23 Października 2025

Aktualności


Biblioteka Uniwersytecka UWM zaproponowała społeczności akademickiej dwudniowe wydarzenie, przybliżające zagadnienia otwartości i dostępności naukowej. W środę 22 października organizatorzy zaprosili chętnych na wykład o wykorzystaniu w nauce narzędzi AI i prawach autorskich, a dzień później (czwartek, 23 października) na webinarium „Otwarte dane badawcze – jak napisać dobry plan zarządzania danymi".

Tydzień Otwartej Nauki to globalna inicjatywa, która odbywa się co roku w październiku i ma na celu promowanie otwartego dostępu do wiedzy, wyników badań naukowych, danych badawczych i zasobów edukacyjnych.

To czas, kiedy uczelnie, biblioteki oraz instytuty naukowe organizują wydarzenia, które mają edukować i inspirować do dzielenia się wiedzą w sposób otwarty i odpowiedzialny – mówiła w dniu wydarzenia mgr inż. Jolanta Osiecka-Murawa, zastępca dyrektora ds. komunikacji naukowej w Bibliotece Uniwersyteckiej UWM. – W tym roku skupiamy się na dwóch kluczowych aspektach. Pierwszy to otwartość w kontekście nowych technologii – jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe wpływają na sposób, w jaki tworzymy, przetwarzamy i udostępniamy wiedzę. Drugi aspekt to otwarte dane badawcze: jak je planować, zarządzać nimi i udostępniać zgodnie z zasadami fair play. To temat naszego webinarium, które ma charakter praktyczny i edukacyjny. Tydzień Otwartej Nauki to również przypomnienie, że nauka powinna służyć społeczeństwu, być otwarta.

Organizatorka spotkania przypomniała, że jednym z najważniejszych dokumentów, który kształtuje współczesną politykę otwartego dostępu, jest PLAN S, który został opracowany w 2018 r. przez inicjatywę cOAlition S, zrzeszającą agencje i fundacje finansujące badania naukowe. Członkiem koalicji jest Narodowe Centrum Nauki. Celem planu S jest zapewnienie natychmiastowego, otwartego dostępu do publikacji naukowych finansowanych ze środków publicznych lub prywatnych.

Zależy nam na tym, żeby Tydzień Otwartej Nauki był okazją do refleksji nad tym, jak prowadzimy i udostępniamy badania. Otwarta nauka sprzyja współpracy, zwiększa widoczność dorobku naukowego i buduje zaufanie społeczne. Chcemy, by Uniwersytet Warmińsko-Mazurski był miejscem, gdzie ta otwartość idzie w parze z jakością i etyką naukową – podkreślała mgr inż. Jolanta Osiecka-Murawa.

Dr Ewa Lewandowska z Katedry Prawa Cywilnego i Prawa Prywatnego Międzynarodowego UWM wprowadziła słuchaczy w zagadnienia z prawa autorskiego.

uczestnicy Tygodnia Otwartej Nauki

Zwrócę uwagę na istotę prawa autorskiego, czyli na autora, który odgrywa najważniejszą rolę w tym prawie autorskim, ale też na to, że prawo to pełni funkcję społeczną, ponieważ przewiduje szereg ograniczeń i wyjątków dla monopolu autorskiego, m.in. przez regulację dozwolonego użytku osobistego, dozwolonego użytku publicznego – mówiła przed swoim wystąpieniem dr Ewa Lewandowska z Wydziału Prawa i Administracji UWM w Olsztynie.Wspomnę także o przedmiocie prawa autorskiego, czyli o utworze. Zwrócę uwagę na utwór naukowy, który w kontekście otwartej nauki wydaje mi się zagadnieniem istotnym.

Dr hab. Marek Salamonowicz prof. UKW, wykładowca Szkoły Doktorskiej UWM, kierownik Katedry Prawa Cywilnego na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, wygłosił wykład pt. „Otwarty dostęp w dobie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. W poszukiwaniu dobrych praktyk akademickich".

Chciałbym wskazać na korzyści, jakie wynikają z otwartego dostępu do publikacji naukowych i danych badawczych oraz odnieść się do tematu text and data mining, czyli uczenia maszynowego, eksploracji mechanicznej tekstów i danych. Opowiem także o licencjach Creative Commons, bo np. wydawnictwa uczelniane korzystają z tych licencji – mówił przed wykładem „Wiadomościom Uniwersyteckim” dr hab. Marek Salamonowicz, prof. UKW.

Prelegent postawił pytanie, czy wydawnictwo powinno składać oświadczenie opt-out, czyli nie dopuszczać, żeby jego zasoby były wykorzystywane w sposób komercyjny np. do trenowania sztucznej inteligencji.

Pojawia się wiele pytań związanych z tym, co można udostępnić. Mam nadzieję, że to spotkanie będzie jednym z odcinków toczącej się debaty, jakie są dobre praktyki w zakresie wykorzystywania sztucznej inteligencji w działalności akademickiej, w dydaktyce, w publikacjach, w prowadzeniu badań – dodał prof. Salamonowicz, podkreślając, że ważna jest przede wszystkim transparentność. – Chodzi o to, żeby uczelnia świadomie wskazywała na te silniki, te modele AI, które są wiarygodne, bo jest ryzyko halucynacji.

Ekspert zwrócił uwagę na zasady stosowania sztucznej inteligencji w działalności akademickiej, np. na kwestię etycznego postępowania i rzetelności, żeby nie przypisywać sobie autorstwa pracy, która została wygenerowana przez AI. Podkreślił też, że narzędzia sztucznej inteligencji to ciekawe pole dla pracy naukowej.

Jestem wdzięczny Wydziałowi Mechatroniki UKW i Wydziałowi Informatyki za to, że pokazują bardzo ciekawe modele i silniki, a także za to, co robią ze studentami oraz, jak badają funkcjonowanie sztucznej inteligencji – mówił prof. Marek Salamonowicz, zdradzając, że chciałby, by tworzono lokalne modele AI, żeby można było korzystać ze sztucznej inteligencji bez ryzyka utraty poufności danych.

Anna Wysocka

Fot. Janusz Pająk

 

Rodzaj artykułu