24 Kwietnia 2025
Aktualności
Na Wydziale Nauk Ekonomicznych UWM odbyła się 23 kwietnia V edycja ogólnopolskiej konferencji Business Market – Olsztyn Innovation Day. Wydarzenie skierowane było do studentów i osób stojących przed wyborem dalszej ścieżki zawodowej, zainteresowanych tematyką przedsiębiorczości, pracy na własny rachunek oraz rozwoju kompetencji na rynku pracy.
– Bardzo mnie cieszy to, że widzę tak liczną publiczność w auli Wydziału Nauk Ekonomicznych. Spotkaliśmy się, aby porozmawiać o przyszłości. Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach, w bardzo turbulentnym otoczeniu i musimy sobie zadawać pytania, co dalej z rynkiem pracy, przedsiębiorczością, karierą zawodową, jak te ścieżki rysować na różnych etapach. Jestem przekonany, że dzisiejsze spotkanie sprowokuje was do zastanowienia się i być może zaplanowania swojej przyszłości i kariery zawodowej w trochę inny sposób – mówił do osób uczestniczących w wydarzeniu dr Tomasz Wierzejski, prodziekan ds. kształcenia WNE.
Budowanie kompetencji menadżerskich wśród studentów
Prodziekan w rozmowie z „Wiadomościami Uniwersyteckimi” zaznaczył, że Wydział Nauk Ekonomicznych stara się przekonywać studentów, żeby myśleli o zakładaniu własnych firm, aby być liderami na rynku i przyszłymi pracodawcami.
– Myślę, że jest to bardzo ważne, bo mamy dzisiaj bardzo złożone otoczenie, szybko się zmieniające i tak naprawdę nawet my nie wiemy – ucząc tych młodych ludzi – w którym kierunku pójdziemy. Technologie bardzo szybko i dynamicznie się zmieniają. Mieliśmy erę internetu, później internetu mobilnego i smartfona. Teraz mamy erę sztucznej inteligencji. To wszystko bardzo mocno determinuje przyszłość i myślę, że ta obecna rewolucja zmieni między innymi rynek pracy. Dlatego musimy motywować młodych ludzi, żeby mieli oczy szeroko otwarte i próbowali sobie z tym poradzić – wyjaśniał prodziekan i dodał, że wydział celuje w działalność w naszym regionie, ale żeby dobrze to robić, to trzeba patrzeć i wiedzieć, co się dzieje poza naszymi granicami. Zapewnił też, że za rok również zaprosi Fundację THINK!, głównego organizatora konferencji, do tego, aby się spotkać i budować kompetencje menadżerskie wśród studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Młodzi z pomysłem na biznes
Fundacja THINK! od 2007 roku skutecznie wspiera wszechstronny rozwój kompetencji zawodowych i społecznych XXI wieku.
– Business Market odbywa się dzięki Programowi Rozwoju Przedsiębiorczości, który realizujemy już od kilku lat. Jesteśmy wspierani przez City Foundation i merytorycznie przez fundacje City Handlowy im. Leopolda Kronenberga. Przez te lata ponad 2000 osób wzięło udział w różnego typu naszych działaniach. Prowadzimy też portal „rozwijamy.edu.pl” pełen wiedzy, inspiracji, ale też dobrych praktyk związanych z prowadzeniem biznesu i rozwijaniem swojego potencjału. Obserwujemy, że jest zainteresowanie, a młode osoby startują z własnymi biznesami. Już ponad 140 firm w ostatnim czasie otworzyło się w ramach tego programu, z czego jesteśmy bardzo dumni. Zapraszamy do udziału każdego, kto myśli o tym, żeby z czymś wystartować. To nie jest konkurs dla startupów, bo my tu nie rozdajemy pieniędzy. W naszym programie jest dużo wiedzy konkretnej, jak przygotować swój biznesplan, jak „ogarnąć” kwestie finansowe, czyli różnego rodzaju wyliczenia, ale również jak rozwijać, jak dostrzec swoje mocne strony, swój potencjał i w jaki sposób z tym potencjałem pracować, aby zrealizować swoje plany zawodowe – wyjaśniała Anna Bichta, prezeska Fundacji Think!
