11 Czerwca 2025

Aktualności


Historyczną i aktualną wiedzę na temat kluczowych wyzwań w budownictwie obronnym przyswajali na UWM studenci z Czech, Rumunii, Słowacji i Estonii. Kurs w ramach programu Erasmus Blended Intensive Programme zorganizowany został przez Katedrę Inżynierii Budowlanej i Centrum Inżynierii Lądowej UWM.

Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj kursu w ramach programu Erasmus jest krótki i intensywny. Jego zadaniem jest wykorzystywanie innowacyjnych sposobów nauki, włącznie z metodami online.

W nawiązaniu do współczesnych problemów

Tytuł kursu, który od 2 do 6 czerwca odbywał się na Wydziale Geoinżynierii UWM, nosił tytuł: „Historic and current issues of military structures in central Europe” i pogłębiał wiedzę studentów na temat historycznych i teraźniejszych materiałów budowlanych i technologii wykorzystywanych przy powstawaniu obiektów obronnych.

Jak mówi „Wiadomościom Uniwersyteckim” dr hab. inż. Jacek Katzer, prof. UWM z Katedry Inżynierii Budowlanej, który był współorganizatorem kursu, wybrany temat miał nawiązywać do problemów z bezpieczeństwem geopolitycznym, z którym boryka się Europa Środkowa i Wschodnia, w tym kraje bałtyckie.       

Temat przewodni naszego kursu, z uwagi na aktualną sytuację polityczną w Europie i wojnę, która toczy się w Ukrainie, zwrócił uwagę naszych kolegów z Czech, Rumunii, Słowacji i Estonii, ponieważ oni te problemy rozumieją – wyjaśnia prof. Katzer.

Zamysłem pracowników Katedry Inżynierii Budowlanej i Centrum Inżynierii Lądowej było to, aby pokazać gościom z zagranicy najbardziej znane i znaczące budowle obronne w regionie i w ten sposób zapoznać ich z historią i kulturą tej części Polski. Stąd też dwie wycieczki edukacyjne – do Twierdzy Boyen w Giżycku i do Malborka, gdzie znajduje się słynny zamek krzyżacki. 

Twierdza Boyen jest ciekawym obiektem z inżynierskiej perspektywy, bo łączy w sobie ponad sto lat historii – jej rozbudowy, prac murarskich, ziemnych, zastosowania nowych technologii militarnych itp. Natomiast zamek w Malborku jest największym zamkiem militarnym w Europie. Zdumiewająco wznosi się nad rzeką Nogat, blokując tym samym właściwie całe Żuławy. Podczas tych wycieczek odbywały się również wykłady na tematy techniczno-budowlane, ponieważ nie chcieliśmy ograniczać się do zwiedzania z przewodnikiem – mówi prof. Jacek Katzer.

Wyjść poza schematy

W trakcie kursu dwadzieścioro uczestników i siedmiu opiekunów omawiało następujące zagadnienia: materiały budowlane i rozwiązania konstrukcyjne w budownictwie obronnym dawniej i obecnie; wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i technologii w projektowaniu na budowie; wykorzystanie technik numerycznych i wirtualnych w tworzeniu symulacji i modelowaniu budynków; nowoczesne technologie w koordynacji i monitorowaniu prac budowlanych; historyczne i nowoczesne rozwiązania ułatwiające byt oraz ochronę zdrowia i życia ludzkiego. Do tego wykorzystano skanery laserowe, drukarki 3D, drony, technologię VR, nowoczesne programy komputerowe i narzędzia pomiarowe.  

O skanowaniu laserowym opowiadała dr inż. Joanna Pawłowicz z Katedry Inżynierii Budowlanej, która na co dzień zajmuje się m.in. wykorzystaniem technologii skaningu laserowego 3D w BIM (ang. Building Information Modeling) i w projektowaniu uniwersalnym. Z Kołem Naukowym Pasjonatów BIM „Kreska” skanuje np. zabytkowe kościoły, dzięki czemu gromadzi szczegółowe informacje o geometrii i detalach takich obiektów.  

Prowadziłam zajęcia, podczas których zaprezentowałam studentom nowoczesne technologie w budownictwie. Omawialiśmy skaning laserowy, wirtualną rzeczywistość (VR), wykorzystanie jej w budownictwie, w tym przy budowie obiektów obronnych. Dużo mówiliśmy o modelowaniu BIM, które obecnie często wykorzystuje się w projektowaniu budowlanym i konstrukcyjnym – tłumaczy dr inż. Joanna Pawłowicz.

