03 Listopada 2025
Aktualności
Uroczystość wręczenia nagród odbyła się w poniedziałek 3 listopada w rektoracie. Laureatów uhonorowała dr hab. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM, prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej, która mówiła również o tym, że powinnością i zarazem wielkim przywilejem uczelni jest kształtowanie społeczności wrażliwej i otwartej na dialog.
– Musimy starać się wypracowywać jak najlepsze praktyki, jeśli chodzi o równość i równouprawnienie. Obszary naszej aktywności, zarówno w pracach dyplomowych, naukowych, jak i artystycznych, mogą odzwierciedlać to, co mamy do powiedzenia i do zbadania. Jest to bardzo ważny głos i cieszy fakt, że taki konkurs jak ten, jest organizowany na naszym Uniwersytecie. Dziękuję za zaangażowanie zarówno organizatorom, jak i uczestnikom. Musimy wskazywać właściwe drogi – tak, aby Uniwersytet był przyjazny i otwarty – żeby każdy mógł się na nim odnaleźć. Uważność na drugiego człowieka musi być jednym z naszych priorytetów – mówiła prorektor Mariola Grzybowska-Brzezińska.
Garść pomysłów, morze inspiracji
Konkurs odbywał się w trzech kategoriach: prace dyplomowe (licencjackie i magisterskie), naukowe oraz dzieła artystyczne.
– Prace były bardzo zróżnicowane i w zasadzie nas to nie dziwi, bo ze zrobionego przez nas raportu wynika, że treści równościowe są obecne właściwie na każdym kierunku studiów, na którym kształci UWM i dotyczą one także wielu przedmiotów. Bez wątpienia możemy powiedzieć, że jesteśmy otwartym Uniwersytetem – mówiła dr hab. Katarzyna Ćwirynkało, prof. UWM z Wydziału Nauk Społecznych, przewodnicząca Komisji ds. Równości Szans.
W kategorii prace dyplomowe komisja zdecydowała się przyznać aż trzy pierwsze miejsca. Laureatką jednego z nich jest Marta Loska, studentka analizy i kreowania trendów, która napisała pracę licencjacką pt. „Czy Olsztyn jest miastem dla kobiet? Przestrzeń miejska jako wyzwanie inkluzywności”.
– Chyba jeszcze nie powstało miasto przyjazne dla kobiet i Olsztyn nie stanowi niestety wyjątku. Badałam grupę nastolatek, które są najbardziej wykluczone z przestrzeni miejskiej, dlatego, że nie mają swojego miejsca w mieście. Nie licząc galerii handlowych, które wiążą się jednak z wydawaniem pieniędzy, nie ma właściwie miejsc, do których mogłyby pójść. Bardzo się cieszę z tej nagrody i w pracy magisterskiej zamierzam kontynuować ten temat. Może nawet uda się zrobić jakiś projekt, który byłby gotowym rozwiązaniem do wprowadzenia w Olsztynie. Mam nadzieję, że się uda – mówiła Marta Loska.
Dwie pozostałe pierwsze nagrody trafiły do Andrzeja Bogórskiego, studenta historii, za pracę pt. „Edukacja obywatelska w nauczaniu historii w polskiej szkole ponadpodstawowej w latach 1945-2022” oraz do Karoliny Karwowskiej, studentki pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, która napisała pracę pt. „Rola logorytmiki w rozwoju dzieci Głuchych w wieku przedszkolnym”.
Warto również odnotować, że w kategorii prace dyplomowe przyznano wyróżnienie, a otrzymała je Monika Michalak, studentka filologii polskiej. Swoją pracę licencjacką poświęciła analizie językowych technik perswazji i manipulacji dotyczących osób nieheteronormatywnych w wypowiedziach na portalach Fronda.pl i TV Republika.
– O konkursie powiedziała mi moja promotorka, dr Katarzyna Witkowska [z Katedry Języka Polskiego – przyp. red.], która zaproponowała mi taki temat pracy licencjackiej, za co bardzo jej dziękuję. Cieszę się, że mogłam dołożyć swoją cegiełkę do budowania społeczności, dla której kwestie równości są istotne. Niestety, z moich badań wynika, że większość wypowiedzi na analizowanych przeze mnie portalach, jest nacechowanych negatywnie wobec członków społeczność LGBTQA+. Nienawiść w stosunku do tych osób jest wyrażana jawnie i z przykrością muszę przyznać, że wartości etyki słowa nie są stosowane przez wszystkich przedstawicieli mediów. Dlatego myślę, że powinniśmy informować i edukować w tym zakresie – mówiła Monika Michalak.
Pierwszą nagrodę w kategorii prace naukowe otrzymała dr Katarzyna Góra z Wydziału Humanistycznego za artykuł naukowy pt. „Polish-language groups related to autism on Facebook – language analysis of the groups’ descriptions”. Jak mówi, dyskurs na temat autyzmu w mediach społecznościowych bada od jakiegoś czasu.
