31 Października 2024

Aktualności


Prace dyplomowe i naukowe promujące wartości przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji oraz wspierające ideę równego traktowania zostały docenione. Laureaci konkursu „Nauka dla równouprawnienia" odebrali nagrody 31 października.

Pomimo wielu kampanii społecznych, wprowadzonych rozwiązań prawnych nadal pojawiają się zachowania nacechowane dyskryminacją, mikronierównościami czy pogardą. Problematyka ta jest poruszana w wielu opracowaniach naukowych i pracach dyplomowych. W związku z tym Komisja ds. Równości Szans oraz Rzecznik ds. Równości Szans Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie ogłosili w maju konkurs „Nauka dla równouprawnienia”. Prace można było zgłaszać do 16 września.

– Pomysł na konkurs pojawił się już dosyć dawno, ale udało się go zrealizować dopiero w tym roku. Chcemy promować tematykę równościową z uwzględnieniem równości płci, zwłaszcza w akademii, gdzie ta tematyka powinna być szeroko obecna, w nawiązaniu również do badań naukowych. Na to chcieliśmy jako organizatorzy zwrócić szczególną uwagę – mówi Mateusz Dampc, Rzecznik ds. Równości Szans na UWM i dodaje, że organizatorzy planują, aby konkurs odbywał się cyklicznie co roku i na stałe wpisał w kalendarz uniwersyteckich wydarzeń.

Przy ocenie prac jury konkursu brano pod uwagę kilka kategorii, m.in.: metodologię, tematykę pracy, innowacyjność tematu i jakość pracy.

– Tematyka prac była bardzo zróżnicowana. Dotyczyła dyskryminacji z uwagi na wiele różnych czynników, m.in. osób z niepełnosprawnościami, kobiet, osób chorych na choroby przewlekłe czy osób mieszkających na wsi wykluczonych z powodu braku dostępu do cyfryzacji – wymienia dr hab. Katarzyna Ćwirynkało, prof. UWM, przewodnicząca Komisji ds. Równości Szans UWM i zachęca do zgłaszania swoich prac dyplomowych i artykułów naukowych do kolejnych konkursów. – Bardzo się cieszymy, że takie piękne prace powstały i z przyjemnością się je czytało.

Konkurs odbywał się w dwóch kategoriach. Pierwsza z nich dotyczyła prac dyplomowych, zarówno licencjackich jak i magisterskich, druga zaś – prac naukowych, tj. artykuły czy monografie, które napisali studenci, absolwenci lub pracownicy UWM.

Karolina Szydłowska odbiera nagrodę

 

W konkursie na najlepszą pracę dyplomową, pierwsze miejsce zajęła Karolina Szydłowska z pracą magisterską „Uczniowie szkoły ponadpodstawowej mówią o dyskryminacji”, zdobywając 208,5 punktu. Komisja konkursowa doceniła istotność tematyki dla problemu równouprawnienia, poprawną metodologię pracy oraz dobrze opracowaną część teoretyczną.

– Badałam grupę uczniów ze swoich rodzinnych okolic, czyli z Nidzicy. Bardzo ciekawił mnie ten temat, jak postrzegana jest dyskryminacja i czy w ogóle występuje dyskryminacja w badanej szkole – mówi zwyciężczyni konkursu i dodaje, że była zaskoczona pierwszym miejscem. – Jestem szczęśliwa, to bardzo duże wyróżnienie. Cieszę się, że moja praca została tak dobrze oceniona. Bardzo dobrze studiowało mi się na Wydziale Nauk Społecznych i na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. W tej chwili jestem skupiona na wychowywaniu córeczki, ale nie wykluczam, że w przyszłości wrócę na studia podyplomowe.

Na drugim miejscu znalazła się Magdalena Kurowska z pracą magisterską „Obraz osób z niepełnosprawnością w japońskiej animacji na przykładzie wybranych anime”, która zdobyła 202,5 punktu. Praca została wysoko oceniona za solidne podstawy teoretyczne i dobrze opracowaną metodologię. Doceniono również próbę analizy marginalnych zjawisk w polskiej kulturze popularnej, takich jak anime, które może jednak kształtować podejście do osób z niepełnosprawnościami.

