05 Grudnia 2024
Aktualności
Warsztaty odbyły się 5 grudnia w budynku Wydziału Nauk Technicznych. Swój udział w nich zgłosiło ponad 20 osób z województwa warmińsko-mazurskiego. Uczestników spotkania przywitał dr inż. Jerzy Domański, prodziekan ds. kształcenia WNT, który w skrócie przedstawił zebranym ofertę dydaktyczną wydziału oraz perspektywy pracy po ukończonych studiach.
– Chcemy zapoznać uczestników z profilem kształcenia naszego wydziału oraz z nowoczesnymi technologiami, które stosujemy w dydaktyce. Przygotowaliśmy prezentacje oraz zajęcia praktyczne. Mamy nadzieję, że po powrocie do szkół opowiedzą swoim uczniom, jak jest u nas, jak uczymy i co zyskują nasi absolwenci – mówi prodziekan i zaznacza, że po ukończeniu studiów na WNT absolwenci nie mają najmniejszych problemów ze znalezieniem pracy.
W programie warsztatów znalazło się sześć tematów. Były to: Bezpieczne logowanie i uwierzytelnianie w praktyce: Jak chronić swoje dane?; Fizyka w życiu codziennym. Zjawiska rządzące ruchem płynów w prezentacjach praktycznych; Korespondencja seryjna w MS Word – jak zaoszczędzić czas podczas tworzenia wielu podobnych pism, wizytówek, maili itp.?; Modelowanie linii produkcyjnych; Planowanie procesu projektowania i wytwarzania w technologii druku 3D: Od koncepcji do realizacji; Wodór paliwem przyszłości? Zajęcia poprowadzili pracownicy wydziału.
– Na zajęciach z fizyki dla nauczycieli i doradców zawodowych będziemy zgłębiać tematy związane z wodą, olejem i powietrzem w życiu człowieka. Co się dzieje w rurach, co się dzieje, gdy otwieramy lub zamykamy przewód, co się dzieje w maszynach, że np. koparka kopie, a także jak to się dzieje, że z podziemnych parkingów jesteśmy w stanie wydmuchać spaliny – wymienia dr inż. Paweł Pietkiewicz, adiunkt w Katedrze Mechaniki Podstaw Konstrukcji Maszyn WNT.
Dr inż. Bartosz Pszczółkowski, adiunkt w Katedrze Technologii Materiałów i Maszyn WNT poprowadził z kolei zajęcia z technologii wytwarzania ze szczególnym uwzględnieniem technologii addytywnych.
– Pokażę proces technologiczny zaplanowania i przygotowania projektu z wykorzystaniem druku 3D. Będziemy dyskutować o technologii FDM, a co za tym idzie, zajmiemy się projektowaniem i wytwarzaniem z materiałów termotopliwych – wyjaśnia dr inż. Bartosz Pszczółkowski i dodaje, że technika rozwija się bardzo dynamicznie i z roku na rok powstają nowe rzeczy, zmienia się technologia wytwarzania, a nawet aparaty badawcze, dlatego należy iść z duchem czasu i doszkalać się na bieżąco.
W warsztatach udział wziął Bogdan Zarzecki, nauczyciel z Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku.
– Prowadzę zajęcia w pracownia CNC, która służy do nauki podstaw programowania obrabiarek sterowanych numerycznie oraz do nauki obsługi tych obrabiarek. Z tego też względu bardzo ciekawią mnie rzeczy związane z techniką, a ona bardzo dynamicznie się zmienia. Nie uciekniemy od tego, dlatego tak ważne jest zdobywanie nowej wiedzy – podkreśla Bogdan Zarzecki i dodaje, że uczniowie niekiedy więcej wiedzą od nauczycieli, ale to rolą nauczyciela jest przekazywanie wiedzy młodszym pokoleniom i pomaganie im w zrozumieniu otaczającego świata. – Mimo wszystko, mamy większe doświadczenie życiowe. Najważniejsza według mnie jest umiejętność odróżniania tych złych treści od dobrych. Nie narzucamy niczego, ale wskazujemy kierunek.
Grażyna Wiśniewska jest doradcą zawodowym w Szkole Podstawowej nr 2 w Olsztynie. Na warsztaty zapisała się, aby zapoznać się z nowinkami w edukacji młodzieży i perspektywami dalszego kształcenia,
– Pracuję w szkole podstawowej, ale dobrze jest wiedzieć, co mogę zaprezentować młodzieży na zajęciach doradztwa zawodowego. Świat się szybko zmienia, wchodzą nowe technologie i chcę być z nimi na bieżąco. Człowiek uczy się przez całe życie. Wybrałam warsztaty dotyczące tworzenia wielu podobnych dokumentów, ochrony danych, fizyki w codziennym życiu oraz poświęcone wodorowi – mówi Grażyna Wiśniewska.
Marcin Kapturski jest absolwentem olsztyńskiej uczelni. Ukończył ją w 1999 r. Obecnie pracuje w "mechaniku" w Bartoszycach.
– Znalazłem informację na stronie WNT o warsztatach, więc postanowiłem skorzystać z nich, zdobyć nową wiedzę, a przy okazji zobaczyć, jak się wydział rozwinął i jakie możliwości teraz oferuje. Minęło 25 lat, więc zmiany są ogromne. Chcąc opowiedzieć moim uczniom o wydziale, muszę być z nim na bieżąco. Mam też nadzieję, że uda mi się nawiązać nowe kontakty. A co do samych warsztatów, to zapisałem się na organizację procesów produkcyjnych, druk 3D oraz wodór jako paliwo – dodaje nauczyciel.
Uczestnicy warsztatów dla doradców zawodowych i nauczycieli mieli także okazję, aby zwiedzić pracownie dydaktyczne Wydziału Nauk Technicznych.
syla, fot. Janusz Pająk