Podczas otwarcia Business Market głos zabrał także Paweł Zegarłowicz, prezes zarządu Fundacji City Handlowy imienia Leopolda Kronenberga.
– Nasza fundacja stara się dzielić wiedzą. Projekt jest finansowany od początku do końca przez City Foundation, która jest nam bardzo bliska, ale jest daleko, bo w Nowym Jorku. To czego nie macie, a może się przydać, to doświadczenie. I tym doświadczeniem chętnie podzielą się moje koleżanki i koledzy. Bardzo was zachęcam, abyście wynieśli z tego jak najwięcej – mówił Paweł Zegarłowicz.

Co napędza młodych dorosłych?
Podczas konferencji uczestnicy wzięli udział w wystąpieniach oraz warsztatach poświęconych m.in. budowaniu marki osobistej, podejmowaniu decyzji zawodowych, autoprezentacji oraz rozwoju kompetencji miękkich. Pierwszą prelekcję poprowadziła Anna Bichta, która przedstawiła wyniki raportu opartego na badaniach RMP, dotyczących potrzeb i motywacji młodych dorosłych.
– W ubiegłym roku pytaliśmy osoby w wieku 18-30 lat, czego poszukują. Odpowiedzi były różne, bo było to pytanie otwarte. 49 proc. myśli o swojej karierze w kategoriach pracy dla kogoś. Są też osoby, które mają swój własny pomysł na biznes i chcą działać. Najczęściej wymieniane przez nie branże to handel, usługi i nowe technologie – wymieniała Anna Bichta.
W badaniu wzięło udział 1600 osób. Co zatem motywuje i napędza młodych ludzi? Przede wszystkim rozwój osobisty. Ważne są także pasja i hobby, które można łączyć z tym, co chce się robić zawodowo.
– Bardzo istotne jest też wsparcie bliskich oraz uznanie i pochwały. Liczy się konstruktywny feedback, wymiana informacjami, jak jesteśmy postrzegani, jak wykonujemy nasze zadania. Ważne są także zespół i współpraca – wymieniała Anna Bichta i na koniec opowiedziała o supermocach młodych ludzi. – To kreatywność, nieszablonowość, łatwość adaptacji. Kolejna supermoc to empatyczne obserwowanie tego, co się dzieje wokół, głód doświadczeń, angażowania się w różne inicjatywy. Jesteście też ostrożni i wrażliwi na stres. Poszukujecie głębszych więzi, relacji, ale z drugiej strony cenicie sobie też prywatność. W naszym badaniu okazało się też, że jesteście osobami, które lubią pracować z celem, lubią czuć, że mają zdefiniowane zadania i nie potrzebują tak mocno wpływać na innych, nie narzucają swojego zdania.
Elastyczność i umiejętność adaptacji
Wśród zaproszonych gości znalazła się m.in. Agnieszka Czmyr-Kaczanowska – entuzjastka DEI i najnowszych technologii, która od ponad 14 lat wspiera rozwój zawodowy kobiet, współzałożycielka i wiceprezeska Fundacji Mamo Pracuj.
– Fundacja Mamo Pracuj powstała, żeby wspierać mamy, które wracają do pracy po urlopach macierzyńskich. Działalność się rozwinęła, więc zbudowałyśmy kolejną organizację, która wspiera już wszystkie kobiety. Przyjęłam zaproszenie, aby porozmawiać o kompetencjach przyszłości, spotkać się ze studentami, młodymi osobami, które stoją na początku kariery zawodowej. Powiem na co zwrócić uwagę, jak myśleć o swojej karierze w przyszłości. To moja misja. A jakie są te kompetencje przyszłości? Jest sześć elementów. Jednym z najważniejszych jest to, że musimy być bardzo elastyczni w tym, co umiemy, co potrafimy i dopasowywać się do tego, co jest. A dzieje się bardzo dużo, więc powinniśmy zdawać sobie sprawę, że niekoniecznie będziemy mieć jeden zawód. Musimy być gotowi do adaptacji – przekonywała prelegentka.

