracach podejmuję dyskurs nad pojęciem piękna i natury. Tworzę własny sensualny system opowiadania o pejzażu, przechodząc od supremacji szczegółu do uniwersum. Ujęłam to w cyklu grafik pod tytułem Świątynia Natury. Gdzie szczegół i detal wysuwają się na plan pierwszy dając wrażenie wychodzenia poza płaszczyznę – warstwę tła obrazu. Owe czterdzieści czarnobiałych grafik zostało wykonane w technice akwaforty i akwatinty z mocno wyodrębnionym szczegółem na tle płaszczyzn walorowych. W swojej pracy świadomie wykorzystuje tradycyjne techniki graficzne, skupiając się również na poszukiwaniach materii w obszarze eksperymentów z matrycą. Wykorzystałam graficzne elementy do tworzenia figur – znaków symbolizujących świat przyrody, koncentrując się na ich estetycznych walorach za pomocą kolażu. Stworzony ogród rzeczy pozwala mi wierzyć w magię sztuki, wierzyć, że „sztuka jest zaklinaniem istnienia, żeby przetrwało".
Dr Agnieszka Gewartowska – urodzona w 1975 roku w Gdańsku. Artystka sztuk wizualnych, graficzka (grafika warsztatowa) – litografia, intaglio, malarka, rysowniczka. Studia magisterskie w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w latach 1994-2000/01. Pracę dyplomową przygotowała na Wydziale Malarstwa i Grafiki pod opieką prof. Z. Gorlaka – litografia, aneks zrealizowała w dwóch pracowniach: rysunku - prof. M. Targońskiej, grafiki projektowej - prof. J. Krechowicza. W latach 2012-1016 studia doktoranckie na ASP w Gdańsku. Stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuki, w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod opieką promotor prof. A. Cieślińskiej-Kaweckiej, broniąc rozprawy doktorskiej pod tytułem: „Zadziwienie rzeczami. Hortus Delectat Aesthetica" w 2022 roku. Uczestniczka ponad stu wystaw zbiorowych oraz autorka kilkudziesięciu wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Jej obrazy znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych oraz instytucjonalnych w kraju i zagranicą.
Wernisaż wystawy odbędzie się 9 maja o godz. 18:00 w Centrum Konferencyjno-Ekspozycyjnym Stara Kotłownia w Kortowie przy ul. Prawocheńskiego 9. Wstęp wolny. Wystawę będzie można oglądać do 30 maja.