05 Grudnia 2025

Aktualności


Dr hab. Agnieszka Jaszczak, prof. UWM (Wydział Rolnictwa i Leśnictwa), dr hab. Joanna Chłosta-Zielonka, prof. UWM i dr hab. Aneta Jachimowicz, prof. UWM (obie z Wydziału Humanistycznego) przebywały pod koniec listopada na Universidad Europeia w Lizbonie – uczelni partnerskiej w sojuszu ChallengeEU, do którego należy Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.

Głównym celem wizyty było wzięcie udziału w szkoleniu z metody Challenge Based Learning (CBL), w której specjalizują się naukowcy pracujący na co dzień na Universidad Europeia. Portugalska uczelnia z powodzeniem wykorzystuje CBL podczas realizowania zajęć dydaktycznych, więc pozyskanie wiedzy i doświadczenia z pierwszej ręki na ten temat będzie nieocenione dla naszych badaczek między innymi w procesie tworzenia programów edukacyjnych w ramach sojuszu ChallengeEU.

Poszerzyć kompetencje

Challenge Based Learning (CBL) to nowoczesna metoda dydaktyczna, zgodnie z którą studenci rozwiązują rzeczywiste problemy, współpracując ze sobą, wykładowcami i interesariuszami. Opiera się na trzech kluczowych fazach: zaangażowania (Engage), badań (Investigate) i działania (Act). Jej celem jest głębsze zaangażowanie uczniów i sprawienie, by nabyli praktyczne umiejętności poprzez pracę nad konkretnymi wyzwaniami o znaczeniu społecznym, środowiskowym lub technologicznym. 

W trakcie szkolenia dowiedzieliśmy się, jak stosować metodę CBL w praktyce, jak włączyć ją w treści różnych przedmiotów i w jaki sposób można połączyć realizację kilku kursów lub przedmiotów w jeden wspólny projekt oparty na praktycznych rozwiązaniach – relacjonuje dr hab. Agnieszka Jaszczak, prof. UWM, kierowniczka Katedry Architektury Krajobrazu UWM i dodaje, że podczas szkolenia była również możliwość przyjrzenia się procesowi przygotowania projektów – począwszy od wyboru partnera, na przykład firmy, dla której przygotowywane jest rozwiązanie: – Mnie najbardziej zainteresowały projekty w ramach realizacji kierunku design, że względu na pokrewieństwo z tematyką, którą się zajmuję, czyli architekturą, krajobrazem i planowaniem. Byłam pod wrażeniem doskonałej, nowoczesnej infrastruktury, laboratoriów, pracowni graficznych, artystycznych, fotograficznych, komputerowych, które są dostępne dla studentów nie tylko w trakcie pracy nad projektami, ale także po zajęciach. Podobał mi się też uniwersytecki kampus z piękną architekturą oraz zielenią – dodaje prof. Agnieszka Jaszczak.

 

Zdjęcie grupowe uczestników warsztatów w Lizbonie /Fot. UEL
Fot. Archiwum UEL

 

Z myślą o studentach

Wykładowczynie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego rozwijały w Lizbonie nie tylko swoje kompetencje dydaktyczne, ale pracowały także nad przygotowaniem wymiany studenckiej studentów z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i Universidad Europeia, która w ramach Blended Intensive Programme ChallengeEU odbędzie się we wrześniu 2026 roku.

Warto przypomnieć, że Universidad Europeia w ramach programu Erasmus+ BIP odwiedzili w październiku br. studenci kierunku analiza i kreowanie trendów. W gronie trzydziestu kolegów z Belgii, Portugalii, Holandii, Rumunii oraz Łotwy (konkretnie z Latvia University of Life Sciences and Technologies, który także należy do sojuszu ChallengeEU), wykorzystując między innymi metodę CBL, zmierzyli się z tematem bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.   