– Zainteresowanie anime jest ogromne, nie tylko wśród młodzieży, ale i osób starszych, także z różnych krajów, nie tylko Japonii. Anime zawiera różne tematy. Są tam także osoby z niepełnosprawnościami, które mają wielką wartość. Zmagają się z różnymi trudnościami, przeżywają różne chwile w życiu, ale mają przyjaciół, osoby, które ich wpierają w przezwyciężaniu trudności.  Dzięki twórcom, treści te docierają do wielu osób i w pewien sposób uwrażliwiają na tematykę niepełnosprawności – podkreśla absolwentka UWM.

Trzecie miejsce przypadło Tillie Milewskie za pracę licencjacką „Problematyka transpłciowości z perspektywy wiktymologicznej, kryminologicznej i prawnej”. Praca, oceniona na 199 punktów, została wyróżniona za ciekawą i ważną tematykę oraz dobrze opracowaną część teoretyczną.

Komisja konkursowa postanowiła także wyróżnić pracę magisterską Moniki Chełchowskiej „Sylwetka pedagożki w życiu zawodowym i prywatnym”, która zdobyła 195 punktów. Pracę doceniono za szczególną wrażliwość autorki na kwestie nierówności pod względem płci.

– Sama jestem nauczycielką i dostrzegam dysproporcje w podejmowanych rolach wśród kobiet i mężczyzn. Zauważam również, jak duża praca jest wkładana w życie tych dzieci, ale także w życie domowe. Chciałam sprawdzić, jak te kobiety sobie radzą z tak dużą presją, która jest na nie nakładana – mówi doktorantka i dodaje, że idea konkursu bardzo jej się spodobała, jest jej bliska i chciała też sprawdzić czy to, co pisze, ma znaczenie.

Prof. Iwona Myśliwczyk odbiera nagrodę

 

W konkursie na najlepszą pracę naukową, najwyższy wynik uzyskała dr hab. Iwona Myśliwczyk, prof. UWM za artykuł „Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną – retrospekcja doświadczeń biograficznych”. Jej praca zdobyła łącznie 210 punktów. Szczególnie doceniono podjęcie istotnej dla równouprawnienia tematyki, a także poprawną metodologię.

– Problematyka kobiet z niepełnosprawnością intelektualną jest jednym z komponentów moich zainteresowań badawczych. Bardzo chciałabym podziękować organizatorom konkursu, bo takie inicjatywy przyczyniają się do zwiększenia liczby odbiorców. Prowadzi to do większej świadomości na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami i lepszego ich zrozumienia – podkreśla zwyciężczyni w kategorii na najlepszą pracę naukową.

Na drugim miejscu uplasowała się dr hab. Joanna Chłosta-Zielonka, prof. UWM z artykułem „Chory jako Inny – w relacjach polskiej literatury ostatnich lat”, który zdobył 191,5 punktu. Praca została pozytywnie oceniona za wrażliwość w podejściu do omawianego zagadnienia oraz szeroką analizę literatury.

Nagrody laureatom wręczyła prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej dr hab. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM.

– Równouprawnienie jest bardzo ważnym aspektem całej działalności Uniwersytetu i cieszę się ogromnie oraz serdecznie dziękuję, że aktywizujecie się w tym aspekcie. Mamy jeszcze wiele rzeczy do zrobienia jako społeczeństwo, ale myślę, że jako akademicy powinniśmy dawać wzór i wychodzić krok do przodu, bo głównym przedmiotem działania Uniwersytetu jest edukacja – gratulowała i dziękowała uczestnikom konkursu prorektor.

Zwycięzcy otrzymali trzydniowe karnety na Kortowiadę 2025, książki oraz gadżety uniwersyteckie.

Sylwia Zadworna, fot. Janusz Pająk

Rodzaj artykułu