– Poprzez przeanalizowanie narracji na temat autyzmu w mediach społecznościowych (konkretnie w grupach na Facebooku) chciałam zbadać, jakie są potrzeby i cele wyrażane przez tę społeczność. Istnieje wiele publikacji pisanych z perspektywy osób niebędących w spektrum autyzmu, a ja chciałam poznać te potrzeby z pierwszej ręki. Z badań wynika, że istnieje wielka potrzeba wsparcia – nie tylko emocjonalnego, ale również informacyjnego. Wierzę głęboko, że to, co udało mi się ustalić, sprawi, że osoby pracujące w różnego rodzaju instytucjach pochylą się nad potrzebami tej społeczności – mówiła dr Katarzyna Góra, która – co warto zaznaczyć – współpracowała również przy tworzeniu Poradnika języka równościowego na UWM.
Zwyciężczynią w kategorii dzieła artystyczne została Julia Wieliczko, studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej, która przygotowała materiał wideo pt. „Bez barier, bez granic" z udziałem jej przyjaciółki, Marty Budzisz – absolwentki Wydziału Nauk Społecznych UWM.
– Marta cierpi na poważne schorzenie nóg i musiała poddać się amputacji. Jest to bardzo ciężkie przeżycie, ale myślę, że wszyscy możemy uczyć się od niej niezłomności i determinacji. Jestem dumna, że zgodziła się być moją bohaterką. Starałam się pokazać wszystkim, nie tylko osobom z niepełnosprawnościami, że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Chciałabym podziękować dr Marcie Cichy [z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, członkini Komisji ds. Równości Szans – przyp. red.], która zmotywowała mnie do przesłania materiału na konkurs. Teraz wspólnie z moją przyjaciółką będziemy świętować, bo to jest nagroda dla nas obu – mówiła wzruszona Julia.
W kategorii dzieło artystyczne przyznano też drugą nagrodę dla Wojciecha Cylki i Marty Kogut, studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, którzy przygotowali film dokumentalny.
Równość jest i powinna być wszędzie
Prace konkursowe oceniała Komisja ds. Równości Szans. Jeden z jej członków, dr Stanisław Maksymowicz, ze Szkoły Zdrowia Publicznego, przyznaje, że o sile tegorocznej edycji konkursu stanowi duża rozpiętość tematyczna nadesłanych prac.
– To, że na konkurs wpłynęły prace z wielu dziedzin i dyscyplin nauki, pokazuje, że kwestie równości i równouprawnienia przekraczają granice i dotyczą wielu obszarów życia. Myślę, że to powinno zachęcić studentów różnych kierunków, by w kolejnych edycjach brali udział w tym konkursie, bo pozornie ta tematyka może najbardziej kojarzyć się z kierunkami, na których kształci Wydział Nauk Społecznych. Jestem pod wrażeniem tego, jak wiele ciekawych ujęć tego tematu było tym razem – zaznacza dr Stanisław Maksymowicz.
Znaczenie konkursu podkreślał także Mateusz Dampc, Rzecznik ds. Równości Szans, którego zadaniem jest m.in. reagowanie na wszystkie sytuacje związane z dyskryminacją m.in. ze względu na płeć, orientację seksualną czy stopień sprawności.
– Ten konkurs jest dla mnie wyjątkowy, ponieważ stwarza okazję do pokazania działalności osób studiujących czy pracujących, które na co dzień wspierają osoby z niepełnosprawnościami, czy działają w obszarze równościowym. Dzięki temu ta tematyka może zaistnieć w szerszym kontekście w społeczności akademickiej. To ważne, byśmy mówili nie tylko o łatwych i przyjemnych tematach, ale także o tych trudniejszych – podkreśla Mateusz Dampc.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski podejmuje szereg działań na rzecz równouprawnienia, czego rozstrzygnięty dzisiaj konkurs jest tylko jednym z wielu przykładów. Zespół prof. Katarzyny Ćwirynkało prowadzi m.in. kampanie informacyjne dotyczące równości oraz przeciwdziałania, zapobiegania i reagowania na przypadki dyskryminacji, ale także zbiera dane i przygotowuje raporty na temat chociażby palącego tematu luki płacowej pomiędzy kobietami a mężczyznami czy uwzględniania kwestii równościowych w badaniach i publikacjach naukowych oraz wystąpieniach konferencyjnych.
W marcu br. na Wydziale Humanistycznym odbyła się debata o równości, a kolejne, podobne wydarzenie odbędzie się 5 grudnia na Wydziale Nauk Społecznych. Szczegółowych informacji należy wypatrywać wkrótce na stronie UWM i w mediach społecznościowych.
Relację z ubiegłorocznej edycji konkursu „Nauka dla równouprawnienia” można przeczytać >>> TUTAJ.
mw
