11 Czerwca 2025
Aktualności
Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj kursu w ramach programu Erasmus jest krótki i intensywny. Jego zadaniem jest wykorzystywanie innowacyjnych sposobów nauki, włącznie z metodami online.
W nawiązaniu do współczesnych problemów
Tytuł kursu, który od 2 do 6 czerwca odbywał się na Wydziale Geoinżynierii UWM, nosił tytuł: „Historic and current issues of military structures in central Europe” i pogłębiał wiedzę studentów na temat historycznych i teraźniejszych materiałów budowlanych i technologii wykorzystywanych przy powstawaniu obiektów obronnych.
Jak mówi „Wiadomościom Uniwersyteckim” dr hab. inż. Jacek Katzer, prof. UWM z Katedry Inżynierii Budowlanej, który był współorganizatorem kursu, wybrany temat miał nawiązywać do problemów z bezpieczeństwem geopolitycznym, z którym boryka się Europa Środkowa i Wschodnia, w tym kraje bałtyckie.
– Temat przewodni naszego kursu, z uwagi na aktualną sytuację polityczną w Europie i wojnę, która toczy się w Ukrainie, zwrócił uwagę naszych kolegów z Czech, Rumunii, Słowacji i Estonii, ponieważ oni te problemy rozumieją – wyjaśnia prof. Katzer.
Zamysłem pracowników Katedry Inżynierii Budowlanej i Centrum Inżynierii Lądowej było to, aby pokazać gościom z zagranicy najbardziej znane i znaczące budowle obronne w regionie i w ten sposób zapoznać ich z historią i kulturą tej części Polski. Stąd też dwie wycieczki edukacyjne – do Twierdzy Boyen w Giżycku i do Malborka, gdzie znajduje się słynny zamek krzyżacki.
– Twierdza Boyen jest ciekawym obiektem z inżynierskiej perspektywy, bo łączy w sobie ponad sto lat historii – jej rozbudowy, prac murarskich, ziemnych, zastosowania nowych technologii militarnych itp. Natomiast zamek w Malborku jest największym zamkiem militarnym w Europie. Zdumiewająco wznosi się nad rzeką Nogat, blokując tym samym właściwie całe Żuławy. Podczas tych wycieczek odbywały się również wykłady na tematy techniczno-budowlane, ponieważ nie chcieliśmy ograniczać się do zwiedzania z przewodnikiem – mówi prof. Jacek Katzer.
Wyjść poza schematy
W trakcie kursu dwadzieścioro uczestników i siedmiu opiekunów omawiało następujące zagadnienia: materiały budowlane i rozwiązania konstrukcyjne w budownictwie obronnym dawniej i obecnie; wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i technologii w projektowaniu na budowie; wykorzystanie technik numerycznych i wirtualnych w tworzeniu symulacji i modelowaniu budynków; nowoczesne technologie w koordynacji i monitorowaniu prac budowlanych; historyczne i nowoczesne rozwiązania ułatwiające byt oraz ochronę zdrowia i życia ludzkiego. Do tego wykorzystano skanery laserowe, drukarki 3D, drony, technologię VR, nowoczesne programy komputerowe i narzędzia pomiarowe.
O skanowaniu laserowym opowiadała dr inż. Joanna Pawłowicz z Katedry Inżynierii Budowlanej, która na co dzień zajmuje się m.in. wykorzystaniem technologii skaningu laserowego 3D w BIM (ang. Building Information Modeling) i w projektowaniu uniwersalnym. Z Kołem Naukowym Pasjonatów BIM „Kreska” skanuje np. zabytkowe kościoły, dzięki czemu gromadzi szczegółowe informacje o geometrii i detalach takich obiektów.
– Prowadziłam zajęcia, podczas których zaprezentowałam studentom nowoczesne technologie w budownictwie. Omawialiśmy skaning laserowy, wirtualną rzeczywistość (VR), wykorzystanie jej w budownictwie, w tym przy budowie obiektów obronnych. Dużo mówiliśmy o modelowaniu BIM, które obecnie często wykorzystuje się w projektowaniu budowlanym i konstrukcyjnym – tłumaczy dr inż. Joanna Pawłowicz.