Prof. Jacek Katzer dzielił się z kolei swoimi naukowymi zainteresowaniami i dokonaniami, o których niejednokrotnie opowiadał na łamach „Wiadomości Uniwersyteckich”. Poruszył m.in. temat wykorzystania druku 3D w budownictwie, a konkretnie zastosowania plastiku do drukarki 3D i drukowania różnych elementów przestrzennych, których nie da się uzyskać, wykorzystując tradycyjne technologie.

Staraliśmy się wdrażać tzw. „thinking out of the box”. Chodzi o stosowanie technologii, które nie są jeszcze powszechne, a które mogłyby zmienić myślenie o zabezpieczeniu obiektów infrastruktury krytycznej lub innych kluczowych obiektów przed atakiem terrorystycznym czy konfliktem zbrojnym. Chwaliliśmy się tym, co udało nam się zrobić do tej pory i muszę powiedzieć, że betonem, który pochłania uderzenia, np. podczas wypadków, zainteresowali się nasi koledzy z Koszyc na Słowacji i w planach mamy złożenie wspólnego projektu grantowego – mówi prof. Katzer.

Pomysł, według którego zorganizowano kurs Erasmus Blended Programme na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim przypadł do gustu studentom. Ci, z którymi rozmawialiśmy w ostatnim dniu pobytu w Kortowie, nie szczędzili komplementów.  

Uważam, że ten kurs był bardzo dobrze zorganizowany – zawarliśmy nowe kontakty, świetnie się bawiliśmy, a treści, które nam przekazywano, były bardzo interesujące – mówił Igor Matis ze Słowacji, a Thomáš Saraka zwrócił uwagę na atrakcyjność wycieczek do Giżycka i Malborka: – Myślę, że te wyjazdy były świetnym pomysłem, zwłaszcza że interesujemy czasami minionymi. Dzięki temu mogliśmy poznać odrobinę historii i kultury Polski.

Już drugi raz biorę udział w tym programie. Chciałem tutaj przyjechać przede wszystkim dlatego, żeby poznać nowych ludzi, zawrzeć jakieś kontakty, dowiedzieć się czegoś o Olsztynie, o waszym regionie, a także, żeby dobrze się bawić. Bardzo spodobało mi się Kortowo – jest tutaj mnóstwo młodych ludzi, którzy wspólnie żyją, spędzają czas. To jest wspaniałe! – chwalił Milan Sivulka.  

Oleksandra Lytvyshko, która jest Ukrainką, ale studiuje na Słowacji, jest zadowolona, że mogła zobaczyć, jak wygląda nauka na naszym Uniwersytecie.  

Dobrze jest zobaczyć, jak pracuje się na innym uniwersytecie, w innym kraju, bo zawsze można zainspirować się jakimiś rozwiązaniami czy poznać inne metody nauki. Chciałabym również pogratulować państwu przepięknego kampusu – wielkiego i pełnego zieleni – zachwycała się.

Mosty ze spaghetti  

W trakcie kursu uczestnicy podjęli Spaghetti Bridge Challenge, czyli musieli zbudować mosty z makaronu spaghetti. Aktywność ta okazała się bardzo angażująca ze względu na element zdrowej rywalizacji i ciekawe zadanie do wykonania. 

Efektem zastosowania tej nietypowej metody dydaktycznej, będzie wspólna publikacja naukowa.   

Podeszliśmy do tego w trochę inny sposób, niż robi się to zazwyczaj. Studenci projektowali swoje mosty, następnie zeskanowaliśmy je laserowo, więc mamy ich realne modele. Na zakończenie odbyło się ich mierzenie, ważenie i zbieranie innych danych mechanicznych, więc napiszemy artykuł naukowy o wymiarze dydaktycznym tego typu ćwiczeń. Istnieją pisma naukowe, które zajmują się dydaktyką w przedmiotach inżynierskich i są nawet dobrze punktowane – zapowiada prof. Jacek Katzer.

W Erasmus Blended Programme na Wydziale Geoinżynierii UWM wzięli udział studenci budownictwa, którzy zajmują się technologią betonu i konstrukcjami. 

Marta Wiśniewska

Fot. Janusz Pająk 

Rodzaj artykułu