08 Kwietnia 2025

Aktualności


Trzeci Dzień Lingwistyki w Biznesie był okazją nie tylko do dyskusji o wyzwaniach i zagrożeniach związanych z AI, ale także do promocji i integracji społeczności skupionej wokół tego kierunku studiów.

Już po raz trzeci spotykamy się na Wydziale Humanistycznym UWM, aby bliżej przyjrzeć się temu, czym żyje współczesna lingwistyka. Ze względu na specyfikę naszego kierunku, nie tylko bacznie obserwujemy otaczający nas świat, zachodzące w nim przemiany i sygnalizowane trendy, ale także pogłębiamy współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, które od początku istnienia lingwistyki w biznesie traktujemy jako źródło inspiracji i wsparcia. Cieszymy się bardzo, że Dzień Lingwistyki w Biznesie jest okazją do spotkania tych dwóch środowisk: akademickiego i społeczno-gospodarczego – mówiła na początku spotkania dr Barbara Kozak z Katedry Lingwistyki Stosowanej, która wraz z dr Magdaleną Makowską pełniła rolę prowadzącej.

Tegoroczny Dzień Lingwistyki w Biznesie odbywał się pod hasłem „Przyszłość zaczyna się teraz”. Dyskutowano o sztucznej inteligencji i wyzwaniach oraz możliwościach, jakie za sobą niesie, zwłaszcza w kontekście osób pracujących w różnych językach obcych.  

Sztuczna inteligencja wkroczyła w ostatnim czasie właściwie we wszystkie obszary naszego życia. Zależy nam na tym, aby kierunek lingwistyka w biznesie trzymał rękę na pulsie zmian, które zachodzą wokół nas i dlatego pomyśleliśmy, że w tym roku tematem przewodnim Dnia Lingwistyki w Biznesie uczynimy AI – wyjaśniała dr hab. Mariola Jaworska, prof. UWM, kierowniczka Katedry Lingwistyki Stosowanej.

Prof. Mariusz Rutkowski, dziekan Wydziału Humanistycznego, zwracał uwagę na to, że lingwistyka w biznesie to kierunek otwarty na wiele różnych obszarów życia, który wpisuje się w nowoczesne rozumienie humanistyki jako dziedziny kształcącej wszechstronnych i gotowych na wyzwania rynku pracy absolwentów.  

Kierunek promuje kilkanaście haseł, które oznaczają obszary, w które wkracza lingwistyka w biznesie. Dla mnie osobiście najważniejsze są integracja i otwartość. Bardzo mi zależy na tym, aby nie był to kierunek odosobniony – staramy się robić wiele, aby również inne kierunki zarazić tą ideą. To są praktyczne wymiary humanistyki, które są niezwykle ważne, bo pozwalają przełamywać stereotyp jej niepraktyczności i nieprzydatności, co jest oczywiście nieprawdą – mówił dziekan.

W trakcie Dnia Lingwistyki w Biznesie odbywały się spotkania z ekspertami, warsztaty i prezentacje na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie, edukacji oraz administracji. Jeden z warsztatów poprowadził Maciej Szymański z firmy Transcom, który opowiadał o wpływie sztucznej inteligencji na obsługę klienta.

Obecnie ze względu na stosowanie dużych modeli językowych (LLM) stosuje się bardzo wiele rozwiązań związanych z AI w obsłudze klienta. Wzbudza to sporo obaw, zwłaszcza u tych, którzy uczą się języków obcych. Dzisiaj, żeby się skomunikować z kimś, kto mówi w innym języku, nie trzeba go znać – przekonywał Maciej Szymański i jednocześnie uspokajał, że to nie oznacza, że praca ludzka stanie się całkowicie niepotrzebna. – To nie jest tak, że ludzie nie będą mieli pracy, ale będą musieli dostosować się do nowych warunków. Sztucznej inteligencji nie należy się bać, tylko nauczyć się z niej korzystać. Obecnie do pracy w obsłudze klienta szukamy ludzi, którzy posiadają wysokie umiejętności komunikacyjne i sprzedażowe. Pozwala nam na to AI, bo nie musimy się już ograniczyć do tych, którzy znają jakiś język obcy.

Dzień Lingwistyki w Biznesie był także swoistym świętem tego kierunku – okazją do zintegrowania wykładowców, studentów i uczniów klas patronackich oraz do opowiedzenia o ofercie kształcenia.

Staraliśmy się pokazać, jak szeroki jest zakres naszego działania. Nieustannie pracujemy nad tym, aby program kształcenia był jak najbardziej aktualny i zapraszamy do jego tworzenia naszych partnerów z otoczenia społeczno-gospodarczego oraz szkoły średnie nie tylko z regionu. W tym roku znowelizowaliśmy program studiów pierwszego stopnia, wprowadzając nowe obszary języków specjalistycznych, m.in. społeczna odpowiedzialność biznesu czy finanse i bankowość. Myślę, że interdyscyplinarność jest naszą dużą zaletą. Obserwujemy to, co dzieje się wokół nas, bo chcemy, żeby program studiów był adekwatny do potrzeb rynku pracy – mówiła prof. Mariola Jaworska.

Gośćmi lingwistów w biznesie na UWM były klasy ze szkół średnich z regionu objęte programem „Klasa patronacka lingwistyki w biznesie”. Z uczniami z Zespołu Szkół Licealnych w Morągu przyjechała Agnieszka Kosiewicz, rusycystka i doradczyni zawodowa, absolwentka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.  

–  Bardzo się cieszymy, że jesteśmy w tym programie, ponieważ możemy korzystać z zajęć na uczelni – zarówno w formie stacjonarnej, jak i online. W naszym liceum nie mamy np. do dyspozycji laboratorium językowego, więc możliwość skorzystania z niego jest wspaniała. Wśród swoich uczniów mam kilkoro kandydatów na ten kierunek i m.in. takimi spotkaniami jak to dzisiejsze, wprowadzam ich w jego meandry. Dodatkową korzyścią jest to, że uczniowie mogą posmakować atmosfery Uniwersytetu, spotkać uśmiechniętych i otwartych ludzi – mówiła Agnieszka Kosiewicz.

Organizatorzy zapewniają, że w kolejnych latach Dzień Lingwistyki w Biznesie będzie kontynuowany. 

Marta Wiśniewska

Fot. Janusz Pająk 

Rodzaj artykułu