18 Marca 2025

Aktualności


Co to jest recykling i jakie niesie za sobą korzyści? Jak odpowiednio segregować śmieci? Co to jest PSZOK? Odpowiedzi na między innymi takie pytania poznają uczniowie szkół podstawowych z Olsztyna i okolic, którzy biorą udział w obchodach Światowego Dnia Recyklingu na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.

Światowy Dzień Recyklingu, który przypada 18 marca, po raz drugi z rzędu zorganizowało Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym. Ze względu na dużą liczbę chętnych, zdecydowano się wydłużyć go do dwóch dni.

Wydarzenie ma formę warsztatów edukacyjnych. Chcemy, żeby dzieci zrozumiały, jakie skutki dla środowiska i klimatu może mieć złe zarządzanie odpadami. Dodatkowo naszym celem jest edukowanie w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji – tak, aby jak najbardziej zminimalizować marnowanie żywności – wyjaśnia Marta Wangin, dyrektorka Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym i dodaje, że organizowanie tego typu wydarzeń ma również szerszy wydźwięk. – Organizowanie takich warsztatów jest wpisane w Agendę Zrównoważonego Rozwoju do 2030 r., której cele zobowiązał się wypełniać UWM. Poza tym chcemy w ten sposób stworzyć uczniom możliwość zapoznania się z Kortowem i Uniwersytetem – tak, aby jeśli podejmą tutaj studia, czuli, że to jest ich uczelnia, która dba o ekologię.

Warsztaty, które prowadzą pracownicy CWO, zostały podzielone na trzy części. W pierwszej, bardziej teoretycznej, dzieci zapoznały się z podstawową wiedzą dotyczącą segregacji odpadów, a także zmierzyły się z quizem, który w rozrywkowej formie miał za zadanie sprawdzić ich wiedzę. W drugiej części trzeba było wykonać sześć zadań: zakręcić kołem zrównoważonego rozwoju, odpowiedzieć na pytania dotyczące ochrony środowiska i kwestii społecznych, wykonać pracę plastyczną, zagrać w grę planszową, zapoznać się z ekoznakami oraz posegregować śmieci. Na wykonanie każdego z nich dzieci miały dziesięć minut. Na zakończenie wszyscy udali się do sklepu spożywczego w Kortowie, gdzie w praktyce mogli przetestować aplikację Sorteusz, która pomaga poprawnie segregować odpady.

– Warsztaty mają formę grywalizacji (popularnej obecnie formy edukacyjnej), dzięki której uczniowie mogli rozwijać swoje umiejętności w motywujący i interesujący sposób – wyjaśnia Justyna Stawecka, wicedyrektorka CWO, która odpowiadała za przygotowanie merytorycznej warstwy warsztatów. – Starałam się podać przykłady odpadów, które nawet dorosłym sprawiają trudności, jak np. kości czy olej, który zostaje nam po smażeniu. Mamy nadzieję, że po powrocie do domu dzieci podzielą się wiedzą zdobytą na naszych warsztatach i w ten sposób grono osób świadomych się powiększy.

We wtorek do Centrum Konferencyjno-Ekspozycyjnego Stara Kotłownia przyszli uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 29 w Olsztynie. Nie dość, że chętnie chłonęli wiedzę, to jeszcze wykazywali się tak jak Szymon – bardzo świadomymi i godnymi podziwu postawami.

Warsztaty są bardzo ciekawe – można się dużo nauczyć. Wiedza na temat segregacji odpadów i recyklingu na pewno się przyda. Dowiedziałem się, że istnieje coś takiego jak PSZOK. Ważne jest, żebyśmy wiedzieli, jak segregować śmieci, bo inaczej kolejnym pokoleniom będzie żyło się trudniej – mówił chłopiec.

Tego samego zdania jest Marysia, która z chęcią skonfrontowała swoja wiedzę z kolegami. – Zajęcia są bardzo fajne. Najbardziej podobał mi się quiz, w którym mogliśmy między sobą rywalizować i sprawdzić swoją wiedzę o segregacji odpadów. Zaskoczyło mnie to, jak segreguje się ubrania czy słoiki – dodała.

Halina Minkiewicz, wychowawczyni klasy VI C, która wzięła udział w pierwszym dniu obchodów Światowego Dnia Recyklingu, przyznaje, że podczas codziennej nauki w szkole zbyt mało miejsca poświęca się kwestiom segregacji odpadów czy działań proekologicznych, dlatego z chęcią przyszła na UWM ze swoimi uczniami.   

 Uczę biologii, techniki i przyrody, zatem takie tematy jak recykling czy szeroko pojęta ochrona środowiska są mi bardzo bliskie. Negatywne skutki zmian klimatycznych niestety się pogłębiają – już teraz jesteśmy ich świadkami i aż strach pomyśleć, co będzie za kilka czy kilkanaście lat. Uważam, że ta wiedza jest cały czas zbyt mała, jeśli chodzi o te najmłodsze pokolenia, dlatego bardzo dobrze, że Uniwersytet Warmińsko-Mazurski zorganizował te warsztaty. W szkole mamy pojemniki do segregacji odpadów, ale zdarza się, że widzę, jak dzieci wyrzucają np. plastikowe butelki do niewłaściwych pojemników. Zawsze reaguję i zwracam uwagę, ale widzę potrzebę wypracowywania tych nawyków i poszerzania wiedzy na ten temat. Trzeba edukować, edukować i raz jeszcze edukować.

W drugim dniu obchodów Światowego Dnia Recyklingu Uniwersytet Warmińsko-Mazurski odwiedzą uczniowie ze szkoły podstawowej w Rusi i zmierzą się z takimi samymi zadaniami, jak ich poprzednicy.

  Marta Wiśniewska

Rodzaj artykułu