Prof. Agnieszka Jaszczak promowała również szkołę letnią ChallengeEU pt. „Traces in the Landscape”, która w przyszłym roku odbędzie się w Katedrze Architektury Krajobrazu UWM, a wezmą w niej udział studenci i doktoranci z dziewięciu uczelni połączonych w sojuszu. Jej celem będzie pogłębienie wiedzy i wrażliwości uczestników w zakresie identyfikacji, interpretacji oraz ochrony śladów obecnych w krajobrazie – kulturowych, przyrodniczych oraz estetycznych.

Należy odnotować, że realizacja zarówno Blended Intensive Programme ChallengeEU, jak i szkoły letniej jest możliwa dzięki obecności Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w aliansie ChallengeEU oraz środkom finansowym w wysokości 1,2 mln, które kortowska uczelnia otrzymała na umiędzynarodowienie uczelni oraz wzmacnianie współpracy w ramach sojuszu. Dzięki temu dofinansowaniu zaplanowano jeszcze między innymi realizację takich zadań jak: staże dla doktorantów, młodych naukowców i doświadczonej kadry akademickiej; stworzenie studia podcastowego; wsparcie międzynarodowych zespołów badawczych; wdrożenie metody uczenia się przez doświadczanie w dydaktyce akademickiej czy organizacja International Art and Science Day. 

Uczestnicy warsztatów siedzą w kręgu
Fot. Archiwum UEL

 

Europejski kampus

Będąc członkiem sojuszu ChallengeEU UWM realnie uczestnicy w tworzeniu europejskiego kampusu, który tylko pozornie wydaje się mieć charakter metaforyczny, bo korzyści z tego płynące są jak najbardziej realne. Spotkania takie jak to w Lizbonie i działania z nimi związane nie tylko umacniają sojusz, ale także wpływają na zwiększenie rozpoznawalności naszego Uniwersytetu na arenie międzynarodowej, podniesienie jakości kształcenia, zacieśnianie współpracy badawczej oraz wzmacnianie pozycji w europejskiej przestrzeni akademickiej.

Nasza wizyta w Lizbonie, ale także działania zaplanowane na kolejne miesiące z pewnością wzmocnią współpracę między innymi w zakresie wymian studenckich, prowadzenia wspólnych badań czy podejmowania projektów – zarówno krótko-, jak i długoterminowych – nie ma wątpliwości prof. Agnieszka Jaszczak.

Moc współpracy  

Sojusz ChallengeEU wraz z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim tworzy dziewięć uczelni: Hochschule Offenburg (Niemcy, lider projektu), South East European University (Macedonia Północna), ECAM LaSalle (Francja), Mid Sweden University (Szwecja), Universidade Europeia (Portugalia), Latvia University of Life Sciences and Technologies (Łotwa), Universidad Europea de Valencia (Hiszpania), Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW (Szwajcaria, partner stowarzyszony).

Inicjatywa powstała dzięki programowi „Uniwersytety Europejskie”, a jej finansowanie zapewnia Komisja Europejska. Współpraca uczelni koncentruje się m.in. na zwiększeniu mobilności społeczności akademickiej czy wdrażaniu nowego modelu transferu wiedzy wspierającego partnerstwo między środowiskiem akademickim a interesariuszami z różnych sektorów. Sojusz chce stawiać także na promowanie inkluzywnej edukacji oraz podejmować działania na rzecz innowacji.

Warto przypomnieć, że w maju br. w Kortowie spotkali się przedstawiciele uczelni tworzących sojusz, aby rozmawiać o tym, jak komunikować i upowszechniać działania ChallengeEU. Wzięli oni udział w m.in. warsztatach i spotkaniach roboczych, które odbyły się w Centrum Marketingu i Mediów UWM. Zapoznali się również z kampusem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i specyfiką działania uczelni.

Przypomnijmy, że nadrzędna idea ChallengeEU kryje się w rozwinięciu nazwy projektu. To „kultywowanie holistycznej, zrównoważonej współpracy: wspieranie doskonałości na uniwersytetach europejskich” (ang. ChallengeEU: Cultivating Holistic SustAinable CoLLaborations: ENGaging Excellence in European Universities).

mw

 

EU funded

Logo ChallengeEU

Rodzaj artykułu