Opowiedz o sobie i zyskaj przewagę
Paweł Grzesik, coach, trener i aktor poprowadził dla studentów warsztaty pitchingu, podczas których mówił o tym, jak skutecznie prezentować siebie przed różnego rodzaju interesariuszami, pracodawcami, klientami czy inwestorami.
– Pitching jest krótką formą, trochę jak jabłko – malutkie, ale musi być soczyste, czerwone i w pigułce dostarczać smak całego drzewa. Zatem chodzi o to, żeby oszczędzać czas i trafiać do celu najkrótszą drogą – zaznaczył Paweł Grzesik. – Studenci dowiedzą się, od czego zacząć. Po pierwsze muszą mieć świadomość tego, do kogo mówią, bo to ma ogromne znaczenie. Po drugie muszą mieć świadomość, kim chcą być dla tej osoby. To są chyba najważniejsze rzeczy. Celem jest to, aby język zaczął być obrazem, a nasi słuchacze długo nosili naszą opowieść w sobie.
Różne wizje przyszłej kariery zawodowej
Maciej Narwojsz i Jakub Borowski, studenci II roku ekonomii przyszli na spotkanie, ponieważ lubą brać udział we wszystkich wydarzeniach, z których mogą wynieść dodatkową wiedzę.
– Ciekawi mnie, co myślą inni ludzie, co ich motywuje do pewnych działań, bo trudno mi wejść w rolę kogoś innego i spojrzeć z jego perspektywy. Dlatego bardzo zaciekawiło mnie to, co mówiła pani Beata Bichta – mówił Maciej.
– Ja z kolei się dowiedziałem, żeby się nigdy nie poddawać. Opowieść pana Adama Sękowskiego, twórcy startupu Visus VR i to, jak chodził od urzędu do urzędu, aby otrzymać dotacje i zacząć własny biznes, zrobiła na mnie duże wrażenie. Nie wiem, czy dałbym radę, ale jak się okazuje – warto – dodał Jakub.

Maciej w przyszłości wolałby pracować dla kogoś, z kolei Bartosz – założyć własny biznes.
– Wolę, gdy ktoś zdefiniuje cel mojej pracy, da odpowiednie wytyczne i zadania do wykonania. Nie do końca lubię stawiać zadania samemu sobie, chociaż własny cel powinien bardziej determinować do tego, aby go wykonać. Z drugiej strony, jeśli ktoś mi coś powierzy, to mam poczucie, że nie mogę zawieść tej osoby – wyjaśniał Maciej, a jego kolega dodał, że brakuje mu wiedzy i doświadczenia, dlatego z chęcią korzysta z takich okazji, jak Buisness Market, aby dowiedzieć się, jak zacząć i w przyszłości osiągnąć sukces.
Dominika Grzywacz jest dopiero na I roku ekonomii, ale już skorzystała na wydarzeniu, próbując wyciągnąć z niego jak najwięcej wiedzy.
– Chciałam na wszystko spojrzeć z innej perspektywy, zobaczyć i poznać ścieżki, w które warto iść. Jestem bardzo zadowolona, dowiedziałam się wielu przydatnych rzeczy. Przede wszystkim tego, żeby stawiać na siebie i być po prostu oryginalnym – zaznaczyła studentka i podkreśliła, że ma jeszcze czas, aby podjąć decyzję, czym będzie się zajmować w przyszłości, a teraz chce się skupić na kształceniu oraz zbieraniu wiedzy i doświadczeń.
Organizatorem V edycja ogólnopolskiej konferencji Business Market – Olsztyn Innovation Day byłą Fundacja THINK!, partnerem merytorycznym Fundacja Kronenberga City Handlowy, a partnerami akademickimi – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Ekonomicznych UWM oraz RWSS WNE. Konferencja finansowana była ze środków Citi Foundation w ramach Programu Rozwoju Przedsiębiorczości, projektu realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think.
syla
fot. Janusz Pająk, Marta Iwanowicz