10 Marca 2023
Wydarzenia
Rozwój technologii i zmieniający się styl życia niosą ze sobą szereg wyzwań dla medycyny. Rośnie świadomość społeczna, na co zwracać uwagę w trosce o zdrowie. Zmieniają się oczekiwania względem służby zdrowia. Z drugiej strony zaczyna już występować niedobór kadr medycznych wielu specjalizacji. To wszystko sprawia, że pojawiają się pytania, jak kształcić studentów uczelni medycznych, by odpowiadać na społeczne i rynkowe potrzeby.
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych, w odpowiedzi na te wyzwania, rozpoczyna prace nad rekomendacjami i listą dobrych praktyk, które pozwolą na wdrożenie odpowiednich działań dla zapewnienia jakości procesów kształcenia na kierunkach medycznych.
Niewątpliwie wszyscy zaangażowani w proces kształcenia lekarzy, ale też zaangażowani w proces leczenia pacjentów zdajemy sobie sprawę, że jednym z podstawowych problemów, który cały czas pozostaje nierozwiązany, jest niedobór kadry medycznej. Nawet jeśli kształcimy coraz więcej studentów na kierunkach lekarskich w Polsce, to wciąż nie rozwiązuje to problemu - zaznacza prorektor ds. Collegium Medicum prof. dr hab. n. med. Sergiusz Nawrocki. I dodaje: - Odpowiedzią na to zagadnienie są nowo powstające uczelnie zawodowe. Ministerstwo otworzyło furtkę dla uczelni, które do tej pory nie mogły kształcić lekarzy. Zdajemy sobie sprawę, że jest to odpowiedź na wynik pewnego zapotrzebowania społecznego. My jako środowisko akademickie, które kształci lekarzy od dłuższego czasu, mamy szereg wątpliwości, czy te uczelnie są do tego przygotowane. Chcemy rozpocząć na ten temat dyskusję.
Zdaniem prof. Nawrockiego kształcenie lekarzy jest dużym wyzwaniem nawet dla uczelni, które już funkcjonują od dziesięcioleci.
- U nas w Olsztynie na przykład, mamy w tym roku piętnastolecie powstania kierunku lekarskiego. Wciąż spotykamy się z ogromnymi wyzwaniami. Są to problemy związane zarówno z infrastrukturą jak i posiadaniem doświadczonej kadry, która może i chce w odpowiednich warunkach kształcić studentów - zauważa prorektor UWM ds. Collegium Medicum. - Musimy się rozwijać, ale nie tylko poprzez otwieranie nowych kierunków, ale przede wszystkim poprzez stwarzanie warunków dla uczelni, które już funkcjonują. Musimy też mieć lepsze możliwości pozyskiwania kadry, która będzie uczyć studentów. Bo niedobór lekarzy na rynku pracy, oznacza też ogromy niedobór nauczycieli akademickich. Warto doinwestować system, które pozwoli stworzyć lepsze zaplecze dla uczelni medycznych.
Zdaniem rektorów uczelni medycznych, szkoły wyższe, które prowadzą kierunek lekarski powinny dawać studentowi możliwość poruszania się w środowisku, w którym powstaje wiedza medyczna i korzystania z odpowiedniej infrastruktury laboratoryjnej i szpitalnej.
21 kwietnia 2023 r. we Wrocławiu odbędzie się konferencja „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa”. Wydarzenie planowane jest na 300 osób. Udział jest bezpłatny. Konferencja odbędzie się w siedzibie Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu przy ul. Borowskiej 211.
W panelu "Komunikacja z pacjentem" udział weźmie mgr Maria Libura - kierownik Zakładu Dydaktyki i Symulacji Medycznej Collegium Medicum UWM, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej, członek Rady Ekspertów przy Rzeczniku Praw Pacjenta.
Do Komitetu Naukowego konferencji należy prof. dr hab. n. med. Agnieszka Skowrońska z Collegium Medicum UWM.
Informacje i program dostępne są na stronie: https://konferencje.umw.edu.pl/nowoczesnaedukacja/
Konferencję „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa” patronatem objęły: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Polska Komisja Akredytacyjna. Spotkanie jest bezpłatne i otwarte dla różnych środowisk.
red.