30 Października 2025

Aktualności


Studenci kierunku analiza i kreowanie trendów wzięli udział w programie Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP), który odbył się na Universidade Europeia w Lizbonie. Portugalska uczelnia współtworzy sojusz ChallengeEU, do którego należy też Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

BIP to rodzaj kursu w ramach programu Erasmus+, który, jak sama nazwa wskazuje – jest krótki i intensywny. Jego zadaniem jest wykorzystywanie innowacyjnych sposobów nauki, włącznie z metodami online. Chodzi w nim o edukację skoncentrowaną na wpływie, a więc taką, której celem jest osiągnięcie konkretnych zmian – czy to w życiu uczniów/studentów czy – generalnie – w społeczeństwie. W trakcie procesów nauczania i uczenia się, kładzie się nacisk na rozwój umiejętności i kompetencji.  

Dla bezpieczeństwa młodzieży

Jedną z idei kursów BIP jest to, że na danej uczelni spotykają się studenci z różnych krajów. Na przykład w czerwcu br. Katedra Inżynierii Budowlanej i Centrum Inżynierii Lądowej na Wydziale Geoinżynierii UWM zorganizowała taki kurs, który pogłębił wiedzę studentów z Polski, Czech, Rumunii, Słowacji i Estonii na temat historycznych i współczesnych materiałów budowlanych i technologii wykorzystywanych przy powstawaniu obiektów obronnych.

Tym razem w drogę po wiedzę i międzynarodową wymianę doświadczeń wyruszyli studenci analizy i kreowania trendów. W Portugalii w gronie trzydziestu kolegów z Belgii, Portugalii, Holandii, Rumunii oraz Łotwy (a konkretniej: z Latvia University of Life Sciences and Technologies, który także należy do sojuszu ChallengeEU) zmierzyli się z tematem bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

Na początku kursu odbyło się spotkanie z przedstawicielami lizbońskiej policji, która zaproponowała problem badawczy. Dotyczył on bullyingu i cyberbullyingu, czyli tego, jak przeciwdziałać problemowi nękania w rzeczywistości i w sieci – wyjaśnia dr Radosław Sierocki z Wydziału Nauk Społecznych, który towarzyszył studentom podczas tego wyjazdu. Drugą przedstawicielką pracowników UWM była Anna Jabłońska z Biura Współpracy Międzynarodowej, która jest też absolwentką analizy i kreowania trendów.

Zajęcia miały charakter warsztatowy. Rozpoczął je wykład wprowadzający i prezentacja przedstawiona przez organizację obywatelską, która nakreśliła największe wyzwania związane z tematem przewodnim projektu. Każdego dnia studenci podzieleni na grupy pracowali nad rozwiązaniami, wykorzystując m.in. burzę mózgów, mapowanie afektywne czy journaling.

Dzięki temu, że pracowaliśmy w grupach mieszanych, mieliśmy możliwość doświadczyć wymiany międzykulturowej. Każdy student wnosił coś nowego do projektu – na przykład inny sposób myślenia czy działania. Wspólnie z koleżanką zachęciłyśmy osoby z naszej grupy do myślenia projektowego, czyli sposobu, w którym pracujemy na UWM. Wymienialiśmy się więc wiedzą, co było bardzo sympatyczne i pouczające – mówi Dominika Staniszewska, studentka analizy i kreowania trendów.

Z kolei Wiktor Kotarski, który studiuje ten sam kierunek, zwrócił uwagę na różnice w sposobie pracy nad projektami i późniejszym ich prezentowaniu. 

Metodologia, którą stosowaliśmy bardzo różniła się od tego, na czym skupiamy się podczas studiów na UWM. U nas projektowanie polega przede wszystkim na zrozumieniu potrzeb i przeanalizowaniu obszaru, którym się zajmujemy, a podczas warsztatów w Portugalii skupiliśmy się bardziej na aspekcie wizualnym. Ciekawe było też to, że w naszych grupach byli reprezentanci różnych kierunków – mówi Wiktor i dodaje, że podczas warsztatów można było przekonać się, jak ważna jest interdyscyplinarność: – Pojechaliśmy tam jako eksperci od trendów, a na miejscu okazało się, że większą uwagę będziemy musieli poświęcić temu, jak nasze pomysły zaprezentować. To wymagało od nas odnalezienia są w tej sytuacji i jednocześnie pokazało, że, jeśli specjalizujemy się tylko w jednej dziedzinie, to niekoniecznie będziemy w pełni użyteczni, chociażby w naszym przyszłym miejscu pracy. Myślę, że jest to bardzo istotny wniosek, jaki płynie z tego wyjazdu.

Zwieńczeniem Blended Intensive Porgramme w Lizbonie była prezentacja rozwiązań wypracowanych przez studentów.       