Prof. Jacek Katzer dzielił się z kolei swoimi naukowymi zainteresowaniami i dokonaniami, o których niejednokrotnie opowiadał na łamach „Wiadomości Uniwersyteckich”. Poruszył m.in. temat wykorzystania druku 3D w budownictwie, a konkretnie zastosowania plastiku do drukarki 3D i drukowania różnych elementów przestrzennych, których nie da się uzyskać, wykorzystując tradycyjne technologie.
– Staraliśmy się wdrażać tzw. „thinking out of the box”. Chodzi o stosowanie technologii, które nie są jeszcze powszechne, a które mogłyby zmienić myślenie o zabezpieczeniu obiektów infrastruktury krytycznej lub innych kluczowych obiektów przed atakiem terrorystycznym czy konfliktem zbrojnym. Chwaliliśmy się tym, co udało nam się zrobić do tej pory i muszę powiedzieć, że betonem, który pochłania uderzenia, np. podczas wypadków, zainteresowali się nasi koledzy z Koszyc na Słowacji i w planach mamy złożenie wspólnego projektu grantowego – mówi prof. Katzer.
Pomysł, według którego zorganizowano kurs Erasmus Blended Programme na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim przypadł do gustu studentom. Ci, z którymi rozmawialiśmy w ostatnim dniu pobytu w Kortowie, nie szczędzili komplementów.
– Uważam, że ten kurs był bardzo dobrze zorganizowany – zawarliśmy nowe kontakty, świetnie się bawiliśmy, a treści, które nam przekazywano, były bardzo interesujące – mówił Igor Matis ze Słowacji, a Thomáš Saraka zwrócił uwagę na atrakcyjność wycieczek do Giżycka i Malborka: – Myślę, że te wyjazdy były świetnym pomysłem, zwłaszcza że interesujemy czasami minionymi. Dzięki temu mogliśmy poznać odrobinę historii i kultury Polski.
– Już drugi raz biorę udział w tym programie. Chciałem tutaj przyjechać przede wszystkim dlatego, żeby poznać nowych ludzi, zawrzeć jakieś kontakty, dowiedzieć się czegoś o Olsztynie, o waszym regionie, a także, żeby dobrze się bawić. Bardzo spodobało mi się Kortowo – jest tutaj mnóstwo młodych ludzi, którzy wspólnie żyją, spędzają czas. To jest wspaniałe! – chwalił Milan Sivulka.
Oleksandra Lytvyshko, która jest Ukrainką, ale studiuje na Słowacji, jest zadowolona, że mogła zobaczyć, jak wygląda nauka na naszym Uniwersytecie.
– Dobrze jest zobaczyć, jak pracuje się na innym uniwersytecie, w innym kraju, bo zawsze można zainspirować się jakimiś rozwiązaniami czy poznać inne metody nauki. Chciałabym również pogratulować państwu przepięknego kampusu – wielkiego i pełnego zieleni – zachwycała się.
Mosty ze spaghetti
W trakcie kursu uczestnicy podjęli Spaghetti Bridge Challenge, czyli musieli zbudować mosty z makaronu spaghetti. Aktywność ta okazała się bardzo angażująca ze względu na element zdrowej rywalizacji i ciekawe zadanie do wykonania.
Efektem zastosowania tej nietypowej metody dydaktycznej, będzie wspólna publikacja naukowa.
– Podeszliśmy do tego w trochę inny sposób, niż robi się to zazwyczaj. Studenci projektowali swoje mosty, następnie zeskanowaliśmy je laserowo, więc mamy ich realne modele. Na zakończenie odbyło się ich mierzenie, ważenie i zbieranie innych danych mechanicznych, więc napiszemy artykuł naukowy o wymiarze dydaktycznym tego typu ćwiczeń. Istnieją pisma naukowe, które zajmują się dydaktyką w przedmiotach inżynierskich i są nawet dobrze punktowane – zapowiada prof. Jacek Katzer.
W Erasmus Blended Programme na Wydziale Geoinżynierii UWM wzięli udział studenci budownictwa, którzy zajmują się technologią betonu i konstrukcjami.
Marta Wiśniewska
Fot. Janusz Pająk