Ostatniego dnia odbyła się prezentacja podsumowująca, w trakcie której studenci przedstawiali swoje pomysły. Wysłuchali ich przedstawiciele policji, którzy na bieżąco dostarczali informacje zwrotne. Obecni byli także wykładowcy tamtejszego wydziału, którzy również dzielili się swoimi uwagami – wyjaśnia dr Sierocki.

Wydział uniwersytetu w Lizbonie, na którym przebywali studenci analizy i kreowania trendów, kształci na pograniczu sztuk wizualnych, technologii i nauk społecznych. Oferuje więc interdyscyplinarne i otwarte spojrzenie, co koresponduje ze sposobem kształcenia na kierunku studiów analiza i kreowanie trendów.

Odrobina turystyki

Choć z uwagi na bardzo bogaty program kursu, nie było zbyt dużo czasu wolnego, to studenci znaleźli chwilę na zapoznanie się z Lizboną. Dane im jednak było zobaczyć to miasto jedynie pod osłoną nocy, ale są zadowoleni i oczarowani stolicą Portugalii.

Na zwiedzanie miasta nie mieliśmy zbytnio czasu, przez co robiliśmy to głównie późnym wieczorem, ale to i tak wystarczyło, żeby zobaczyć, jak piękna jest Lizbona. Największe wrażenie wywarła na mnie stara dzielnica Alfama – przyznaje Dominika Staniszewska.

Pierwszy raz byłem w Lizbonie, dlatego pomimo że mieliśmy dużo zajęć na uczelni, to nie powstrzymało mnie to przed eksploracją nowego dla mnie miejsca. Każdy wieczór wykorzystywałem na zwiedzanie. Jeśli zaś chodzi o samą Lizbonę, to miałem wrażenie, że wiele miejsc (np. place, parki) jest zaprojektowanych bardzo świadomie, zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze krajobrazu, co wiąże się z dbałością o środowisko – dodaje Wiktor Kotarski.  

studenci analizy i kreowania trendów na BIP w Lizbonie

 

Dla każdego coś dobrego

Dr Radosław Sierocki oprócz tego, że wspierał swoich studentów, sam odbywał staż dydaktyczny, bo również taką możliwość oferuje pracownikom uczelni Blended Intensive Programme.

Było to dla mnie bardzo interesujące doświadczenie pod względem pracy dydaktycznej, bo miałem okazję zobaczyć, jak się w takich grupach pracuje. Moim zadaniem było współprowadzić zajęcia i koordynować pracę grup – mówi dr Sierocki, który na analizie i kreowaniu trendów prowadzi zajęcia z cybersocjologii oraz filozoficzne i socjologiczne aspekty wizualności.

Naukowiec dodaje, że podoba mu się idea programów BIP.          

Uważam, że świetnym pomysłem jest to, że spotykają się studenci z uniwersytetów z różnych krajów i właśnie w takim intensywnym, ale jednocześnie bardzo otwierającym głowę formacie, pracują nad jakimś problemem czy zagadnieniem. Myślę, że nasz Uniwersytet powinien jak najczęściej być zaangażowany w tego typu programy – dodaje na zakończenie dr Radosław Sierocki.

Pozytywnie na temat programu BIP wypowiadają się także studenci:

Koncepcja tego programu bardzo mi się podoba. To były cztery dni intensywnej pracy z faktycznym efektem na końcu (ukazanym w formie prezentacji dla klienta) – to jest coś, co my, studenci analizy i kreowania trendów, bardzo lubimy. Bardzo się cieszę, że mamy możliwość brania udziału w tego typu inicjatywach. Chętnie bym to powtórzyła – podkreśla Dominika Staniszewska.

Podobnego zdania jest Wiktor Kotarski.

Uważam, że idea programu jest świetna, bo pozwala na spojrzenie z zupełnie innej perspektywy na to, czym mamy zajmować się w pracy zawodowej. Dodatkowym atutem tego programu jest to, że umożliwia sprawdzenie się w nowym, międzynarodowym środowisku. Według mnie ta intensywność jest atutem, bo w krótkim czasie można sprawdzić się w tego typu pracy. Zatem, jeśli ktoś dojdzie do wniosku, że to nie dla niego, to nie straci zbyt wiele czasu – zaznacza student analizy i kreowania trendów.

Studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego regularnie biorą udział w programach Erasmus+ BIP, a warto przypomnieć, że wkrótce możliwości będą jeszcze większe. A to wszystko za sprawą tego, że uczelnia została beneficjentem programu „Wsparcie Uniwersytetów Europejskich” finansowanego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA). Środki w wysokości ponad 1,2 mln zł zostaną przeznaczone m.in. na rozwijanie programu Blended Intensive Programme ChallengeEU.   

mw

Fot. analiza i kreowanie trendów

Rodzaj artykułu